• tm78

30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?

Tabbs2 skrev 2012-02-09 14:43:18 följande:
    Själv så skiter jag ju i ÄL-test o tempning den här månaden..Men jag vet ju för d vilken dag jag e på...så det blir ju jobbigt ändå! Nu tex är jag på dag 13 o vet att jag brukar ha ÄL dag 14-16 ngnting så då går jag ju lik förbannat o tänker på att vi måste ha sex si o så...bläää!!!
    Näe- blir d inget den här  gången heller trots varanandag metoden (typ) o "noll" koll så tänker jag baskemig köra med ÄL-test nästa gång...då har man ju ett hum i varje fall...

tm- hur går d för dig då med ÄL o allt:)
    Jodå, jag är på ÄL + 4 idag både enligt mig själv och Fertility Friend... Har redan börjat känna efter såklart och blir galen på mig själv, det är ju omöjligt att känna något så här tidigt. Det vill säga; det är omöjligt att känna något som faktiskt har med en graviditet att göra så här tidigt - men jag känner ju massa inbillade symptom hela tiden Skäms
    Har provat typ allt samtidigt denna månaden (bidrottninggelé, rosenrot, grapefruktjuice och varannandag-sex)... Vi får se om något av det har gett resultat... Annars ska jag nog inte försöka med något nästa månad. Om jag kan låta bli...
  • tm78
    CT11 skrev 2012-02-09 16:25:28 följande:
    Hej! Idag var jag på röntgen, HSG. Jag tyckte det gjorde otroligt ont, men är rätt klen vad gäller smärta.. Men sen fick jag gå hem, somnade direkt och nu känner jag mig vimsig och darrhänt.. Skumt! Men det de såg var ganska intressant. Inte ens när hon pumpade in mer vätska för tredje gången kom det in vätska i höger äggstock. Höger äggstock är tydligen helt igenkloggad och typ inte ens i bruk. .. Jag får se vad läkaren säger men för mig låter det som höger äggstock inte ens kunnat fungera under hela året som vi försökt få barn och därmed har jag haft 50% chans att bli gravid. Eller?? Vad tror ni om det?
    Du menar att den ena äggledaren var tät? Inte äggstocken väl? Äggledarna går i alla fall att spola rent tror jag, så det borde kunna åtgärdas ganska enkelt.

När jag hade mitt MA så trodde dom först att det var ett XU, och jag fick tid för titthålsoperation i äggledaren. Jag fick veta att det kanske skulle bli nödvändigt att helt enkelt operera bort äggledaren. Då frågade jag en del om det och fick veta följande:
    Om den ena äggledaren inte fungerar/är borta så minskar det chanserna att bli gravid lite grann, men ägget kan hitta fram ändå - det får bara en krångligare väg. Dessutom så släpper man inte ägg varannan gång från höger eller vänster sida, utan det är helt “random”, precis som Tabbs skrev. Kroppen är ganska finurlig, och om den möter mycket motsånd på ena sidan så kan det bli så att den oftare släpper ägget på den friska sidan.

Hoppas att du känner dig bättre nu ikväll, och hoppas att du får bättre svar från läkaren när du får prata med honom/henne!
  • tm78
    JLD1979 skrev 2012-02-09 17:59:12 följande:

Jag förstår att du tycker dig känna alla möjliga symtom... jag känner av bde graviditet och ÄL symtom nu tack vare testen imorse.

Vad är bidrottninggele och vad gör man med den?

Vad gör man med rosenrot?

Grapefruktjuice?

På vilket sätt säger man att dessa kan hjälpa en bli gravid? kanske är nått man skulle ge sig på och prova :)

Bidrottninggelé stimulerar ägglossningen. Det är tabletter, och man ska ta dem mellan mens och ägglossning.
    Rosenrot ökar könshormonernas aktivitet och ska öka fertiliteten. Hur vetenskapligt bevisat det är vet jag dock inte... Det är också tabletter, som man tar mellan mens och ägglossning.
    Grapefruktjuice ska göra så att man får mer fertilt sekret. Vet inte hur vetenskapligt bevisat detta är heller. Men det skadar ju inte att prova tänkte jag Skrattande Det står massa om alla tre sakerna här på FL.

Lycka till med testerna i morgon förresten! Om du fick ett svagt streck på en grav.test så kan det ju faktiskt vara så att du redan är gravid igen... {#emotions_dlg.flower}
  • tm78
    JLD1979 skrev 2012-02-10 16:18:06 följande:
    Fixerad!
    Driver mig själv till vansinne men nu har jag iallafall vart på apoteket och köpt två st digitala clearblue gravtester.

