• Draken

30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?

Ja, usch ja, men skön känsla när jag insåg att det var en dröm... Har två och en halv vecka kvar till RUL nu. Slow motion time igen...
    Tyckte jag kände något som fladdrade igår men kanske bara inbillning...eller tarmar...

• Draken

CT, jag tycker inte heller att man måste göra KUB. Vi gjorde det dels för att få se att fostret levde men du kan ju boka ett vanligt UL för det. Sedan hade vi bestämt oss för att gå vidare med fostervattenprov om vi fått ett dåligt resultat och ta bort det om det visat sig ha DS. Rätt eller fel, är ju en stor etisk fråga, men det är ju också ett val man får göra själv. Tänker man behålla i vilket fall finns ju egentligen ingen anledning att göra KUB och bara en kostnad för samhället. Men det här är ju bara en syn på det hela... Gör det som känns bäst för er.

Snöuggla, jag förstår hur du känner. Jag vill inte heller att mina kunder (jobbar med träning) ska få veta just nu. Å andra sidan vill jag inte heller att de ska tro att jag bara gått upp i vikt...inte så fördelaktigt med mitt jobb... En dag är det ju oundvikligt. De som vet just nu är familjen och de som frågat rakt ut (parytprissa som inte dricker = konstigt)... Att bara spontant berätta känns jättekonstigt och jag går in i vecka 17 idag...

Tabbs, tack...har släppt drömmen nu... Har du börjat ÄL-testa?

• Draken

Vad jag lider med dig Tabbs. Nu behöver ju inte den röda flytningen spela så stor roll. Det kan inte vara en ÄL-flytning? Har du börjat testa? Tänkte om den var tidigare den här gången...
    Ledsen om jag inte kommer ihåg men har du funderar på IVF? Jag vet att du kan bli gravid men tänkte om du iaf skulle ställa dig i kön, om det går? Finns ju exempel på de som lyckats bara för att de ställt sig i kö.
    Jag hade tänkt göra det...

• Draken

Men när de gjorde utredningen kontrollerade de verkligen ägg och spermier då? Jag tänkte att man vet ju egentligen inte varför kroppen stöter bort embryot. Beror det på sämre kvalitet på ägg/spermier kan ju IVF:en hjälpa genom att plocka ut de bästa. En tanke bara...

• Draken

Hej 35åringen! Du är så välkommen. Såg precis att vår tråd firar ett år 2 juniSkål Rubriken i tråden syftar på BIM juni 2011 men det kanske du såg? I vilket fall är det en fantastisk skara med människor i den här tråden som stöttar i vått och torrt. Här får vi vara när vi vill och känner för det... Några av oss har, efter mycket kämpande, lyckats bli gravida och är det fortfarande...några kämpar vidare...

Jag uppdaterar vår lista så får du se hur vi ligger till och skriva in dig själv om du känner för det. Som sagt välkommen till tråden och jag hoppas du får ett plus snart. Hur gör du med tester? Ägglossningstest? Tempar?

• Draken
    HjärtaÄLHjärta 
    ca 1-3/6 Tabbs 
    ca 19-22/5 tm78

{#emotions_dlg.flower}BIM  {#emotions_dlg.flower} 
    ca 17/6 Tabbs 
    ca 4-6/6 tm78

PlusPLUSPlus 
    11/2, JLD1979 
    1/3 Draken 
    27/3 Snöuggla 
    9/4 CT11

GravidGRAVID VECKAGravid 
    v19 JLD1979 
    v17 Draken 
    v13 Snöuggla 
    v12 CT11   

Nalle BF Nalle 
    121021, JLD1979 
    121112, Draken men allt över v 36 är bara bonus...
    121203 Snöuggla 
    121215 CT

BabyFÖDDABaby
  • Draken

Tabbs, det var ju väldigt positivt att det var ÄL! Hoppas ni får till ordentligt mys nu.

