BaraCarro skrev 2012-05-30 16:01:22 följande:
Det går inte att avgöra om de äggen som planteras in är felfria eller inte. Det är alldeles för tidigt.
I mitt fall avbröts graviditeten efter 6 veckor och man upptäckte det via ultraljud i vecka 8.
Ägget hade alltså utvecklats som det skulle i 6 veckor men sen gick nåt snett. Alla organen börjar ju tex utvecklas då...
IVF ska ge en ökad chans, absolut. Men det har mer att göra med att ägget redan är befruktat när det sätts in...
Välkommen BaraCarro! Beklagar missfallet.
Jag menade inte att man alltid kan se vilka ägg som är guldägg vid IVF. Självklart kan man inte alltid med säkerhet skilja på ett embryo med god prognos till graviditet och ett embryo med dålig prognos till graviditet bara genom att titta på det. Finns det ett stort antal embryon två dagar efter befruktning (in vitro-befruktning) kan det därför vara svårt att välja ut det allra bästa embryot för återföring. I det läget väljer läkaren i samråd med paret att långtidsodla embryona för att kunna öka chanserna att välja rätt embryo, då flera av de embryon som inte kan ge upphov till graviditet avstannat i tillväxt under odlingen. Det är förklaringen till att s k blastocyster har en högre implantationschans än sina motsvarande ”syskon” på dag två-tre. Därför finns det ägg som befruktas in vivo som ger plus som inte är av lika god kvalitet som de som kan plockas vid IVF och odlas in vitro. Det var bara det jag menade och det kan vara värt en chans...
Det finns en massa orsaker till missfall och tyvärr är det svårt att veta varför just jag, du...vi...fått dem...
Håller tummarna att du får ett fint plus snart. Du är välkommen till tråden