Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Tackar Jenkis för svaret! Det här är som berg- och dalbana. Jag försöker skriva dagbok på symptom. Tyvärr har jag inte gjort det tidigare på våra försök.
Tackar Jenkis för svaret! Det här är som berg- och dalbana. Jag försöker skriva dagbok på symptom. Tyvärr har jag inte gjort det tidigare på våra försök.
Ypke: Menskänningar har försvunnit och väldig stor apetit för mat. Allting kan dock vara biverkningar på östrogen och kortison. TD imorgon men jag väntar till lördagen - vågar inte testa imorgon.
Tuva och Ypke: Skönt att ni har fått datum direkt efter sommarstängning. Om vi inte lyckas den här gången, ska vi också åka direkt efter semester i augusti om möjigt.
Testet negativt. Inte ens spökstreck syns. Jag är förkrossad. Det går aldrig iväg och pengarna tar slut. Resultat lär inte förändras på 3 dgr till måndagen. Så onödig att äta starka mediciner men måste nog. Jag får vänta på monstermensen och besök till akuten pga. Endo och smärta. Jag fattar inte. Är min livmoder så giftig?!
Tackar alla för stöd! Jag vet inte vad skulle jag höra utan er. Många kan lyssna men många inte förstår. Nu får jag höra varför du jobbade så mycket etc. men det är något annat fel. 3 ET och 1 FET och ingen plus. Sambon säger att vi inte ger upp och vi ska inte men jag inte vill vänta 3 år till. Vi har varit med om det här i 3 år och sambon vill ej åka till Riga. Jag tackar för att vi är på kö till Helsingfors. Tuva: Jag ringer till Köpenhamn. Ingen här vill hjälpa mig med endometrios eller inferilitet. Jag kommer äta mediciner till tisdagen eller onsdagen även om jag skulle testa imorn. Sjukaste är att jag känner mig gravid men känslan avtar varje gång strax innan TD. Jag vet inte om FET i Åbo. 3 st i frysen men oftast endast 1 st klarar tiningen och det kostar ju 1000euro eller nått. Man måste vara rik oxå att bli gravid. Vet ni någon som har gjort flera än 3 ET och blivit gravida? Kram till alla kämpare och tackar
Pia: Vi var på första besök hos dem i mars och 6 månader skulle det ta. Då kanske är vi framme i september. Fertinova skulle ge fragmin istället för trombyl men annars samma behandling. Lie: Det är ju det att jag vet inte om Finland kan erbjuda andra mediciner. Alla konstaterar endo men ger inga hjälpmedel till det. Vi bokar oxå tid för blodprover i Thessaloniki under sommaren inför ÄD. Om vi bestämmer oss att ta den vägen, görs inga sådana blodprover här enlig min gyn. De kan inte heller tolka vissa blodtester. Man måste vara själv påläst men svårt med egen diagnos. Drömmen om ett eget barn är så långt ifrån. CFC Köperhamn ska vi boka tid under hösten.
Lillan15: Vi åkte till Helsingfors för första gratis besök eftersom vi ville diskutera med läkaren och känna efter hurdan klinik är. Eftersom både min och min mans tester var gamla och Åbo hade inte tagit dessa sedan 2010 utom HIV-test av mannen, fick vi betala för nya tester igen. De föredra också att man lämnar mannens sperma i frysen om det skulle hända något med flyget från Sverige. Det kostade oss väldig mycket men jag vet att vissa har fått stå i kö utan extra avgifter dvs. byter klinik. Nu är ju alla kliniker i Finland ett samma bolag och då borde det inte vara något problem om alla tester är giltiga och inte äldre än 6 månader.
Jag frågade efter FET-pris i Åbo och det kostar 1236 EUR! Ärlig talat vet jag inte om det är värd om jag inte få nya mediciner, andra tricks eller någon annan hjälp för att de tinar upp 3 embryos och bara 1 klarar sig upptiningen. De verkar vara oense också om dos för kortison etc. Vi har ju gjort redan 1 FET och då kände jag ingenting - inga grav.känningar alls. Hur ni andra har resonerad?
Jag sitter på jobbet och är gråtfärdig. Jag skyller på jobbstressen att det gick inte iväg den här gången heller men det är så dumt. Midsommar blir också förstört pga. menssmärtor. Ibland är livet skit! Jag undrar också om 50% chans att bli gravid vid ÄD är sant. Jag googlade lite och hamnade på Landstingets hemsida. Deras statistik visare att endast 28% av över 39 åringar har fött barn i Sverige. %-satsen var inte högre även om man var yngre. Vid FET måste vara ännu lägre - är det värd dessa extra 1236 EUR om man betalar från sin egen plånbok?
