• maadicken

Skulle du låta din 4 åring sitta i en cykelsits utan att sitta fast?

min 4 åring är av den lugnare modellen, han sitter stilla och krånglar inte på nåt vis. han sitter bra i cykelsitsen, är inte för stor eller för tung. problemet är att "bältet" inte räcker till för att knäppa fast honom.

vi behöver verkligen använda cykeln i sommar, och jag tycker att han är alldeles för liten för att cykla själv när vi ska koras vägar och även cykla på mindre vägar.

hur skulle du ha gjort? är jag helt knäpp om jag låter honom sitta där utan att sitta fast? tänker att om nånting händer, tex att jag kör omkull så borde det väl vara lika illa vilket han sitter fast eller inte. eller...

vet många andra som har sina 4 åringar direkt på pakethållaren, men för egen del tycker jag det känns säkrare om han sitter i en stol.

♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Skulle du låta din 4 åring sitta i en cykelsits utan att sitta fast?
  • jådåsåatt

Jag hade nog köpt en annan modell med längre bälte. Vad har du för någon idag? Är din son stor för sin ålder?

• SandraP81

Om du ramlar med cykeln och han sitter fast (och du har en bra cykelsits + hjälm) då ska han vara i princip helt skyddad av stolen och hjälmen. Sitter han inte fast kan han ju ramla ur och klämmas av cykeln/ kastas ut i gatan och bli påkörd av bilar/cyklar mm. Så jag tycker definitivt du ska fixa längre bälte eller en sån där cykelvagn.

• Dr Mupp

Självklart inte. Vad har du för stol? I vår som vi köpt på Coop får 6 åring plats utan problem.

Antingen så köper du en ny stol eller en cykelkärra, men att ha en lös i stolen är livsfarligt. Faller du så är han helt oskyddad.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • maadicken

se vilken tur att jag frågade jag tänkte mer att om jag ramlar och han sitter fast så får han ju hela cykeln över sig och kläms där om han sitter fast.

Det får bli en annan lösning! se om bältet går att byta ut eller om vi hittar en billig begagnad stol med tillräckligt långt bälte.  stolen är från coop, och sonen är 110 cm lång. lite längre än en 4 åring "ska" vara, men ändå inte ovanligt stor. viktgränsen klarar han med ca 4 kg, men jag vet att i många andra stolar är den gränsen lägre.
    jag får kika runt lite!

• Joico

Om ni köper en begagnad cykelsits så var noga med att kolla igenom plasten. Cykelsitsar utsätts ju för varmt och kallt om vartannat och plast är ju, som bekant, inte det mest tåliga material när det kommer till kyla. Kolla efter sprickor och vita märken (påfrestningar)

• maadicken

tack för tipset   ska börja med att kolla om man kan köpa längre bälten och sätta i.
    det borde ju faktiskt gå tycker jag!

Svar på tråden Skulle du låta din 4 åring sitta i en cykelsits utan att sitta fast?