• Fru xx

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Grattis lyckligtlottad!!! Du är definitivt gravid, det spelar ingen roll att det är svagt, du har ju testat så tidigt och då är det svagt men det kommer att bli starkare och starkare. Glad
    Precis som de andra så rekommenderar jag Clearblue digital, det blir mer verkligt när man ser att det står Gravid i klartext i rutan och sen är det kul att se veckoindikatorn. Kram!  

• Fru xx

Myran, wow vilket toppenresultat, grattis! Nu ska det bli bebis! Kul att höra från dig Tigermamman. Håller tummarna för alla som är på G och hoppas på många fina plus i tråden framöver. Vad gäller ett eller två embryon så fick vi insatt två embryon alla tre gångerna (vid färskförsöket och sen två FET). Men våra embryon var inte toppklass, de var klassade som 3'or. Ava hade inget emot att sätta in två stycken, men kan som sagt ha berott på att det inte var toppklass.

• Fru xx

Grattis till insättning av fina embryon Myran och Mirakel, ruva lugnt nu, håller tummarna för fina plus! Jag förstår precis som NinaCamilla också vad de säger på finska och det har inte varit några konstigheter. Men det var roligt att läsa din "översättning" av konversationen Myran! Har också någon gång tänkt tanken att tänk om man blir lurad... de kanske inte ens sätter in något, det kan ju inte vi veta! Men förstår såklart att det inte är så.

• Fru xx

Är så hima glad för din skull Lyckligtlottad, att du blivit gravid, men beklagar verkligen att det blev utomkveds med ena embryot och att du fått genomgå den sorgen och en jobbig operation. Hoppas så att allt går bra nu men den lill* som är kvar! Solig

Måste bara dela med mig av hur det också kan gå om man sätter in två embryon... även om det såklart är väldigt ovanligt! En av mina nära vänner har också gjort ÄD efter många IVF'er utan att någonsin få plus. När de så gjorde sin första ÄD så satte de in två blastocyster och de fick TRILLINGAR!!! BabyBabyBaby 
    Båda blastocysterna fäste och det ena delade sig dessutom så det blev trillingar! Barnen kom åtta veckor för tidigt, med planerat kejsarsnitt. Det var kritiskt för en av dem ett tag men nu mår alla tre hur bra som helst och växer så det knakar. Glad Det var inga komplikationer vid graviditeten förutom att hon fick väldigt stooor mage såklart och en del vätska i kroppen de sista veckorna.

Hoppas jag inte skrämt någon nu! Trots detta har vi också satt in två embryon varje gång, och kommer att göra det vid framtida försök också (efter att vi adopterat).  Känns som att det är större risk att inte bli gravid alls än att båda skulle fästa. Och att det skulle bli mer än tvillingar händer ju nästan aldrig... Förvånad 

• Fru xx

Det verkar som det skiljer en del mellan läkarna på Ava... Vi fick ju två insatta på första ET och även på de båda FET vi gjorde efter det. Vi behövde verkligen inte tjata oss till det. Vi sa bara att vi önskade få två insatta och det var inga problem om de inte var absolut toppklass (1-2) sa dom, om det var toppklass ville de helst bara sätta in en vid första försöket, men jag fick intrycket att om vi insisterat så hade vi fått två även om det varit toppklass. Intressant om du kan få lite info om statistik gällande en eller två embryon NinaCamilla!

• Fru xx

Stort grattis till ditt fina Plus Myran, underbart!!!  Solig

Härligt Lyckligtlottad att det gick bra och att den lilla pricken hänger kvar därinne! Solig

Grattis till dig också NinaCamilla, två embryon tror jag ändå ökar chansen till graviditet något, det är i alla fall vad vi fått höra av våra läkare både när vi gjorde egen IVF och vid ÄD. Ruva lugnt nu, jag håller tummarna för ett fint plus för dig/er! Glad    

Jag har inga nyheter att komma med tyvärr. Vi har inte hört något alls från vår adoptionsorganisation sedan våra handlingar sändes till Korea i oktober. Då sa dom att det kunde fort men det verkar inte gå undan just nu med barnbeskeden. Tror inte att vi får något besked detta året, har vi tur så kanske det blir i januari.
    Vi blev ju erbjudna en ny donator från Ava för ett tag sedan men vi var tvungna att tacka nej till detta eftersom vi nu väntar ett adoptivbarn och barnbeskedet kan ju faktiskt komma precis när som helst.
    Jag sa till koordinatorn på Ava att vi hör av oss senare, för vi vill ju prova ÄD igen sen när det är dags för syskonförsök. Vi gjorde ju ett ET och två FET på Ava och jag blev ju faktiskt gravid på ET även om det sen blev missfall i 9:e veckan. Sen blev det minus på båda FET'en. Så vi vet att jag kan bli gravid och hoppet finns att det skulle kunna lyckas med en fullgången graviditet om vi gör nytt försök med ny donator framöver.

Nu ska jag strax iväg på 1-års kalas och har presenter att slå in. Ha en trevlig helg allihopa!

