• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tuva: Vår FET hade vi 3 som tinades men endast en klarade upptiningen och började dela sig. Då fick vi vänta en dag innan det sättes in. Blastocysta är längre process och det kan vara att alla inte klarar. Det förklarades i Helsingfors. Även om vi hade fått totalt 5 ägg, risken finns att ingen insättning.

• NinaCamilla

Lie1: jag mår bra och har förstås biverkningar av alla mediciner: ömma bröst, uppsvullen mage och humörsvängningar efter gonapeptyl. Jag vågar inte hoppas men tvillingar vore bonus efter alla försöken jag har mycket på jobbet och försöker hålla tankar på annat och inte analysera.

• NinaCamilla

Pia: Jag har testdag den 14 juni och vågar inte testa innan. Jag tror att vi väntar till lördagen eftersom om det blir negativt kan jag inte jobba och hela helgen blir förstört. Grattis till lilla strecket även om det är en bit till målet, är det positivt ändå. Själv har jag aldrig fått någon. En gång fick jag en spökstreck med 5 min test efter 20 min väntande men det ska inte räknas som en streck. Känner du något just nu?

• NinaCamilla

Tilda76: vi fick inte ersättning första gången pga. 2 års regeln i Sthlm. Vi hade inte bott i 2 år i samma adress men vi inte är gifta. Bäst att du ringer till FK och pratar med dem. Socialstyrelsens rekommendation är ett stabilt förhållande och har bott i 2 år i samma adress, men det går att styrka ändå om förhållandets stabilitet. Vi fick rätt till slut men fick överklaga till förvaltningsrätten.

• NinaCamilla

Tilda: Jag är inte helt säker på om man får tacka nej till behandling i Sverige. Enlig papprena som jag fick tillbaka, fick vi ersättning eftersom Sverige inte kunde erbjuda det i rimlig tid. Min tolkning på det är att om vi hade fått erbjudande från landstinget, måste vi ta det emot. Nu var det dock 2 års väntetid. Bäst är att rings till FK och fråga om ersättning. Om ni är gifta och måste bo olika håll pga. jobbet, måste det väl vara ok med dem.

• NinaCamilla

Vi fick ersättning i efterhand eftersom vi var redan i kö i Sverige för ÄD. Kliniken i Finland måste godkänna att de får pengarna från FK i Sverige istället för att ni betalar fakturan om ni ansöker i förhand. Jag vet inte om någon här har gjort det. Vi provade inte det heller så att vissa kostnader har vi betalat själva: resor, mediciner, ultraljud här i Sverige etc.

• NinaCamilla

Pia: Grattis! Jag väntar lite att testa och känner inte så mycket, bara väldig bra apetit och måste gå på toa på nätterna vilket annars händer nästan aldrig. Jag hoppas att det är bra

• NinaCamilla

Ahhh jag känner att mensen är på väg eller vet inte. Jag vågar inte testa på fredag, lämnar det till lördagen. Ogillar att vara ruvare

• NinaCamilla

Fråga till er som inte har fått procren-spruta. Kan man få mensen innan TD eller måste man sluta med östrogen först?

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011