• Lie71

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej hoppar in och lämnar lite info.

Sista gången så fick vi två ägg, klass 2 och 8 celligt och klass 3 och 6 celligt och av det så blev det tvillingar.
    Fast de sa att ena var bra och det andra bättre, så uttryckte de sig. 

Man betalar för de anta ägg man fryser in, vi betalade 375 Euro för 2 ägg. Äggena ska ha en samma klass som de anser bra att sätta in, annars fryser de inte ner dem. Det är vid upptiningen som det kan ske saker som gör att de inte överlever.

Lycka till alla nya och gamla kämpare.  Följer tråden fast jag inte skriver jämt i den.
    Kram till er alla från oss. 

• Lie71

NinaCamilla, din stackare, Vad har du för folk runt omkring dig? Och vem tusan har rätt att döma dig sådär?
    Jag skulle bli skogstokig och inte hålla tyst. Vad skulle de som yttrar sig säga om man gav sig på dem för det ens eller det andra.....

• Lie71

Jag har också varit ganska öppen med att det är ÄD, men alla vet dock inte.
    Utan de som vet vet och de andra behöver inte veta det.
    Närmaste familjen och vänner vet, arbetskollegor så vet några nära men absolut inte alla.

Det finns en bok som heter "Hur jag blev till via IVF eller Äggdonation" som man kan köpa om man ska/vill berätta för barnet. Det är en barnbok. Dock står det ägg i boken och jag kommer nog byta ut ordet till cell, då det låter mindre och bättre. Ett ägg låter så stort och i barns öron kanske de får en del funderingar.
    Mina vänner som vet har bara positiva saker att säga om äggdonation, och då jag vart öppen så har flera berättat sin historia och jössus vad man inte vet....

Känns lite som IVF/ÄD och hela denna karusellen är det fortfarande en massa hysch hysch med...
    När ska Sverige bli uppdaterade att det finns och har funnit länge utomlands och att svenskarna inte är först med allt? Sen detta med att barnen har rätt till bägge föräldrarna har de haft som argument men tack och lov börjar det luckras upp. Detta är inget fult som man behöver skämmas för och alla har ju inte möjligheten att adoptera.

Och detta med vem de liknar, det ligger i betraktarens ögon. Man ser vad man vill se
    Frågar någon som inte vet så svara bara med ett svar som, ja långt tillbaka i släkten....

Lycka till nu alla nya i tråden och ni alla gamla som ännu kämpar.
    Tänker på er och läser ofta.
    Kram från oss           

• Lie71

Här kommer det hållas tummar för er, Tigermamman Ruva lugnt nu och tänk inte för mycket.
    Njut av känslan istället att du har rätt till vården och har fått tillbaka utlägget som du har haft.
    STORT GRATTISSkål 
    Men hur tusan man ska få flera gyn och förstå att man har rätt till vården trots att man åker till finland vete sjutton....  Man vill inte betala dyrt här hemma...  

• Lie71

Grattis Myran till fint RUL.
    Spänningarna brukar släppa efteråt, när man får höra att allt är ok med lillen i magen.

Här levs det om, de kryper inte än, men rullar för fullt och är mer kontaktbara. Äter mat för fullt.
    Tjejen har fått 4 tänder, sylvassa , väntar på när killen får sina. Inga uppe än. 
    Idag är de 8 månader.   
    Även om de är donerade genom äd så är de som mina och de känslan kan man aldrig ändra på. Jag har burit dem och "fött" dem(fött=kejsarsnitt) och älskar dem villkorslöst. De är som mina helt och hållet.
    Så känner jag iaf

Kram från oss    

• Lie71

Ypke, vem går du hos?
    De jag har mött på AVA Åbo har iaf gett mig full information om hur saker fungerar och sker.
    Även så med mediciner. Dock har jag inte tagir Procen spruta men den vet jag redan att den försätter en i klimakteriet.
    Fråga lite mer och ihärdigt nästa gång i så fall, för svar ska man kunna få.
    Hade jag frågor under behandlingen så ringde jag och sen fick jag prata med läkare.
    Lycka till nu.    

• Lie71
    Ypke skrev 2013-03-27 18:19:10 följande:
    Lie, det är inte så att jag tycker de är oseriösa, svåra att få tag i eller otrevliga, är bara van från ivf-kliniken att alltid få väldigt detaljerad info. Här måste jag fråga för att få det, och det har gällt samtliga vi varit i kontakt med. Det känns som en kulturskillnad Sverige-Finland på nåt sätt.

