• Draken

30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?

Vi började planera barn sommaren 2010 och hittills har det resulterat i två MA, senaste i januari. Finns det kanske någon mer 30+ med BIM i juni, som planerar första barnet och tidigare haft MA/missfall?

• Svar på tråden 30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?
  • Tabbs2

CT- lycka till idag!!

tm- kan va bra med senare ÄL:) hört av många (inkl mig själv) att de månader den varit senare är då man blitt gravid:)

• Tabbs2

Här är receptet på chilin med klyftpotatis

Portioner: 6

Tid: marinering över natten + 2 ½ timme

850 g högrev eller bog
    smör och olja till stekning
    1 dl finhackad persilja
    1 msk oregano
    ½–1 msk chipotlepasta eller finhackad chipotle
    3 dl gräddfil att servera till
    Marinad:
    ½ msk salt
    1 msk spiskummin
    ½ msk chilipulver
    svartpeppar
    2 klyftor vitlök, finhackade
    2 dl rödvinsvinäger
    ½ dl rött vin

1. Skär bort eventuella senor från köttet (men fett behöver inte tas bort). Skär köttet i tärningar om cirka 3 centimeter.

2. Blanda marinaden och häll ner i en plastpåse tillsammans med köttet. Låt ligga kallt över natten (eller åtminstone 2 timmar).

3. Låt marinaden rinna av i en skål (obs ska användas i koket). Bryn köttet i smör och olja i en gryta tills det får fin färg.

4. Häll på marinaden. Lägg i persilja, oregano och chipotle och sjud under lock på riktigt låg värme i 2 timmar tills köttet börjar falla sönder. Ta av från värmen.

5. Låt gärna svalna och stå i kylen över natten eller servera på en gång, med gräddfil och klyftpotatis eller tacostillbehör som riven ost, majsbröd, inlagda jalapeños, finhackad tomat och andra grönsaker

Klyftpotatisen
    Portioner: 4

Tid: 45 minuter

1,2 kg potatis
    3 dl vittvinsvinäger
    3 dl vatten
    1 tsk salt
    ½ dl olivolja
    flingsalt

1. Skär potatisen (med skal och allt) i klyftor.

2. Koka upp vinäger, vatten och salt och lägg ner potatisen. Koka upp och dra av från värmen och låt potatisen svalna i vätskan i 10 minuter.

3. Låt klyftorna rinna av och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olja och smörj in klyftorna med den.

4. Värm ugnen till 200 grader och sätt in potatisen. Låt stå i ugnen i cirka en halvtimme eller tills potatisen är mjuk och har fått fin färg. Vänd på potatisen någon gång under tiden.

5. Ta ut och salta med flingsalt (men försiktigt, potatisen är ju redan lite salt). Servera på en gång.

• Draken

Åh, tack för recept Tabbs! Ska jag göra till helgen. Gud så gott det låterGlad

• JLD1979

Tabbs: Tack. Blir till att shoppa ingredienser helt enkelt. Det lät jättegott och nått som verkligen skulle uppskattas av mannen :)

♥ BF 121026 ♥
  • Draken

Jaaaaaa!!!! Grattis CT. Räknade ni ut vilken vecka och hur många mm?

• CT11

Hmm alltså det konstiga är att min livmoder var liten och embryot väldigt litet (dock synligt) så hon beräknade mig till vecka 6... Jag var så otroligt övertygad om att jag var i vecka 7.... Blir igen lite orolig. Hon sa att allt såg normalt och bra ut och att det ju var en konstaterad grav. Och hjärtat kunde man inte ta miste på! Det var större än embryot typ! 

• Draken

Det är väl svårt att veta exakt när ägget fäster. Tycker alltid man hittar något att oroa sig för. Försök att njut av att hjärtat tickade. Du kommer väl ihåg när du nojade dig över flytningen i Paris? Idag fick du ju den nojan motbevisad.

Har du något annat besök inbokat?

• CT11

Ja precis, det är sååå skönt! Jag och sambon blir tårögda och pirriga hela tiden:). Nu räknas min grav som normal och inte komplicerad som den gjorde först, så jag ska skriva in mig hos mvc och ta det där ifrån. Känns jätte bra. Hur mår du Draken? Bakis fortfarande? Har du fått mage:)?

Svar på tråden 30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?