• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej alla,

En fråga: Har någon fått Fragmin från AVA Åbo? Jag träffade min gyn och han rekommenderade att jag byter från Trombyl till Fragmin. Fragmin är starkare enligt honom. Samtidigt hörde jag att mina äggstockar hade blodcystor och att operation väntar i framtiden när de blir lstörre Jag har gjort det en gång och vill ej göra igen innan jag provar igen. Jag vill inte vänta längre med donatorn.

Joseta: Vi har varit öppna med ÄD omkring oss men så här efterhand ångrar jag det. Det finns så mycket negativitet i vissa personer att jag tänker på att jag måste skydda barnet för något sätt. Vissa säger att om jag inte får barn, ska jag inte heller tvinga det via ÄD. Hen ska veta att hen har kommit via ÄD, det är sekundär om donatorn är känd eller inte. Jag resonerar att det är en cell med genetisk informationspaket men att det är  biologisk min och mi mans. Jag tänker på andra barn som kan reta hen för att mamma är inte mamma. Hen får bestämma senare om hen vill berätta till okända. Vi vet också att bärande kvinna kommer en delvis bestämma hur hen utvecklas i magen. 

Pengar är viktig del av processen - tyvärr. Det borde aldrig vara en avgörande sak när man gör beslut om okända eller kända donatorer. Realiteten är att Sverige ger inte stöd till oss och när man betalar från sin egen plånbok med mindre inkomster, blir det lätt att ta okänd donator från billigare länder. Det är faktisk hemsk när man tänker på. Tack och lov att man har råd att göra det här...        

• NinaCamilla

Joseta: Enligt AVA Åbo får man endast en embryo första gången. Jag har dock krävt 2 st när första ÄD inte lyckades och då var det OK med kliniken. De är mest rädd för tvillingsgraviditet eftersom det är mer riskabelt både för dig och barnen. Missfallsrisk är högre om jag inte minns fel. Jag hade hoppats på att någon av dessa 2 hade fäst sig. Jag vet inte hur vanligt är det att båda fäster sig. Om jag inte minns helt fel, så är tvillingsgraviditet ändå ovanlig i samband med 2 st embryos.

Jenkis: Jag är så trött på folk som säger att varför skulle jag ha en donerad ägg när det finns många föräldrarlösa barn där ute. I vårt fall är jag för gammal för att få adoptera (41 år) och vi är inte gifta. Jag hoppas att när/om jag blir gravid att ingen av mina bekanta kommer med dumma kommentarer att barnet ser inte ut som mig eller liknande. Hur många barn som födds ser ut som sin mamma? Oftast får de drag från deras pappa att de kan vara säkra på att barnet är deras. På mitt jobb vet de också eftersom annars är det svårt att ta ledigt från jobbet så korta varslen.

Jag hoppas verkligen att vi kommer fram i kö innan sommaren. Jag orkar inte vänta längre och helst vill inte vänta till hösten.

• NinaCamilla

Tuvalina: vilken härlig idé! Jag bläddrade en bok om barnlösheten i Fertinova och den berättade humoristisk om det. Det fanns bilder med pratbublor. Bästa bilden var när 2 pingviner spelade golf och en mamma med sina 2 barn sa att vissa har tid på sånt. kallade dem också egoistiska. Det kan anses som egoistisk att inte ha barn även om man inte kan...

• NinaCamilla

Jenkis och tuvalina: Samma fråga här. Enligt statistik borde jag vara redan gravid efter 3 försök. Jag räknar ändå att det är endast 2 ggr eftersom det var 2 olika donatorer. Njaa det är bara hoppas på att det lyckas efter några gånger. Kram till alla kämpare

• NinaCamilla

Joseta: vi har hamnat 3 ggr nu i sist i kön eftersom vi har inte lyckat än. Vid ÄD sammanhang är inte Finland bäst med immunologiska problem utan jag har varit tvungen att fixa själv blodtester i Sverige för att få kortison och blodtunnande. De tror inte heller att matcha blodgrupper mellan donatorn eller mottagare. Jag är väldig irriterad att jag får svar för misslyckande att vi behöver ha lite tur. Immunologi vill jag kolla men det kostar 2000 eur utomlands. Jag kollar oxå USA möjlighet även om det är 3 ggr dyrare men de har någon slags garanti för att föda barn.

