vittra skrev 2011-05-18 21:56:12 följande:
Personligen gillar jag inte trotsboken särskilt mycket eftersom jag tycker att den lägger ett felaktigt fokus på "trots" och utveckling. Först och främst "skyller" man allt på barnen, att det är de som är i trotsåldrar (hela tiden) och att föräldern därmed inte har någon roll i det hela utan det sker helt utanför förälderns makt. För det andra så tycker jag det är synd att man därmed "berättigar" ett hemskt beteende hos barnet som faktiskt absolut inte är nödvändigt och absolut inte något som behöver vara normalt eller höra till utvecklingen! Det är faktiskt inte alls nödvändigt med bråk och konflikter dagarna i ända, så ska inte tillvaron se ut i en familj tycker jag. De målar upp samspelet mellan förälder och barn som en evig strid eller kamp där barnet står på ena sidan och föräldern på den andra. Det är absolut inte en bild jag håller med om.
Därför gillar jag när det gäller detta Jesper Juuls böcker betydligt mer, han tar upp samspelet mellan barn och förälder på en mycket mer jämlik och respekterande nivå. Naturligtvis håller jag inte med om vartenda ord han skriver kanske, men helt klart det mesta. Han bygger ju stora delar av sina resonemang på att om man bekräftar barnet och respekterar barnet så uppstår inte särskilt mycket trots alls, faktiskt. Han anser att det är föräldrarna som trotsar och inte barnen, de växer och utvecklas och vi hänger inte med i svängarna helt enkelt.
Sedan har vi ju också Lars H Gustafsson som har skrivit otroligt bra böcker om barn och uppfostran, Växa - men inte lyda, är väl han senaste tror jag som jag gillar mycket! Anders Broberg har också skrivit mycket genom åren, kanske att de böckerna är mer teoretiskt inriktade och inte så praktiska om man är ute efter det. Och just det, Thomas Gordon med den underbara boken aktivt föräldraskap borde faktiskt alla föräldrar läsa! Den är rätt gammal nu, men oh så bra!
I övrigt finns det såklart massor av böcker och det är ju bara kika närmaste bibliotek på typ föräldrahyllan om det finns någon sådan, brukar finnas mycket gott och blandat där!
har letat efter boken men den verkar inte finnas? Kanske för gammal...? Alltså den av Gordon.
Tipsar också om en läsvärd blogg:
petrakrantzlindgren.wordpress.com/