• Vädur 78

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Lie71 skrev 2011-12-26 20:43:30 följande:

Det har ingen sagt något om, ska kontakta Åbo efter nyår och sedan MVC för tidsbokning.
    Får se om de i Åbo säger något om detta.

Hur går det för dig?   

Jag antar att det är samma som vid IVF att man gör ett tidigt vul för att bekräfta graviditeten.
    Vi har  inbokat besök i februari. Funderar fortfarande på om vi ska göra en IVF till och testa den tyska metoden, har en telefon tid med våran läkare 10 jan och måste fråga lite mer om detta då.....
    ♥♥♥
  • Vädur 78

Hur är det vid ÄD om spermierna är ok görs då vanlig IVF eller ICSI??

♥♥♥
  • Vädur 78
    Plingelan skrev 2011-12-30 21:01:55 följande:
    Hej Vädur78!

Ja, året har varit tufft men hur är det man säger..det som inte dödar en, gör en starkare? Jag vill tro det alla fall. Ni alla här inne vet ju att livet inte är rättvist. 
    Min man ja..vilken klippa! Glad Hjärta

Vad skoj  ni också ska till Åbo. Bor ni nära Stockholm? Vi fick först köra från Malmö...så det tog lite tid att åka dit.Skrattande
    Vi var vårt första besök i ÅBO 12/12. Skickade in de sista papperna de ville ha veckan efter och blev då uppsatte på kön. Ca 6 månader ca skulle det ta att stå i kö.
    Önskar dig ett Gott Nytt År.
    Kram 

Vi har ca 35 mil till Sthlm så vi har med en bra bit att åka. Till oss sa de att kön räknades från första kontakten, tog kontakt med dem i november.
    Min sambo är lärare så vi passar på att åka på sportlovet. Kram kram
    ♥♥♥
  • Vädur 78

Hur fungerar det om man ska göra ett FET, kan man göra det ostimulerat sen om man har egen ägglossning?

♥♥♥
  • Vädur 78
    Plingelan skrev 2011-12-30 21:30:39 följande:
    Jaså sa de så till er? Hm... Vår läkare sa att man inte var aktiv i kön förrän man lämnat in alla papper och gjort alla prover.
    Nåväl..vi är ju båda i kö ju alla fallGlad  
    Va skönt att ni kan åka på sportlovet. Jag och min man jobbar på samma jobb och vi har inte berättat det för någon där, utom en arbetskamrat som jag delar arbetsuppgifter. När vi var borta var det tydligen ett tisslande och tasslande bakom våra ryggar. Det spekulerades att vi försökte få barn.  Så är det ju...men hur vi går till väga tror ja ingen skulle kunna gissa...Förvånad Ja, låt dem snacka...Flört
    Ha en skön kväll!
    Kram från Skåne
    Ja när de mailade om läkartider så fick vi först välja mellan några dagar i januari men ville vi komma dit senare så påverkade inte det kön eftersom det räknades från första kontakten, därför valde vi att boka i feb så han slipper ta ledigt från jobbet.
    Någon månad hit eller dit spelar väl ingen roll egentligen men skulle tycka det va skönt och göra behandlingen innan jag börjar jobba i slutet av augusti.
    Låt dem snacka Blir väl extra när ni båda jobbar där.
    Kram 
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Plingelan skrev 2011-12-30 21:34:14 följande:
    Dum fråga..men där är en del förkortningar ni använder här, som  jag inte vet vad det betyder..

FET?
    VUL? 
    ET? 
    FET är frysförsök VUL vaginalt ultraljud, ET är färsk försök.... ha ha inte lätt att ha koll på allt
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Plingelan: Ja jag har sett på "Drömmen om ett barn", tyckte det var bra mycket bättre än det som gick på Svt, barn till varje pris. Om man kan tänka sig adoption så gör man helt rätt i att ställa sig i kö, det kan man spara en hel del tid på sen
    Vi har ju ett barn, har gjort 8 IVFer nu så vi tänker bara göra ett försök med ÄD, givetvis om det skulle bli något till frysen så kommer vi ju använda det med men sen ger vi upp.
    Jag har haft epilepsi i tonåren och det gör det svårare för oss att adoptera. Kram 
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Fru xx skrev 2012-01-12 12:23:49 följande:
    NinaCamilla - härligt att du fick grönt ljus! Det fick jag med! Började med medicinerna igår. Tar Progynon 2 mg tre ggr/dag, Prednisolon 5 mg två ggr/dag och Trombyl 75 mg en ggr/dag. Vad tar du? Har en vän som gjort ÄD i Riga och hon fick börja med Prednisolon och Trombyl först vid ET. Hon hade också mycket lägre dos av Prednisolon. Så jag har dubbelkollat med Ava och jag skulle börja med allt på en gång, men glömde fråga varför det är annorlunda. Håller tummarna för att ni får båda två insatta!
    Prednisolon 10 mg/dag är nog ganska vanligt. men hör även de som tar mer. Vid min ivf i nov så började jag vid sprutstart och det är för att jag hade antikroppar.
    Lycka till nu  
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Fru xx skrev 2012-01-12 13:11:13 följande:
    Tack Vädur! Jag har inga antikroppar, vad jag vet i alla fall. Men har ju tidigare gjort 6 egna IVF med insättning av fina embryon men aldrig fått plus. Har även allergi och allergisk astma och det ingår väl i autoimmuna sjukdomar? Vet inte om det påverkat läkarens beslut att jag ska ta 10 mg Prednisolon/dag redan från början, för jag börjar ju med det redan tre veckor innan en ev embryoinsättning.
    Ja men ska man ändå ta Prednisolon så är det ju säkert bra att börja innan Kommer nog gå bra
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Lie71 skrev 2012-01-14 13:56:42 följande:
    Hej alla

Var på vul i torsdags och det är 2 stycken där inne.....
    Försöker smälta detta och landa säkert någonstans.
    Sen var inskrivning och första besöket hos bm samma dag.

