Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Fru xx: Så fantastiska nyheter! Lycka till er med.
Fru xx: Så fantastiska nyheter! Lycka till er med.
Ferilitetsresa: Vi tackade nej till första donatorn som var väldig kort. Det kändes helt rätt för oss och javisst blev AVA lite sura om det men de sa också att det måste kännas rätt. Vi väntade 2-3 månader extra innan vi fick nästa och donatorn kändes direkt rätt. Även om man är tacksam för alla donatorer som gör det här, måste det kännas rätt hos mottagaren också. Min man har brunt hår och bruna ögon men för mig är det viktig att donatorn har mellanblond hår och blåa ögon som jag.
Mirakel: Jag fick inte sist nedregleringsspruta eftersom mina mens strulade och de ville matcha mig med donatorn. Jag fick börja direkt med progynon. Själv tycker jag att cykeln för mig var sämre utan än med negregleringssputa (tunnare slemhinna folikeln i äggstockar). Om stödmediciner fick jag höra från nya läkaren i Helsingfors, att hon ville ta dem bort helt eftersom jag inte har blivit gravid någon av dessa 4 ggr. Annars har jag haft 3 ggr alla stödmediciner. Jag fick inget förklaring var hon baserade på det. Lycka till nu mirakel!
Tilda: Sprutan påverkan ungefär 1 mån poch används oxå i behandling för endo istället för spray. Vid ÄD är det lika viktig att vara nedreglerad än vid IVF. Egna follikeln kan påverka med processen och därför kollar man i UL om man har några.
Singoallaa: En tips till din syster är att hon ska ha vissa symptom varför hon misstänker sköldkörteln. Då brukar vårdcentralen tar prover. Hon ska be att de tar både TSH, T4 och TPO-ak prover. TSH kan vara normal men sedan T4 (hormonvärdet) är lågt och TPO-ak är högt (antikroppar högt). Sjävla TSH berättar inte om man behöver levaxin. Själv var jag en gränsfall men eftersom jag var helt orkeslös och gick upp i vikt även om jag tränade 3 ggr per vecka, sa de att jag behöver levaxin. Jag började med låg dos 25 mg och tester gjordes varje 3. månad tills jag fick efter ett år 100 mg bara för att jag vill bli gravid. Det är en lång process. Jag hoppas att hon får hjälp.
Singoallaa: Jag tror inte att du får det utskrivet utan tester. Annars om man tar levaxin, får man en överaktiv sköldkörtel och då får man andra problem. Det finns en annan sjukdom som har överaktiv sköldkörtel (motsatten för hög TSH) och då blir man rastlös, kan ej sova och tappar vikt och hår. Jag skulle inte rekommendera att testa själv.
Mirakel: Jag håller tummar hård för dig! Kram
Tilda: Jag fick trombyl när jag sa att jag hade sköldkörtelproblem och äter levaxin. Min inflamatoriska värdet tpo-ak var förhöjdt. Jag fick inte trombyl + prednisoloni första försöket utan 3 sista. Sist fick jag också gonapeptyl efter insättning nu sist. Lycka till på ruvartiden!
Status från mig: efter en omfattande lapro&hysto-operation i Grekland, hörde jag att jag har aldrig haft några chanser att bli gravid vid alla dessa ÄD. Jag hade allting fel i livmoder -myomer, vänster äggstock vätskefylld, endometrios spridd överallt och hjärtformat livmoder fyllt med död vävnad. Läkaren sa att jag måste vänta 4 månader innan vi kan göra ett nytt försök och jag behöver massor med mediciner för att lyckas nästa gång. Vi kämpar vidare men vet inte om det blir Finland. De är mycket mer restrikta med mediciner och nuvarande läkare i Helsingfors ville ta bort alla mina mediciner eftersom de har inte hjälpt hittills. Vilka mediciner har ni fått från Helsingfors? Trombyl/Fragmin, prednisolon och gonapeptyl? Något annat?
Virvla: Jag har frågat om läkarna i Sverige om det påverkar och de har hävdat att inte - senast var det i augusti i år efter 4. försöket. Jag frågade kliniken i Finland också men fick svaret att icke. Vi får se vad vi bestämmer när vi kommer så pass långt om det blir Finland eller inte.
14st ägg är fantastisk! Det var helt fantastisk och jag antar att ni gör blasto på allt? Lycka till!