• mammahärochnu

Önskar få tips på bra och läsvärda böcker om barn och barns utveckling, trots, föräldraskap mm mm

Har en son som precis fyllt 1 år och är och har hela tiden sedan födseln varit hur lättskött som helst, och är än idag men skulle vilja få lite boktips för jag gissar att det någon dag kommer vara lite tuffare tider och vill kunna läsa bra böcker som en bra hjälp på vägen om ni förstår hur jag menar.

Alla tips är varmt välkomnaGlad 

♥♥♥Jag blev mamma 5 maj 2010♥♥♥
  • Svar på tråden Önskar få tips på bra och läsvärda böcker om barn och barns utveckling, trots, föräldraskap mm mm
  • Isalel

Tips är att ta dig till närmsta bibliotek och kika! De brukar ha en hel del och det brukar gå att utläsa rätt snabbt om det är något man tycker låter vettigt/stämmer överens med ens egna värderingar :)

Själv gillar jag Jesper Juuls böcker, tycker han i mycket (men inte allt) har bra värderingar och bra syn på barn och deras kompetens.

• maskros

Trotsboken av Malin Alfvén och Kristina Hofsten är en fin och bra bok som behandlar det här med trots (eller utveckling som det eg. handlar om) på ett respektfullt sätt. Rekommenderas!

• vittra

Personligen gillar jag inte trotsboken särskilt mycket eftersom jag tycker att den lägger ett felaktigt fokus på "trots" och utveckling. Först och främst "skyller" man allt på barnen, att det är de som är i trotsåldrar (hela tiden) och att föräldern därmed inte har någon roll i det hela utan det sker helt utanför förälderns makt. För det andra så tycker jag det är synd att man därmed "berättigar" ett hemskt beteende hos barnet som faktiskt absolut inte är nödvändigt och absolut inte något som behöver vara normalt eller höra till utvecklingen! Det är faktiskt inte alls nödvändigt med bråk och konflikter dagarna i ända, så ska inte tillvaron se ut i en familj tycker jag. De målar upp samspelet mellan förälder och barn som en evig strid eller kamp där barnet står på ena sidan och föräldern på den andra. Det är absolut inte en bild jag håller med om.

Därför gillar jag när det gäller detta Jesper Juuls böcker betydligt mer, han tar upp samspelet mellan barn och förälder på en mycket mer jämlik och respekterande nivå. Naturligtvis håller jag inte med om vartenda ord han skriver kanske, men helt klart det mesta. Han bygger ju stora delar av sina resonemang på att om man bekräftar barnet och respekterar barnet så uppstår inte särskilt mycket trots alls, faktiskt. Han anser att det är föräldrarna som trotsar och inte barnen, de växer och utvecklas och vi hänger inte med i svängarna helt enkelt.

Sedan har vi ju också Lars H Gustafsson som har skrivit otroligt bra böcker om barn och uppfostran, Växa - men inte lyda, är väl han senaste tror jag som jag gillar mycket! Anders Broberg har också skrivit mycket genom åren, kanske att de böckerna är mer teoretiskt inriktade och inte så praktiska om man är ute efter det. Och just det, Thomas Gordon med den underbara boken aktivt föräldraskap borde faktiskt alla föräldrar läsa! Den är rätt gammal nu, men oh så bra!

I övrigt finns det såklart massor av böcker och det är ju bara kika närmaste bibliotek på typ föräldrahyllan om det finns någon sådan, brukar finnas mycket gott och blandat där!

• Sockerfot

Ett jättebra tips är att lyssna på Knattetimmen med Malin Alvén och Louise Hallin som sänds varje måndag på SR P4 Stockholm mellan 09.30-10.30. Alla gamla program går att podda ner om man vill. Bor man inte i stockholm kan man lyssna på programmet via nätet. De är kloka, empatiska experter och svarar på frågor angående barns utveckling och allt annat som rör barn. Superprogram! Där kan du finna svar på allt.

• Veritaslux

Jag håller med Vittra om Jesper Juhls böcker. Jag fick boken "Ditt kompetenta barn" långt innan jag var gravid som "vuxenstöd" eftersom den handlar mycket om självkänsla vilket jag lidit brist på. Min kompis hade köpt boken när hon fick barn men fick många "aha-upplevelser" när det kom till henne själv. Och jag kan bara hålla med!

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • ominte
    vittra skrev 2011-05-18 21:56:12 följande:
    Personligen gillar jag inte trotsboken särskilt mycket eftersom jag tycker att den lägger ett felaktigt fokus på "trots" och utveckling. Först och främst "skyller" man allt på barnen, att det är de som är i trotsåldrar (hela tiden) och att föräldern därmed inte har någon roll i det hela utan det sker helt utanför förälderns makt. För det andra så tycker jag det är synd att man därmed "berättigar" ett hemskt beteende hos barnet som faktiskt absolut inte är nödvändigt och absolut inte något som behöver vara normalt eller höra till utvecklingen! Det är faktiskt inte alls nödvändigt med bråk och konflikter dagarna i ända, så ska inte tillvaron se ut i en familj tycker jag. De målar upp samspelet mellan förälder och barn som en evig strid eller kamp där barnet står på ena sidan och föräldern på den andra. Det är absolut inte en bild jag håller med om.

Därför gillar jag när det gäller detta Jesper Juuls böcker betydligt mer, han tar upp samspelet mellan barn och förälder på en mycket mer jämlik och respekterande nivå. Naturligtvis håller jag inte med om vartenda ord han skriver kanske, men helt klart det mesta. Han bygger ju stora delar av sina resonemang på att om man bekräftar barnet och respekterar barnet så uppstår inte särskilt mycket trots alls, faktiskt. Han anser att det är föräldrarna som trotsar och inte barnen, de växer och utvecklas och vi hänger inte med i svängarna helt enkelt.

Sedan har vi ju också Lars H Gustafsson som har skrivit otroligt bra böcker om barn och uppfostran, Växa - men inte lyda, är väl han senaste tror jag som jag gillar mycket! Anders Broberg har också skrivit mycket genom åren, kanske att de böckerna är mer teoretiskt inriktade och inte så praktiska om man är ute efter det. Och just det, Thomas Gordon med den underbara boken aktivt föräldraskap borde faktiskt alla föräldrar läsa! Den är rätt gammal nu, men oh så bra!

I övrigt finns det såklart massor av böcker och det är ju bara kika närmaste bibliotek på typ föräldrahyllan om det finns någon sådan, brukar finnas mycket gott och blandat där!
    har letat efter boken men den verkar inte finnas? Kanske för gammal...? Alltså den av Gordon.

Tipsar också om en läsvärd blogg:

petrakrantzlindgren.wordpress.com/
  • Wonderwoman

Stora barnboken är väldigt bra, när det kommer till fysiskt utveckling är även "Barns rätt att utvecklas" superintressant!

Svar på tråden Önskar få tips på bra och läsvärda böcker om barn och barns utveckling, trots, föräldraskap mm mm