CT11 skrev 2012-02-09 16:25:28 följande:
Hej! Idag var jag på röntgen, HSG. Jag tyckte det gjorde otroligt ont, men är rätt klen vad gäller smärta.. Men sen fick jag gå hem, somnade direkt och nu känner jag mig vimsig och darrhänt.. Skumt! Men det de såg var ganska intressant. Inte ens när hon pumpade in mer vätska för tredje gången kom det in vätska i höger äggstock. Höger äggstock är tydligen helt igenkloggad och typ inte ens i bruk. .. Jag får se vad läkaren säger men för mig låter det som höger äggstock inte ens kunnat fungera under hela året som vi försökt få barn och därmed har jag haft 50% chans att bli gravid. Eller?? Vad tror ni om det?
Du menar att den ena äggledaren var tät? Inte äggstocken väl? Äggledarna går i alla fall att spola rent tror jag, så det borde kunna åtgärdas ganska enkelt.
När jag hade mitt MA så trodde dom först att det var ett XU, och jag fick tid för titthålsoperation i äggledaren. Jag fick veta att det kanske skulle bli nödvändigt att helt enkelt operera bort äggledaren. Då frågade jag en del om det och fick veta följande:
Om den ena äggledaren inte fungerar/är borta så minskar det chanserna att bli gravid lite grann, men ägget kan hitta fram ändå - det får bara en krångligare väg. Dessutom så släpper man inte ägg varannan gång från höger eller vänster sida, utan det är helt “random”, precis som Tabbs skrev. Kroppen är ganska finurlig, och om den möter mycket motsånd på ena sidan så kan det bli så att den oftare släpper ägget på den friska sidan.
Hoppas att du känner dig bättre nu ikväll, och hoppas att du får bättre svar från läkaren när du får prata med honom/henne!