• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej igen, jag åt nu progynon inför nästa försök och skulle ta en paus tills jag får mens. Nu fick jag mens men med olidlig smärta som är hemsk. Har ni andra upplevt det efter progynon? Jag har endometrios.

• NinaCamilla

Ypke: jag frågade det från läkare och han sa att jag skulle leva normalt men inte idrotta t ex bodypump eller maraton. Jag tog dock väldigt lugnt. Det kändes bättre. Jag tycker att du ska vara hemma om du är inte frisk än - bara vara på säkra sida.

• NinaCamilla

Ypke: Det funkar utmärkt på finska. Jag fick ersättning 2 ggr med finsk/svensk journal och skrattade med handläggaren att vi har pratat lite blandat. De kollar datum, mediciner och ungefär behandling på journal. De sa att de är vana vid med det. Skicka iväg och glöm inte att ansökan måste vara signerad både dig och din man med personnummer.

• NinaCamilla

Myran: så skönt att läsa om er resa! Det är samma som vår resa mot ÄD. Jag kan nu skratta åt att jag tog en burk första gången för mannens tester när jag fick veta att tiden var knapp och vi måste börja nu med ivf. Han var inte helt med på noterna och jag kommer hem med en plastburk! Mannen blev skräckslagen och jag var väldigt ledsen över det. Efter 3 års försök har vi vuxit tillsammans och han t o m tolererar mina hormon-psyko attacker vi hoppas förstås att snart är det vår tur oxå och han kan vara stolt pappa med.

• NinaCamilla

Milla: för oss förklarade kliniken att vid ÄD är det högre missfallrisk i första 3 månader men jag vet inte varför. Kanske är det något göra att äggen är främmande. Det är bara min egen spekulation. Jag hoppas själv att jag får en streck i stickan nån gång att jag kan konstatera att jag kan bli gravid oavsett om jag lyckas komma hela vägen. Jag har myom i livmoder som är stor men jag har kollat med 3 olika läkare om det påverkar men alla säger nej. Själv undrar jag men måste nog lita på 3 oberoende läkare i Finland och Sverige.

• NinaCamilla

Tuva: Tar det lugnt nu och vänta tills du får veta vilket klass de är - imorgon. Försök att få 2 st på en gång om det ser ut att det blir bara 2 st. Jag fick sist båda två. Då 5 st befruktades och 2 st klarade sig till klass 3. Jag håller tummarna att du får ett eller två och bästa vore att ni får en toppen ägg klass 4-5!

Jag känner igen din frustration över försöket men vi håller kämparglädjen uppe. Det behövs bara ett! Andra sidan om du får 2, är det bättre att ha fräschförsök än att frysa eftersom kanske de inte klarar sig tiningen.  Kolla med läkare.

Stort kram!

Ypke: Hur det går för dig?         

• NinaCamilla

Ypke: Du har helt rätt. Klass 4-5 är bäst Efter 2,5 år och 2 st ET och 1 FET minns man inte allt. Det har gått för lång tid från senaste försök men nu gör jag minnesbok om alla behandlingar och känningar i kroppen. Det är nervöst men jag hoppas och håller tummarna här!  

• NinaCamilla

Tuva: Kan du fråga också om de kan göra långtidsodling på embryo? Jag förstod sist från läkare att de inte odlar 5 dgr till blastocysto. Fertinova i Helsingfors har möjlighet att göra det men jag fick aldrig riktig direkt svar att Åbo inte kan göra det.  

Vad är AHA?  

• NinaCamilla

Lie: Tackar. Jag fick inte procren den här gången och fick värsta mensen imellan så att jag fick äta starka mediciner i 4 dgr. Jag hoppas att jag inte har saboterad min kropp nu men jag hoppas som alltid

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011