• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

NY I GBG skrev 2013-06-27 12:35:44 följande:
    Hej! Ypke: vi flög till Helsingfors och sen tog vi buss till Åbo. Dock tog det lång till med bussen så hela resan var väldigt tröttsam. Vet inte om man kan boka ombokningsbar. Antar det om man betalar mer. Flyg hela vägen till Åbo finns men är dyrt. Vi åker - om allt klaffar - vecka 34. Jag har fått ett schema och var och hämtade ut procren sprutan idag då jag av någon anledning trodde jag skulle ta den imorgon. Men när jag läser schemat står det 15/7. Fattar inget. Nåväl. . Vid mitt tidigare ÄD försök (Spanien) tog jag aldrig nedregleringsspruta. Där var det p-piller som gällde. Så jag har aldrig tagit procen. På Apoteket sade de att det läkaren skrivit ut till mig är procen depot 3,75 mg som man blandar själv. I FASS står det att en läkare/sköterska måste ge den. Jag trodde det skulle vara som IVF sprutorna. Hur gjorde ni? Fick ni blanda själva? Vart tog ni den (magen)? Tack på förhand
    Procren har jag tagit alltid själv eller kära sambon har stuckit det till min mage och det har fungerat utmärkt. Det går att blanda själv, inte alls svårt. Jag fick samma spruta när jag behandlade endometrios och då minns jag att sjuksköterskan frågade om jag inte kunde själv ta det.    

Vet någon om man får pengarna tillbaka på FET och om det räknas som 1 försök eller inte? Vi kommer att få tillbaka nu 3 försök betalat av FK och undrar om vi ska utnyttja FET -möjligheten eller strunta det och gå vidare med ET och en ny donatorn.    
  • NinaCamilla

Tilda76: Vi tackade nej till första donator som var väldig kort. Jag kände att jag ville ha lite lik mig ändå och eftersom min man reagerade också på längden, bestämde vi att tacka nej till den första donatorn och ha en ny. Sjuksköterskan sa i telefonen att det måste kännas bra och man kan alltid tacka nej till donatorn och de söker en ny. Det tar dock lite längre tid men för oss kändes det bättre.   

• NinaCamilla

Fertilitetsresa: De sa ingen catid men vi tackade nej till den första i slutet av maj eftersom hon var endast 158 cm lång. Vi fick en ny donatorn i slutet av augusti. Det tog inte så lång tid men det beror på helt enkelt om hur många donatorer de har. Själv är jag 165 cm lång så att det finns flera donatorer i Finland i samma längd. Det kan vara lite svårare om man vill ha en donator över 165 cm om jag har förstått.

• NinaCamilla

mirakel: Välkommen tillbaka! Vi är också i kö til Helsingfors sedan mars-månad men vet inte än om vi ska gå dit eller om resan fortsätter mot Grekland. Vi har inte hört något från Fertinova än.

• NinaCamilla

mirakel: De har hört av sig men vi vet inte vad ska vi säga. Har ni hört något om att läkarna har sagt upp sig eller personalen har bytts eller nått? Vi hade sist kontakt med dem i mars direkt efter uppköpet. De blev uppköpta av Fertinova då och då tycktes det att det finns risk för att behandlingar blir mer standardiserade. Efter 3 ET och 1 FET i Åbo är jag kluven för att tacka ja till Helsingfors. Kan erbjuda något annat till oss? Nu handlar det om våra egna pengar. All info som ni vet om Helsingfors, berätta gärna. Speciellt ni som byter klinik från Tammerfors eller Åbo till Helsingfors.

• NinaCamilla

Ang. follikel har jag haft dem i varje insättning men ingen har sagt att man måste avbryta behandlingen. Varken min egen läkare eller kliniken. Konstig med det. Tuva om du får veta något, gärna dela med dig.

• NinaCamilla

Ny i Gbg: Kolla med dem! ET har alltid bästa chansen och inte FET om äggen klarar upptiningen. Jag har tagit procren spruta för nedregleringen men ändå har haft några follikel och jag visste inte att det kan påverkar...hmmh. Kanske är det storleken på dem?

• NinaCamilla

Tackar för info Pia. Jag var rädd att de skulle ha hög personalomsättning och samma metoder som Åbo.  Vi pratade med Niklas också i mars-månad. Då fick vi veta att han ville byta trombyl mot fragmin och göra långodling på äggen. Något annat fick vi inte som alternativ efter 2 misslyckad ET och 1 st FET.

Vi har beslutat att vi väntar lite till och tackar nej för tillfället. Vi håller oss kvar i Helsingfors men jag måste först göra operation för endo innan vi fortsätter. Jag tror att det har någon påverkan att jag inte bli gravid även om läkarna i Sverige hävdar något annat. Jag måste titta genom immun-spåret också. Jag vill inte vänta men jag måste. Jag är så deppig och speciellt när alla andra kommer med bäbisnyheter omkring - andra runda och själv har jag inte kommit ens på första rundan.   

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011