• Fru xx

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Nej vad tråkigt NinaCamilla! Ledsen för er skull... Styrkekramar till er, och hoppas ni får göra ett lyckat FET snart!

• Fru xx

Vädur - I Tammerfors får man alla äggen från sin donator. Donatorn är öppen, dvs barnet har möjlighet att få reda på sitt genetiska ursprung från 18 års ålder. Tror man själv kan påverka odlingstiden och ifall man ska sätta in ett eller två embryon. Det lät så i alla fall när vi träffade läkaren på vårt första besök. Jag minns inte hur deras statistik ser ut exakt i procent, men den var väldigt bra. När vi var där gick läkaren igenom vår historik och tidigare behandlingar väldigt noga. Han tittade på resultatet av mannens tidigare spermieprover och han gjorde noggrannt vul på mig. Sen när vi fick donator så fick jag hem recept och när min nästa mens startar meddelar jag kliniken och då får jag hem en behandlingsplan. Jag ska börja med en spruta Procren på dag 21 som nedreglering. Sen ska jag ta östrogen (Progynon) för att bygga upp slemhinnan. Tror man får gå på 1-2 vul här hemma för att kolla slemhinnan innan man åker till Finland för insättning. Sen ska jag ta progesteron, prednisolon och trombyl under ruvningen, även fortsätta med östrogen tror jag, om jag fattat det rätt. Men som sagt, har inte fått behandlingsplanen än. Lycka till! Lie - Hoppas det går bra, håller tummarna! Tracy - Vi valde Finland för att jag är född där och har släkt där, för att de har öppna donatorer, de har bra och avancerad sjukvård och är mycket kunniga och framstående inom fertilitetsområdet. Donatorns mediciner ingår i behandlingens pris, men inte dina egna mediciner. Dina egna mediciner omfattas av högkostnadsskyddet här hemma i Sverige ifall du kan få svenska recept av en svensk läkare. Jag fick finska recept från kliniken i Finland, skickade kopior på dem till vår gamla ivf läkare här hemma och hon skriver ut samma mediciner fast på svenska recept och då gäller högkostnadsskyddet.

• Fru xx

Sorry att all text hamnade i en klump! Fattar inte varför det inte går att få stycken när man skriver på en Ipad, grrrr....

• Fru xx

Myrslok - saknar ord, så hemskt är det som hänt er, jag beklagar verkligen! Ta hand om varandra och jag hoppas ni finner orken att kämpa vidare. Stora styrkekramar!

• Fru xx

Lie - grattis till de två embryona, spännande nu, håller tummarna!

• Fru xx

Jag fick förresten min mens nu den 5/12 så ska ta Procren injektionen den 25/12, så snart är vi igång! Hur upplevde ni Procren injektionen, några biverkningar?

• Fru xx

Vädur - jag ska börja med Procren injektion på cykeldag 21, som långtidsverkande nedreglering. 15 dgr efter det ska jag på första VUL för att kontrollera äggstockar och livmoderslemhinna. 2 dgr efter det ska jag börja med medicinering med Progynon (östrogen) 3 ggr/dag, Prednisolon (kortison) 2 ggr/dag och Trombyl (blodförtunnande) 1 gång/dag. Sedan ska jag på nytt VUL 9 dagar efter medicinstart för att kontrollera livmoderslemhinnans tillväxt. Efter det får jag besked om när jag ska börja med progesteron vagitorier, vilket man gör några dagar innan embryoinsättning. Preliminärt ska det bli äggplock på vår donator 30/1-1/2 och sedan insättning av embryo på mig 2-3 dagar senare. Så nu rullar det på... hoppas hoppas hoppas det kommer att funka detta!

• Fru xx

Prednisolon skrev läkaren på Ava i Tammerfors ut, jag efterfrågade inte det. Det är som Vädur skriver ett kortison preparat som ska minska risken för utstötning av embryot. Jag vet inte varför jag fått det, har inte tagit något test på antikroppar, vad är det? Men vi har 6 egna IVF med oss i bagaget med insättning av embryo, tre gånger ett embryo och tre gånger två embryon, har aldrig sett ett plus. Vet inte om den historiken gjorde att jag blev ordinerad prednisolon nu på ÄD. Ska ta 5 mg två ggr/dag, dvs totalt 10 mg om dagen.

• Fru xx

Jag har inte kravet att donatorn måste vara exakt lika som jag, min man tycker inte heller att det är viktigt. Man vet ju så lite om donatorn ändå, kan ju se helt annorlunda ut i kroppsbyggnad/form och ansiktsdrag än en själv och tex helt andra inressen och så vidare även om hon har samma längd och ögon/hårfärg. Bara det stämmer hyfsat tycker vi räcker. Vi godtog en donator som är 170 cm med blå ögon och ljusbrunt hår. Själv är jag 175 cm med grön/blå ögon och mörkblont hår. Barnet blir likt sina föräldrar ändå, det blir även adoptivbarn ju som inte har någon genetisk koppling alls. Det handlar om så mycket mer tänker vi, barnet tar efter mimik, rörelser och tal med mera.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011