• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tuva: Lycka till nu! 

• NinaCamilla

Tilda: Anledningen varför vi valde Åbo var att det är bättre att åka dit från Sthlm. Båten går över natten och vi behövde inte vara borta från jobbet så många dagar. Flyget är också dyrare till Helsingfors. Jag gillade Åbos sjuksköterkor jätte mycket och hade bra relation med dem. Jag hade önskat med stöd efter 1, 2 och 3 ÄD försök från läkare och jag behövde själv kräva vissa mediciner. Det kändes så att min patientjournal hade inte läst ordentligt.

Jag pratade med läkare från Helsingfors kliniken och fick bättre förslag om ev. fel. De odlar också embryos 5 dagar som regeln. Vi har tackat nej till den här donatorn i Helsingfors men kommer återkomma när jag är tillbaka från Grekland och endo-operation. Jag hoppas att det blir bättre efter en operation. Sjukhus här i Sverige hanterar endast sjukdom och inte själva inferilitet.

Vi kämpar vidare...      

• NinaCamilla

Tuva: Det var intressant om Trombyl och Fragmin. I  Åbo ville de ge Trombyl men inte Fragmin. I Helsingfors ville de först ge mig Fragmin istället för Trombyl men eftersom läkaren som vi träffade har slutat, skulle den nya läkaren ta bort alla mediciner eftersom jag har inte blivit gravid en enda gång. Jag skulle vilja ha både och. Det känns att läkarna är inte överens om mediciner. Läkaren som vi träffade i första mötet sa att jag behövde framin eftersom jag har autoimmuna sjukdomar.  

• NinaCamilla

Tuva: Jag hoppas fortfarande att imorgon blir bra och Hcg ökar som det ska. Ang. FET undrade jag om det räknas som ett försök eller inte. Vi har fått nu 3 betalda försök för ÄD från FK men efter min hysto i Aten, måste vi göra ett försök inom 2 månader helst. Då funderar jag om vi ska använda frysta som vi har kvar i Åbo eller köra Helsingfors spåret med en ny donator.

Lycka till alla som är på gång här i tråden. 

• NinaCamilla

Virvla: Jag tror inte att det påverkar men kolla med kliniken. Biverkningar är inte så roliga men man kan stå ut med det. Det blir som klinisk klimateriet med värmevallningar, vätska i kroppen och humörssvängningar. Jag förvarnade min sambo innan jag tog sprutan eftersom jag var väldig ostabilt i 2 dagar efter procren. Det går över när du börjar äta östrogen igen - iaf för mig var det lättnad.

Cilla009: Fick ni både ET och FET betalda av FK? Vi har ansökt ersättning på 3 st ET men ingen FET och undrar om det blir 4. försök enligt FK och inga pengar betalas av dem. FET har alltid lite mindre chans att bli gravid och det kostar ändå 1300 EUR. Då lägger vi hellre pengar för ett nytt försök som har bättre chanser.  

• NinaCamilla

Grattis myran!

Ni som går i Helsingfors vilka mediciner har ni fått? Enligt samtal med läkaren sist tyckte hon att jag ska inte ha fragmin, prednisolon eller annat eftersom jag inte har lyckas på 4 ggr att bli gravid. Hur hon kan resonera att om jag inte ha lyckats att bli gravid, ska jag inte ha dessa mediciner eftersom det inte ha hjälpt utan att göra naturell. Jag gillade läkaren som vi hade kontakt med innan. Han jobbar inte kvar längre.    

• NinaCamilla

Min gyn gör också UL och omvandlar finska recept till svenska. Han tar dock en privat patientavgift och inte högskostnadsskydd eftersom vården ges utomlands. Testa en privat läkare eller säg till din gyn att han tar det på privat och inte med högskostnadsskydd.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011