• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Ypke Tuvalina Mirakel: Lycka till i maj! Vet ni andra om läkemedel Gonapeptyl? Jag får det troligtvis för att underlätta fästningen men det är helt nytt för mig. Det ska man ta 4 dgr efter insättningen.

• NinaCamilla

Tuva: Vi har kommit fram i kö och det blir prel i början av juni. Jag hade samtal med läkaren och han kollade med sin kollega om mitt fall. Ingen plus någonsin och då får jag det här men bara 1 st dag 4. Det säljs oftast i ett paket med flera. Nu ska jag inte börja trombyl och prednisolon innan utan direkt efter insättning med högre dos. Förra gången började jag innan ET. Jag är lite orolig över det om det hinner slå ut mitt immunförsvar. jag diskuterade om Fragmin men jag inte går det pga. inga missfall inga grav. Kan kortison påverka så snabbt direkt efter ET? Jag är så glad men rädd om det inte gå på den här vägen oxå.

• NinaCamilla

Dustpuppy: Tackar för information. Jag försökte googla själva medicin men hittade endast FASS texter och det gav inte så mycket. Intressant verkligen. Och att du har lyckas efter att du fick det Härligt. Chanserna 67 % vs 53% känns mycket bättre nu.

Tuva: Det är det där endometrios som sitter i kroppen. Jag vet att jag har båda äggledarna förstörda dvs. båda har en chockladcysta som borde opereras och i livmoder sitter en stor myom. Det har dock sagt att det inte påverkar eventuell graviditet. Jag tycker att du ska fråga om Fragmin inför försöket.

Mirakel: Jag hade gamla Progesteron MIC 400 mg kvar från misslyckad IVF-försök och jag frågade om jag kan använda de utan att köpa Crinone. Det gick bra. Själv fördrar jag Progesteron. Det är mindre kladdig helt enkelt och jag tycker inte om att det kommer ut så mycket Crinone. Kanske finns det inget kvar längre. Lutinus har jag inte fått.  

Jag blir helt snurrig om alla mediciner men jag tackar er alla här att jag har fått information. Då kan man prata med läkaren som jag skulle vara läkare själv.   

• NinaCamilla

Tuva: jag vet inte varför jag får det Gonapeptyl. Misstänkte bara endo. jag tar procren oxå. Jag fick inget svar riktig på det. Konstig att jag inte fick fragmin hmmh

• NinaCamilla

Tuva: Anledning att man köper det i Finland är att annars är det ett paket med 7 st sprutor. Ett apotek samarbetar med kliniken och säljer bara 1 st. Jag förstod att jag köper det i Finland och tar med mig till Sverige i en kylarväska. Jag tar det i dag4, dag 0 är ET dag. Myran: tackar! Nu borde det vara vår tur jag har gått i akupunktur nu 3 mån och känner att jag mår bättre. Jag äter alla vitaminer och äcklig örtte men nu ska det lyckas (hoppas hoppas).

• NinaCamilla

Ypke: Jag har fått alltid spottings när jag ätit Progynon tabletter. Jag har inte tänkt på det så mycket men det måste vara hormoner som gör det.

Mina mens är struliga. Jag fick mens igen efter 14 dgr och fick ringa till kliniken. Jag hann aldrig ta procren-spruta utan fick instruktioner att börja med progynon direkt och sen ta en paus, vänta på mensen igen och börja med progynon igen. Har någon annan fått samma behandling? Jag är rädd att min egen cykeln förstår denna gång om jag har inte tagit procren. Varför mina mens måste strula nu när det är extra viktig att vara i tid ...aaahhh 

Sofiii: För vår del var det så att mitt amh-värde var för lågt och efter ett ivf-försök som fick avbrytas pga. för få äggblåsor, blev vi rekommenderat äggdonation istället. Vi blev också nekat att försätta i samma klinik pga.ålder och resultatet. Vi hade kunnat att fortsätta på någon annan klinik men eftersom jag var 39 år och visste inte om vi hade lyckats, tänkte vi påbörja ÄD process istället pga.väntetid 6 mån i Finland och i Sthlm 2 år. Barnet blir biologisk mitt ändå. Du behöver inte oroa dig än och jag tror nog att ni får testa ivf. Lycka till.     

• NinaCamilla

Tuva: jag blev väldig trött och deppig och humörsvängningar. Jag tror att det är procren som gör det. Nu äter jag 3x 1 tablett dag utan nedreglering och känner inte så mycket av mediciner. Mest spända bröst och uppblåst mage.

• NinaCamilla

Tuva: Jag fick 3 mån behandling med procren för endometrios och fick säga till folk att jag är tillfällig galen Grät över brandvarnare och så. Försök stå ut kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011