Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
NY I GBG skrev 2013-06-27 12:35:44 följande:
Hej! Ypke: vi flög till Helsingfors och sen tog vi buss till Åbo. Dock tog det lång till med bussen så hela resan var väldigt tröttsam. Vet inte om man kan boka ombokningsbar. Antar det om man betalar mer. Flyg hela vägen till Åbo finns men är dyrt. Vi åker - om allt klaffar - vecka 34. Jag har fått ett schema och var och hämtade ut procren sprutan idag då jag av någon anledning trodde jag skulle ta den imorgon. Men när jag läser schemat står det 15/7. Fattar inget. Nåväl. . Vid mitt tidigare ÄD försök (Spanien) tog jag aldrig nedregleringsspruta. Där var det p-piller som gällde. Så jag har aldrig tagit procen. På Apoteket sade de att det läkaren skrivit ut till mig är procen depot 3,75 mg som man blandar själv. I FASS står det att en läkare/sköterska måste ge den. Jag trodde det skulle vara som IVF sprutorna. Hur gjorde ni? Fick ni blanda själva? Vart tog ni den (magen)? Tack på förhand
Procren har jag tagit alltid själv eller kära sambon har stuckit det till min mage och det har fungerat utmärkt. Det går att blanda själv, inte alls svårt. Jag fick samma spruta när jag behandlade endometrios och då minns jag att sjuksköterskan frågade om jag inte kunde själv ta det.
Vet någon om man får pengarna tillbaka på FET och om det räknas som 1 försök eller inte? Vi kommer att få tillbaka nu 3 försök betalat av FK och undrar om vi ska utnyttja FET -möjligheten eller strunta det och gå vidare med ET och en ny donatorn.