• Dididi

Könsneutrala leksaker

Hur viktigt är det med könsneutrala leksaker?

Hur tänker ni när ni skall köpa leksaker till era barn köper ni helst rosa till flickor och blått till pojkar? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Könsneutrala leksaker
  • Druid

Lite för fattiga svar för att lägga en röst. Visst skulle jag kunna tänka mig att köpa så kallade könsneutrala leksaker, men jag skulle inte leta efter sådana. Köp det som barnen vill ha.

• MAM88

Jag har en flicka och hon älskar rosa. Rosa blir det!

• puss

märklig fråga med märkliga altsrnativ.....
    ja, jag köper könsneutrala saker, men också "könstypiska", dvs både dockor och bilar.

I will mustardize you
  • Kazeer
    Dididi skrev 2011-05-21 14:17:45 följande:
    Hur viktigt är det med könsneutrala leksaker?

Hur tänker ni när ni skall köpa leksaker till era barn köper ni helst rosa till flickor och blått till pojkar? 
    Jag skulle vilja ha en definition av "könsneutrala leksaker".  Är det bara färgen på leksaken som avgör om den är könsneutral?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Thursday

Men vadå, finns det särskilda hyllor med rosa resp. blå leksaker? För mig är det viktigt att mitt barn har ett brett utbud av saker, därför har min son både bilar, bollar, lekssaksspis och docka. Nu är han än så länge så liten så att han inte har några särskilda åsikter om Bratz eller Bakugan eller vad dte nu kan vara, men när det går så långt så kommer han naturligtvis si rätt stor utsträckning att få vad han vill ha även om det är typiska "killgrejer". Jag kommer väl att ha vissa lämplighetskriterier, såväl för honom som för en ev. kommande dotter, men det handlar ju inte om att tvinga barn att leka med de "motsatta" sakerna, utan att de sk akänna att de får leka med precis det de helst vill oavsett om de råkar vara utrustade med penis eller vagina.

• SjälvaJag

Vi köper det vi vet är intressant för vår son. Vi har gett valmöjligheter, men han väljer alltid bilar, traktorer och andra fordon.

• XiaoMei

Jag skulle bli jätteglad över att se mer könsneutrala leksaker men jag är ju också en sådan mamma som blir skitsur när jag får leksakskataloger med posten och så är det bara flickor med dockvagnar och leksaksspisar och pojkar som leker Star Wars och med lego. Lego för flickor ska tydligen vara rosa?!

Nej, MER könsneutrala leksaker tack!

• MAM88

Äsch, tycker denna fråga är så tramsig! (om könsneu.) Låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar! Låt dom leka med vad dom vill!!!

• SjälvaJag
    XiaoMei skrev 2011-05-21 16:23:21 följande:

Jag skulle bli jätteglad över att se mer könsneutrala leksaker men jag är ju också en sådan mamma som blir skitsur när jag får leksakskataloger med posten och så är det bara flickor med dockvagnar och leksaksspisar och pojkar som leker Star Wars och med lego. Lego för flickor ska tydligen vara rosa?!

Nej, MER könsneutrala leksaker tack!

Men hindrar det dig att handla lego eller starwars till en dotter bara för att bilden inte visar det?
    Vad hindrar dig att köpa en dockvagn till en son? Ni sätter ju käppar i hjulen för er själva.
  • Plutteli

Jag köper leksaker för barn inte utifrån kön. Våra tjejer har lite av allt, stora dottern leker helst med sina bilar, sitt lego eller sina nallar.

Svar på tråden Könsneutrala leksaker