• Anonym (Orolig mamma)

Hur orolig behöver jag vara?

Jag har svår jordnötsallergi och är ofantligt orolig för att mina barn har ärvt den. När sonen var hos släktingar hade de lämnat framme jordnötsgodis som han fick i sig. Första gången får man väl ingen reaktion för man har inga antikroppar? Hur orolig behöver jag vara att han ska få en dödlig reaktion om han får i sig jordnötter igen? Ska man ordna Epipen/Anapen till honom? Han har inga allergier annars vad vi vet, fast reagerade med kraftiga nässelutslag vid 8 mån ålder då han ätit något, troligen rå tomat. Idag är han tre år.

• Svar på tråden Hur orolig behöver jag vara?
  • Allergiexperten

Hej! Jag tycker att i första hand du ska ta reda på vilken sorts jordnötsallergi du själv har. All jordnötsallergi är inte livshotande. Det finns idag möjligheter att få reda på om man har en allvarlig jordhnötsallergi som man bör ha adrenalinspruta tillhands. Testet görs via blodprov.
    Att du har jordnötsallergi behöver inte betyda att ditt barn också har det. Eftersom din son inte verkar ha reagerat på något sedan 8 månaders ålder så har han troligtvis inga allergier om han nu äter all typ av mat.

Jag tycker du ska ta upp frågan med din läkare och be att få ta ett blodprov med utökat svar på vilken sorts allergi du själv har. När du får svar på vilken typ av jordnötsallergi du har så är det aktuellt att ta upp frågan med eventuellt test även av din son.
    vänliga hälsningar Anitha

• Anonym (Orolig mamma)
    Allergiexperten skrev 2011-06-06 09:41:25 följande:
    Hej! Jag tycker att i första hand du ska ta reda på vilken sorts jordnötsallergi du själv har. All jordnötsallergi är inte livshotande. Det finns idag möjligheter att få reda på om man har en allvarlig jordhnötsallergi som man bör ha adrenalinspruta tillhands. Testet görs via blodprov.
    Att du har jordnötsallergi behöver inte betyda att ditt barn också har det. Eftersom din son inte verkar ha reagerat på något sedan 8 månaders ålder så har han troligtvis inga allergier om han nu äter all typ av mat.

Jag tycker du ska ta upp frågan med din läkare och be att få ta ett blodprov med utökat svar på vilken sorts allergi du själv har. När du får svar på vilken typ av jordnötsallergi du har så är det aktuellt att ta upp frågan med eventuellt test även av din son.
    vänliga hälsningar Anitha
    Jag har svår allergi, som sagt. Jag har alltid med mig Epipen och Betapred. Läkaren på allergilabb pratade om "maxallergi" och "100 av 100", vad det nu betyder. Men jag har ju varit nära att kvävas då jag fått i mig jordnötsspår.

Tack för svaret! 
Svar på tråden Hur orolig behöver jag vara?