Min sambo vart vit i ansiktet först och sedan kom det där flinet som bara killar kan......
    Gynläkaren fick en tår i ögat och bjöd på kramkalas med sina anställda, han har ju varit med på heal denna resa från början.

Så nu tjejer är det er tur i år
    Kram alla ni som finns.       
    Underbart Stort GRATTIS!!!
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    NinaCamilla: grattis till ruvning Håller tummarna! Hur bedömmer de embryona? Vad innebär klass 4?
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    NinaCamilla: Ledsamt med minus Jag äter Levaxin och kommer ta Prednisolon för att inte riskera att kroppen stöter bort något i onödan. Har du tagit prov på TPO antikroppar? Kram

Myran: Å vad surt att ni inte fick göra FET Å vad jag lider med dig och att pengar ska styra så mycket..... Kram kram

Fru xx: Håller tummarna för att du är ruvare nu  

Vi gick idag ut kön i Åbo och kommer efter diskussion med våran IVF läkare välja Riga istället! Men håller fortfarande ögonen på er och håller även tummarna hårt!   KRAM KRAM 
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    NinaCamilla skrev 2012-02-07 09:32:22 följande:
    Vädur 78: Min husläkare tog alla prover för sköldkörtel och jag antar att TPO var också med. Jag har antikroppar i blodet - det är bevisat enligt läkaren. Har du fått medicin ordinerats av din läkare i AVA Åbo? Jag ska prata med läkaren på torsdag och kommer kräva några mediciner extra. Jag vill ha bästa möjliga förutsättningar inför nästa gång speciellt när vi betalar andra 75 tsek för tredje försöket.
    Jag hade 160 i antikroppar och det är ju inte jättehögt men normalt ska man väl inte ha över 100. Så vid min sista IVF i Göteborg så fick jag Prednisolon.
    Nu har vi avbokat vårat besök i Åbo och kommer vända oss till Riga istället. Frågade min IVF läkare om han tyckte jag skulle ta det vid ÄD med och då sa han att nästan alla får det Riga. Jag har kvar på recept så kommer ta i vilket fall som helst  
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    myran6801 skrev 2012-02-07 11:34:10 följande:

Hej!
    följer er här i tråden lite på avstånd eftersom vi är precis i starten av ÄD efter flera misslyckade IVF. Dock luter det nog åt Spanien för vår del. Men valet stod mellan Finland och Spanien från början. Dock inget definitivt bestämt, vi får se efter vårt möte med kliniken i början av mars.

Har en fråga till er, jag har sett att ni nämnt ersättning från FK. Vad är det för ersättning? Jag var redan 40 år när vi startade denna resa mot barn så jag kontaktade en privat klinik direkt. Kan man få någon ersättning från FK när man är 44 och skall göra ÄD? Det tär på ekonomin detta projekt så det skulle ju hjälpa till.

Tusen tack för att jag fick tränga mig på i er trevliga tråd.
    Lycka till alla!

Vad kostar ÄD i spanien? Vad heter kliniken?
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Skruttet 69 skrev 2012-05-29 20:05:21 följande:
    Hej!

Ny i tråden men jag har läst igenom den från första till sista inlägget och det har hjälpt mig och sambon att fatta viktiga beslut. Tack för att ni har delat tankar och erfarenheter. 

Förra veckan fick vi minus på stickan efter ett IVF-försök. Ett av tre befruktade ägg ansågs tillräckligt bra för isättning men det lyckades inte. Förmodligen är jag för gammal (43 i oktober) och det är för snålt med tid och för dåliga odds i Sverige så vi satsar på äggdonation i Finland istället.  

Torsdag den 14 juni ska vi till Åbo på första besöket. Känns pirrigt men också hoppfullt.

Lite frågor:
    Är det svårt att bli godkänd för att ta emot donerade ägg, dvs kollar de upp en precis som vid adoption, några särskilda kriterier som måste uppfyllas?
    Hur stora odds är det att det ska lyckas? Chanserna vid IVF var för mig ca 20 % och det tyckte vi var för lågt för att pröva igen. Jag är fullt frisk och har fortfarande en regelbunden menstruation. Sambons spermier har normal rörlighet.
    Är det något särskilt vi ska tänka på vid första besöket?
    Hur är personalen? Trevliga, tillmötesgående eller stressade?     

/Skruttet 69 

Välkommen hit!
    Nej jag tror inte det är svårt att bli godkänd som donator. Är nog mest ett samtal med psykolog där man pratar om sina tankar och funderingar, hur man ska berätta för barnet och när osv.
    I Åbo är det ca 50 % som lyckas och efter det är det 15% som försvinner med missfall. I Riga är det 71% som lyckas(tror de har yngre donatorer än åbo).
    Kan vara bra och skriva ner sina frågor inför besöket så man inte missar att fråga något.
    Lycka till  
    ♥♥♥
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011