Ny i GBG: adoption har vi pratat men det är ju omöjligt om man är inte gift. Jag är oxå för gammal för det även om mannen är yngre. Surrogat har vi inte pratat om. Jag har hört om en klinik i USA som kostar rund 300 000 SEK och man får pengarna tillbaka om man inte föder ett levande barn. Min man sa att det är endast 3-4 försök i Finland. Det är mycket pengar men då vet man att de gör allt för att man lyckas. Kliniker i Finland verkar vara mer kassako, så länge du betalar, ska du ha tur att lyckas. Ibland behövs det annat stöd. Svaret "tur" eller "ibland behövs flera ggr" räcker inte från en läkare. Jag bokar blodtester i Grekland inför ÄD där under vår semester. De tar som standard andra immunologiska tester. Det kostar 140 eur. Helsingfors får vi ta när de ringer om vi ska dit eller inte. Jag har tagit kontakt med Aten och kollar vad de kan erbjuda. 10 ggr är mycket och jag tackar för att vi har råd. Det är så hemsk att man måste ha egna pengar att fortsätta. Jag tror att det är endast 3 landstingsfinansierad försök som FK betalar. Vi betalade själv FET eftersom jag ville spara ett försök till ET om man inte lyckas. Idag var det ett rätt beslut. Tackar för all stöd och jag hoppas att ni andra behöver inte göra så många försök. Vi ger inte upp än även om livet skiter sig ibland! Kram
Tuva: Jag har skickat email hit och dit och första blodproverna gör vi i Thessaloniki eftersom det är så nära vår sommarlägenhet. De har också ÄD möjlighet och om vi tar nu blodproverna, kan vi när som helst boka tid till ÄD utan väntetid. Vi ska till Penny pga. endon. Jag tror att vi får bästa hjälpen från henne. Jag fick svar från hennes koordinator att NK-celler var något som de ville titta på och eventuell operation. De också erbjöd naturlig cykel om jag producerar några follikeln och ÄD som backup. Vet inte hur man gör det men vi är öppna för alla förslag just nu. Jag vill slippa östrogen som ges överallt. Vi kommer skjuta upp nästa ÄD innan jag har fått den hjälpen som behövs.
Pia: Vilken ovisshet. Gå och kolla att allting är bra. Du måste få hjälp någonstans. Jag hoppas på att allting löser sig. Kram
Kliniken i Aten frågade också om hur många ägg har vi fått i varje ÄD och hur många har befruktats. När jag räknar är genomsnittet 4-5 plock och 1-4 kvar till insättning. Det är efter 3 olika donatorer. Det är inte mycket det.
Jag förstår resonemanget att ÄD är bättre chans eller enda chans som speciellt för mig eftersom mina äggledarna är blockerade och amh-värde är lågt. Det är bara fundersamt att om man lägger 7400 eur på behandlingen och får endast 2-3 embryos som kan överföra. Chanserna är 30%. Vi pratar ändå om pengar och tiden som man väntar (3 ÄD och över 3 års väntetid). Man vill ha värde på pengarna eller någon slags sympatier varför man inte lyckas. ÄD är en fantastisk möjlighet och flera har blivit gravida på det här sättet, här på tråden med. I Sverige och Finland har man bara sagt direkt till mig att ni måste fortsätta med ÄD. Inga andra undersökningar har gjorts varke i Finland eller i Sverige, ingen diskussion om stödmediciner när jag inte ha krävt dessa eller eventuella immunologiska fel etc. Kanske redan vid lågt amh-värde ska man tänka om det finns en sjukdom som måste hanteras först innan man börjar ÄD -processen och lägger pengarna på bordet. Om ÄD nr 2 eller 3 misslyckas borde man bjuda på något annat. Jag försöker bara förstår varför det går inte och vad är felet. För mig lät det så att ÄD hade fantastiska möjligheter och därför gav jag upp andra IVF-försök med andra mediciner. Man blir besviken även om ÄD är ju bättre än ingenting för mig.
Förlåt mitt klagande. Just nu känns det att allting har raserat och svårt att hitta utväg. Tiden rinner i väg och jag blir inte yngre iaf. Speciellt när jag hörde att 85% av kvinnor är gravida efter 3 ÄD. Jag hade hoppats på att vara en av dem.
Pia: Jag lider med dig! Stort kram och hoppas att ni kan komma upp snart igen. Skit oxå. Du är inte värdelös utan det var nog något fel på embryo.