Ska göra ett test imorgonbitti på morgonurin. Köpte två för säkerhetsskull. Hade jag inte köpt två utan bara ett så kan man ge mig fan på att det skulle visa blankt.
    Nyfiken... Hur har det gått med testerna idag?!?
  • tm78

Men, hihi! Då är det ju bara att säga GRATTIS! Alla tecken tyder ju på att du är gravid igen SoligSoligSolig

Jag tror inte att du ska bekymra dig för en ny graviditet direkt efter ditt MA. Jag skrev till barnmorskan här på FL och frågade om just det i samband med mitt MA och hos svarade: “Det finns inte längre några belägg för att det är bra att vänta en mens innan man blir gravid igen. “
    Du kan läsa hela hennes svar här: www.familjeliv.se/Forum-15-317/m62119571.html

Försök nu att njuuuuta, och inte bekymra dig så mycket. Även om jag förstår att det är lättare sagt än gjort...
    Och du: skicka över några gravidbaciller på oss andra!! Skrattande

• tm78

Jag flyttar fram vår lilla lista, så kan du ju fylla i dig själv när du känner dig redo för det Flört

HjärtaÄLHjärta   
    7/2 tm78
    10-12/2 Tabbs 

{#emotions_dlg.flower}BIM  {#emotions_dlg.flower} 
    22/2 tm78
    24-25/2 Tabbs 

PlusPLUSPlus

GravidGRAVID VECKAGravid

BabyFÖDDABaby  
  • tm78
    Tabbs2 skrev 2012-02-13 11:11:10 följande:
    Nämen grattis JLD!!!!

Tror inte du behöver vara orolig för att du inte haft mens emellan...hade det funnits några rester kvar el liknande så hade du nog inte blivit gravid igen..tror att anledningen till att de säger att man ska vänta en gång är för att man lättare ska kunna räkna ut graviditetslängden...
    Många säger ju att de blir lättare gravida efter MF/MA så det gällde ju visst dig:)

Försök slapnna av....du kanske kan få komma på ett tidigt VUL?

Hur är det med andra då??

EGO- Nu får ni komma med vilda gissningar igen:)
    Imorses så ser jag att jag blöder! japp klart blod precis som i början på mens...
    Är på dag 17 och borde alltså haft ÄL för 2-3 dagar sen...
    Va kan nu detta vara?
    Vet att man kan få en liten blödning vid ÄL...men betyder det att jag eg har ÄL nu då eller blöder man efter ÄL?
    Asså shit va kroppen ska hålla på jämt!!
    Jag tror också på nidblödning... Skrattande Du har väl inte tempat/testat denna månaden? Så du kan teoretiskt sett ha haft ÄL lite tidigare än du trott också! Jag håller tummarna!!

Ego: Jag har haft svag molvärk i ryggen/svanken sedan i fredags + en brännande/svidande känsla i magen som kommer och går. Precis samma kände jag förrförra cykeln (innan nyår) och då fick jag ju ett svaaagt plus 2 dagar innan BIM, men sedan var det negativt och mensen kom. Så antingen är detta mina nya PMS-besvär, eller så hade jag faktiskt ett missfall/kemisk graviditet då och i så fall finns det ju hopp nu...
  • tm78

Jag är på dpo+8, men ska inte testa förrän tidigast fredag tänkte jag. Om jag kan hålla mig så länge...
    Tabbs, det låter ju som att det skulle kunna vara en ÄL-blödning du har, men då har ägget släppt flera dagar senare än normalt?

• tm78
    JLD1979 skrev 2012-02-13 19:02:28 följande:
    DPO? jag måste skaffa mig ett lexikon asså. jag fattar inte hälften av alla förkortningar på denna sida :)
    Hahahaha Skrattande DPO = Days Past Ovulation = Dagar efter ÄL

Här: www.blimamma.se/termer-och-forkortningar

Vad skönt att du mår lite illa och överhuvudtaget känner mer av denna graviditeten. Det är ju ett gott tecken!
  • tm78

Alltså, jag vet inte hur jag ska tolka min kropp den här månaden... Temperaturen åker upp och ner som en jojo, jag har haft molvärk i ryggslutet i flera dagar + varit bubblig/gasig i magen på kvällarna. Idag har jag kraftigare molvärk i ryggen och det känns precis som att mensen ska komma när som helst. Samtidigt mår jag lite kymigt (inte illamående, bara lite "oväl"), och nu fick jag hjärtklappning och är lite småyr. Är varm också. Jag vill ju gärna tolka det positivt - men jag vet ju hur mycket djupare jag faller sen när mensen väl kommer... Jag kanske håller på att bli sjuk bara? Åhhhhhh!!! Denna väntan alltså - jag blir GALEN! Skrikandes

Igår fick jag mängder med graviditetstest från min syster (hon jobbar i sjukvården och hade tillgång till tester som skulle destrueras efter ett avslutat projekt). Var ju givetvis tvungen att testa direkt, men BIM-6 + kvällsurin = tokblankt test. Givetvis. Imorse vågade jag inte, men imorgon kanske jag testar igen...

Svar på tråden 30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?