Haha Nä det trodde jag inte, men de kan ju inte tro att man ska kunna allt själv, så det borde de förstå.
    Sen att det är skillnad svenskar o finnar i vissa områden, så JA. 
    Man får vara lite drivande själv tror jag
    Lycka till nu/Lie  
  • Lie71
    mirakel skrev 2013-04-09 12:58:52 följande:
    Hello!

Så nu tror vi att vi återhämtat oss efter vinterns kaos...

Dags att starta behandling snart och hämta vårt sista frysta embryo i maj.
    OM det klarar upptining såklart.

Jag undrar vilken sort progesteron ni alla använder?????
    Crinone 8% gel förestår Finland nu, och jag har hört att det samlas som en tjock klump av dem i slidan....
    (av min gyn)

Tidigare har jag använt Progesteron MIC APL 400 mg.
    O också - enl. min gyn- som varit på nåt läkarkonvent o fått höra att de ska sluta med det i Sverige nu snart för att det är en medecin de "rör ihop för hand". (Ingen automatisk maskin.) 
    Vilket gjort att en del tabl. kan innehålla mer eller mindre prog. än den ska....
    VA?? sa jag... låter ju INTE bra...
    Men de har ju används länge länge...o fungerat.... men tänk om just de man själv tar inte innehöll rätt mängd?!
    Lutinus har tydligen- enl min gyn o apoteket jag var på- börjat användas istället MEN enl. Finland är det alldeles för klent för ett FET, innehåller ej tillräckligt m progesteron.

Hmmmm, så snälla . vad använder ni? Och hur tycker ni det fungerat??
    Så jag lite lättare kan ta ställning till vad jag ska ta.

Kram!!         

Hej Mirakel.

Nu hoppas vi här att det går vägen till maj med upptiningen.
    Jag fick Crinone av dem i Åbo och det fungerade alldeles utmärkt. Det blir som en ansamling i slidan men det kommer ut klumpar mellan varven och vid gynbesök så skrapade de bort lite när de behövde.
    Tyckte det var renligt med gelen som man sprutade in då de har som rör istället för som stolspiller. 
    Jag tyckte det fungerade utmärkt och hade inga besvär av det. Dock bör trosskydd användas då de förstör trosorna, blir fläckar som eller färgen försvinner på trosorna. Bommade det i början själv

Hoppas det blir bra oavsett vad du väljer.
    Kram Lie   

• Lie71

Välkommen Mumin99
    Om du letar lite bakåt i tråden, så hittar du en lista eller flera listor ,med olika statusar.
    Och det är inte Mirakel som uppdaterar utan varje enskild person som skriver här i tråden gör det.
    Man kopierar och lägger in sina egna uppgifter.  
    Jag gjorde min behandling på Ava Åbo och det fungerade. Har två st 9 månaders hemma nu.

Jag tror att de flesta är nöjda med den klinik de valt och det fungerar som sagt för oss att bli gravida på olika kliniker.
    Du får nog använda din magkänsla vid val av klinik och ställ frågor när du mailar demGlad
    Lycka till med ditt val./ Lie71     

• Lie71
    Joseta skrev 2013-04-16 13:11:06 följande:
    Tillbaka från Finland och besök på Åbo-kliniken.

En sak jag inte kände till var den höga risken för havandeskapsförgiftning vid ÄD, och det gör mig lite orolig, men man får väl helt enkelt hålla extra koll genom MVC om man blir gravid. Som tur är så är det ju fortfarande väldigt ovanligt att drabbas tidigt under graviditeten utan det verkar vara de sista veckorna som det uppkommer.

Hej Joseta.
    De kommer hålla koll på dig på MVC men ÄD är inte jämt orsaken.. 
    Jag vara bara ett besök hos spec mvc annars så sköte vanliga mvc alla kontroller.  Första besöket på spec mvc va v13 sedan var det egentligen bokat v 28 men dock i v25 så övertog spec mvc all kontroll pga andra orsaker och jag fick tyvärr sluta hos min trevlig BM.
    Sen så vart jag i vecka 32 förberedd på att mina värden höll på och stegra för att utveckla havandeskapsförgiftning, och i vecka 33+0 så vart jag inlagd då de ville ha koll på mig/barnen och värdena,då hade jag haft flimmer i ögonen, blodtrycket sköt i höjden så jag fick tabletter, sen äggvita i urinen som bara ökade.
    I vecka 35+2 vart det akut kejsarsnitt då mina värden eskalerade och ena tvillingen, killen orkade inte längre.  
    Sen så tar det ett kort tag innan det försvinner efteråt.
    Huvudsaken är att man får det sent i graviditeten för det ökar chanserna.  
    Men jag har träffat de som fått det tidigare där det gått bra också.  
    Lycka till nu. 
    /Lie71
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011