• NinaCamilla

Joseta: Det är just det som jag är så trött på - hamna sist i kön. Första gången väntade vi på 11 månader eftersom första donatorn blev sjuk och fick börja om hela processen. Nästa gång fick vi vänta igen 10 månader eftersom donatorn kunde inte ta ledig vissa veckor. Jag fyller 42 år i år och klockan tickar. Jag vet att det är rättvist men andra sidan är vissa fördröjning oberoende om oss utan donatorn. Vilka kliniker i USA har ni tittat på? Jag har funderat på att lägga 2 ggr 70 000  SEK + FET försök 10 000 SEK blir närmare 300 000 SEK om man tänker på. Vi har inga barn än så länge och kämpar på att få rätta mediciner. 

Jag har sköldkörtel och kunde mäta mina antikroppar i blodet i VC. Jag visade det till kliniken och jag fick trombyl och prednisolon. Annars hade jag inte fått något. Immunologiska tester görs inte i Finland. Det bekräftades av Fertinova i Helsingfors eftersom de inte tror på det. Jag hade en blankett från grekiska kliniken om vissa blodtester innan ÄD. Min gyn sa att de inte kan tolka vissa tester även om de kan göras i Sverige. Samtidigt vissa tester kan de inte heller göra. Om vi vänder oss till Grekland, får vi nöja med att ta proverna där. Jag är helt säker på immunologiska problem eftersom efter varje ET (ej FET) får jag väldig mycket grav.symptom samt växtvärk i livmodern. Det avtar alltid 2 dgr innan TD. Första gången trodde jag att det var mediciner men efter andra ET och efter FET stärkte känslan att något inte kan fästa sig. Det kan man inte heller kollar här via blodprov utan det är endast en känsla som läkarna inte tror på.

Om man skulle veta vad man gör nästa steg: Finland (Åbo eller Fertinova), Grekland (ÄD eller/och immunologi) eller USA. Svårt det här.

Tyckommig: AVA kliniker har inte gemensamt behandlingsplan med dessa mediciner utan du måste fråga själv. Som jag vet brukar de inte sätta in dessa i första försök. Man måste ha några misslyckade försök i bagage innan du får mediciner. Man brukar också äta mediciner innan ET. Jag började mina långt innan ET.        

• NinaCamilla

Jenkis: styrkekramar från mig! Jag vet exakt vilka tankar du har och javisst känns det lättare att ge upp men på någon konstig anledning kommer man upp igen. Ta tid att sörja efter misslyckad försök.

• NinaCamilla

Ypke: jag har fått veta tidtabellen för mediciner direkt efter när jag har informerad mensens första dagen till kliniken. Procren-spruta hindrar inte nästa mens men tanken är att du har första ultra som visar den tunnaste slemhinnan. Sedan början man bygga den igen men progynon. En gång fick jag ta 2 st procren-sprutor efter varandra eftersom första donatorn blev sjuk och jag fick en annan.

• NinaCamilla

Välkommen Tilda! Ypke: jag har fått 2 ggr procren-spruta från att jag hade mens. Sista gången fick jag primolut eftersom mina mens krånglade och jag var bim +20. Kliniken ville inte riskera att min kropp skulle inte hinna med. En fråga: har någon fått fragmin från Åbo? Om vi kommer innan sommaren (hoppas), ska vi ta chansen i Åbo istället för Helsingfors. Då vill jag ha fragmin istället för trombyl. Det rekommenderade Fertinova i Helsingfors. jag måste ha någon bra ursäkt att få det när jag diskuterar med läkaren. Jag måste ha starkare grejer för att slå ut min immunförsvar . Jag har knappast varit sjuk nu i vinter och misstänker väldig stark immunförsvar. Jag har gått i akupunktur nu i 3 månader och har fått längre cykeln. Det är inte så bra med ÄD sammanhanget. Jag känner inte min kropp längre. Har någon annan samma erfarenhet?

• NinaCamilla

Pia700: jag hade dokument från VC på antikroppar i blodet när jag bad trombyl och prednisolon. Testet tigs samband med sköldkörtel. Det var dock efter 2 st misslyckade försök när jag fick det. Fragmin är starkare än trombyl och läkaren rekommenderade inte till mig pga. aldrig fått plus på stickan. Det verkar så att vi kanske hinner innan sommarstängning (hoppas hoppas). jenkis: härligt att höra om pluset och grav.symptom. Nu håller vi humöret uppe att allting går bra!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011