• Fru xx

Skulle oxå säga - heija Mirakel, håller tummarna för att du är Gravid och får ett fint Plus när du testar! Glad

• Fru xx

Grattis Mirakel!!! Underbara nyheter, förstår att du är himla glad och säkert lite omtumlad också. Hoppas du får tid till UL snart. Kram!

• Fru xx

Tack för att ni stöttar och hoppas inför vår adoption! Barnen som kommer från Korea är oftast runt ett år gamla. Vad gäller ålder på adoptivföräldrar så ska man inte vara äldre än 42 när man sänder ansökan till landet. Jag är 37 och mannen 42. Så några syskon genom adoption kommer det inte att bli.

• Fru xx

Heja NinaCamilla, håller tummarna för att det blir PlusGlad

Nu börjar statistiken i tråden se mycket trevligare ut, härligt att så många blivit gravida nu! Solig 

• Fru xx

Finaste Mirakel, är så ledsen för er skull! Vet ju tyvärr hur hemskt, jobbigt och ledsamt ett missfall är. Ta hand om varandra och låt tiden läka såren. Varma kramar!

• Fru xx

Hej på er!

Länge sedan jag skrev här inne, har haft en lång paus från FL. Verkar som att i alla fall några av er finns kvar som fanns här då jag var mer aktiv.

Kan berätta att jag fick hjälp med VUL på vanliga gyn mottagningen på sjukhuset (bor i Skåne). Det var inga konstigheter alls. Sedan fick vi recepten översatta av Curakliniken i Malmö helt kostnadsfritt (har tidigare gjort flera IVF hos dem). Frågade aldrig om översättning av recepten på gyn mottagningen eftersom jag visste att Cura hjälpte till med det. 

Vill även berätta att anledningen till att jag varit borta så länge är att jag fick värsta chocken då jag plötsligt upptäckte att jag var gravid mitt i vår adoptionsprocess. Så vi fick inte gå vidare med adoptionen. Det har varit blandande känslor och jag har haft svårt att ta till mig och förstå att jag är gravid. Men nu när magen växt till sig och bebis sparkar runt för fullt därinne så har jag börjat förstå att jag faktiskt är gravid, en mirakelgraviditet får vi nog kalla det. Vi hade ju försökt få barn i över 6 år, gjort massor med IVF som aldrig gav plus och sedan gjorde vi tre ÄD varav en ledde till graviditet men då det blev missfall i vecka 9. Inte trodde vi att vi någonsin skulle bli spontant gravida! Nu har jag gått 31 veckor i graviditeten och det har gått bra så här långt så nu vågar vi börja hoppas på att det kanske är vår tur att äntligen bli föräldrar.

Önskar er alla all lycka! Hjärta     

• Fru xx

Stort grattis Mirakel och Ypke och alla andra som fått barn eller är gravida!!!

Vår son är 9 månader nu, han kom som ett litet mirakel, blev ju plötsligt spontant gravid på det gamla vanliga sättet efter otaliga misslyckade IVF'er och tre ÄD i Finland. Ett syskon hade ju varit kul att få men vågar inte hoppas på en till spontan graviditet med tanke på vår lååånga ofrivilliga barnlöshet. Så kanske man ska ställa sig i kö igen i Finland igen... Har inget kvar i frysen där. Gjorde en färskinsättning och två frysförsök. Blev gravid på färskförsöket men fick missfall i vecka 9 och blev sen inte gravid på frysförsöken.

• Fru xx

Hej på er!

Jag har en fråga gällande klinikerna i Finland som kanske ni som är mitt uppe i behandlingar kan svara på. Vad har hänt med Ava? Finns inte Ava-klinikerna längre? Vi gjorde ÄD på Ava i Tammerfors men det verkar ha blivit Fertinova och koordinatiorn Päivi som jag hade kontakt med verkar inte jobba kvar, inte heller vår läkare.

• Fru xx

Tack för svaret om Fertinova/Ava NinaCamilla!

Kan slemhinnan alltså bli för tjock?
    Undrar om det kan vara därför som det inte fäste när vi gjorde våra två frysförsök. Jag hade en slemhinna på runt 13 mm redan på vul hemma, sedan gick det ju rätt lång tid innan det blev insättning. Slemhinnan kanske blev för tjock och gammal?

• Fru xx

Även jag tittar in här ibland fortfarande ????

Håller tummarna stenhårt att det blir bebis nu för er NinaCamilla! ????????

Vi funderar lite på att eventuellt prova ÄD i Finland igen för att få ett syskon till vår son, han är 15 månader nu. Vi har ju lång ofrivillig barnlöshet och många behandlingar med oss i bagaget. Efter 6 års försökande skedde ett mirakel och jag blev spontant gravid och vi fick en härlig pojke! Men det kommer ju inte att hända igen så ska vi ha chans på ett syskon får vi nog göra ÄD känns det som. Har tidigare varit på kliniken i Tammerfors men funderar på att byta till Åbo istället då det är lättare med resorna dit.

Vad har ni för erfarenheter av Åbo-kliniken, är det bra där? Lång kötid för ny donator?

• Fru xx

Konstig, smileys och tummar upp blev bara en massa frågetecken! Ursäkta!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011