Inlägg från: Mli 014 |Visa alla inlägg
  • Mli 014

Vi som bor i Danmark

Hej! Jag bor ju också här =) (som du vet 3 barns mamma)
    Jag bor i Jylland jag med i Holsted. =)
    Har två barn 3,5 och 7 månader, båda pojkar, och väntar pojke nr 3 till februari, alla är födda i Danmark.

• Mli 014
    BubbelGuppie skrev 2011-07-18 13:37:50 följande:
    mina är 4,5 och 1,5 men det är inte tal om flytt föräns om 2-3 år pga bland annat studier och man vill ju spara ihop lite kapital med så man kanske kan köpa ett hus osv.
    vi tänkte ju skaffa arbete innan vi flyttar såklart men vi funderade lite på om man får ta lån till hus om man kan visa anställning osv eller måste man ha arbetat en viss tid  lite sånt man undrar över, vi har ju ingen chans att spara ihop hela summan till ett hus på 2-3 år..
    där vi vill bo finns ju inga hyres lägenheter men vet inte om man kanske kan hyra ett hus.
    Hur fungerar dagis i danmark? alltså vilka är skillnaderna mot ett svenskt?
    talpedagog är det nåt man får skaffa om man vill eller är det nåt kommunen vill eller hur funkar det?
    oj vad många frågor det blev
    Beroende på ditt grundkapital, vilket område ni vill bo, och om arbetskontraktet har överskridigt de 3 månaders prövotid, så är sannolikheten (som det ser ut idag) stor till att ni kan få ett lågavkastat lån (under 1,4 mill)

Dagis börjar barnen på när de är 2 år och 9 månader innan det är det tillsvidare dagmamma som gäller.
    Priserna varierar från kommun till kommun, men man får fulltid, och betalar för fulltid oavsett vilka arbetstider man har.
    Man kan få mer subventionerad avgift beroende på inkomst (men äger ni eget hus och är gifta, samt om båda har arbete är friplats väldigt svårt att få)

Talpedagog vet jag inte så mycket om tyvärr. Men du kan nog hitta mer information om du googlar på logoped i Danmark.
    (Jag kan hjälpa dig översätta lite om det är svårt att få läst)
Svar på tråden Vi som bor i Danmark