Ja, det finns nog två olika synvinklar på det där med IVF... Jag tänker bara att om den främsta anledningen till missfall är något kromosomfel så bör ju ett utplockat guldägg och fina spermier ge en större chans... Aja, "vår läkare" ska tydligen vara duktig så man får ju lita på vad hon säger.

Nu hoppas vi alla på att detta ägg är ett praktägg. :D

• Draken
    BaraCarro skrev 2012-05-30 16:01:22 följande:
    Det går inte att avgöra om de äggen som planteras in är felfria eller inte. Det är alldeles för tidigt.
    I mitt fall avbröts graviditeten efter 6 veckor och man upptäckte det via ultraljud i vecka 8.
    Ägget hade alltså utvecklats som det skulle i 6 veckor men sen gick nåt snett. Alla organen börjar ju tex utvecklas då...
     IVF ska ge en ökad chans, absolut. Men det har mer att göra med att ägget redan är befruktat när det sätts in...
    Välkommen BaraCarro! Beklagar missfallet. 

Jag menade inte att man alltid kan se vilka ägg som är guldägg vid IVF. Självklart kan man inte alltid med säkerhet skilja på ett embryo med god prognos till graviditet och ett embryo med dålig prognos till graviditet bara genom att titta på det. Finns det ett stort antal embryon två dagar efter befruktning (in vitro-befruktning) kan det därför vara svårt att välja ut det allra bästa embryot för återföring. I det läget väljer läkaren i samråd med paret att långtidsodla embryona för att kunna öka chanserna att välja rätt embryo, då flera av de embryon som inte kan ge upphov till graviditet avstannat i tillväxt under odlingen. Det är förklaringen till att s k blastocyster har en högre implantationschans än sina motsvarande ”syskon” på dag två-tre. Därför finns det ägg som befruktas in vivo som ger plus som inte är av lika god kvalitet som de som kan plockas vid IVF och odlas in vitro. Det var bara det jag menade och det kan vara värt en chans...

Det finns en massa orsaker till missfall och tyvärr är det svårt att veta varför just jag, du...vi...fått dem...

Håller tummarna att du får ett fint plus snart. Du är välkommen till trådenGlad 
  • Draken

Tabbs, så hade jag nog också gjort. Lagt pengarna på ytterligare utredning utomlands. Jag hoppas innerligt att ni inte behöver det och att du inte får dricka champagne på midsommar. 

Tm, välkommen hem. Gud så skönt med semester. Åh, norska kusten står verkligen på min 5-i-topp-ska-resa-snart-lista. Förstår att det var väldigt vackert.
    Det där med utebliven ÄL kanske bara lyckades tajma en gång under året när man faktiskt inte har någon ÄL? Eller så hade du ändå utan att det gav utslag?
    Förstår precis hur du känner med dagen du skulle föda...exakt så hade jag det förra maj...

Jag lägger till en grej på vår lista nu när det finns lite mer att hålla reda på, där vi kan skriva in kommande händelser som utredningar, IVF, VUL, UL, RUL etc... (räcker ju med typ höst/augusti om man inte har datum). Min lilla hjärna har inte alltid bästa minnet och man vill ju gärna önska lycka till osv.  

• Draken
    HjärtaÄLHjärta 
    ca 1-3/6 Tabbs 
    ca 19-22/5 tm78

{#emotions_dlg.flower}BIM  {#emotions_dlg.flower} 
    ca 17/6 Tabbs 
    ca 4-6/6 tm78

PlusPLUSPlus 
    11/2, JLD1979 
    1/3 Draken 
    27/3 Snöuggla 
    9/4 CT11

GravidGRAVID VECKAGravid 
    v20 JLD1979 
    v17 Draken 
    v13 Snöuggla 
    v12 CT11   

Nalle BF Nalle 
    121021, JLD1979 
    121112, Draken men allt över v 36 är bara bonus...
    121203 Snöuggla 
    121215 CT

ÄppleCOMING UPÄpple
    12/6 RUL, Draken

BabyFÖDDABaby
Svar på tråden 30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?