Inlägg från: Jennie1987 |Visa alla inlägg
  • Jennie1987

Spontan mens med PCOS?

Hej!

Jag har PCOS och har försökt bli gravid med min sambo sen 2007.
    Jag har ätit Pergotime, utan att bli gravid.
    Och jag har sprutat med Puregon+Ovitrelle utan att bli gravid.
    Sist jag tog sprutan blev jag väldigt överstimulerad, och fick åka till sjukhus.
    Efter det har jag inte fått fler behandlingar.
    Jag kämpar idag med viktnedgång, för att få gengomgå en IVF i början på nästa år, då jag blir 25 år.

Men grejen är den att igår fick jag en spontan mens! En egen spontan mens! Det har inte hänt på år och dar!
    Min mens har alltid kommit efter mina olika behandlingar eller efter Provera kurer.
    Men inte spontant!

Min senaste mens fick jag den 14/3. Alltså nästan exakt två månader sen, efter Puregon+Ovitrelle och min överstimulering.
    Kan denna mensen ha nåt samband med det? Eller är det helt enkelt en egen mens, som min knäppa kropp fixat själv?

Jag vet att många med PCO(S) får egen mens, men för min del är det inget "normalt".
    Kan det ha att göra med min viktnedgång?

Vore jättehärligt om någon med erfarenhet kunde skicka ett litet svar!
    Kämpa på alla starka tjejer därute!

• Svar på tråden Spontan mens med PCOS?
  • Jennie1987
    JWN skrev 2011-05-13 18:42:59 följande:

Ja, det tror jag.

jag hade samma bekymmer, ingen ÄL dock en blödning varje månad, så jag trodde jag hade ÄL.

Var också tvungen att gå ner inför ivf......pergotime fungerade inte på mig.

När jag gått ner mina kilo så fick jag egen ÄL och blev spontan gravid. Jag bytte även kost, åt LCHF och gick till en kinesiolog. Men inga mediciner i kroppen.

Åh! Vad härligt att höra att du fick igång egen äl och blev gravid! Och kul att höra att det hände med hjälp av viktnedgång och LCHF!! Det ger mig ett enormt hopp!
  • Jennie1987
    USB skrev 2011-05-14 08:23:35 följande:
    Jag fick tillbaka min mens när jag började med LCHF. Två veckor efter att jag började med det fick jag min första spontana mens på över ett halvår. Nu har jag väldigt regelbunden mens igen men inga ägglossningar.
    Jag var på min årliga gynkontroll för ett par veckor sedan och läkaren blev riktigt förvånad över hur mycket bättre min PCO blivit. Förut var det väldigt tydligt att jag hade det men äggstockarnas utseende hade ändrats jättemycket. Jag har gått ner 20kg men ska gå ner 20kg till.
    Jag rekommenderar verkligen LCHF om man har PCO. För mig har det varit det bästa "botemedlet"!!
    Vad roligt att din mens kom tillbaks efter LCHF-start!
    Jag har ätit LCHF i lite mer än 1 månad, och fått en spontan mens nu då. Känns nästan lite overkligt! ;)
    Vad skönt att din mens blivit regelbunden, jag har aldrig haft regelbunden mens. Den ballade ur redan i början när jag fått den. Och som 14-åring fick jag opereas akut för en stor cysta på ena äggstocken. Så detta har nog följt med mig upp i vuxen ålder också, alltså oregelbunden mens och nu då PCO.

Åh! Jag blir så peppad när jag läser att din PCO blivit bättre sen du började med LCHF! Och stort GRATTIS till en fantastisk viktnedgång!!! Måste kännas härligt?! :)
    Jag väger mig inte, så jag har inga kilon att gå efter... Kanske är dumt? Men jag väljer att se det på kläderna, känslan osv. Och visst känner jag en skillnad! Fastare kropp, mindre mage (inte uppblåst längre), och ansiktet har blivit smalare enligt min omgivning. Men man ska väl inte förvänta sig några jätteförändringar efter bara en månad? ;) Jag är så glad för den lilla förändringen jag ser!

Hur gör du för att hålla motivationen uppe med LCHF? Jag kan uppleva att jag fastnar i samma sorts mat hela tiden. Jag har läst på olika forum att det finns massor med goda recept och att man kan göra nästan vilken mat som helst, bara välja feta produkter och ev ta bort/lägga till något mer LCHF-aktigt.
    Men min fantasi tryter, och det blir oftast det "gamla vanliga". Jag tror att risken är stor att jag kommer tröttna då.
    Har funderat på att köpa en kokbok med bara LCHF-recept för att inspireras. Har du någon sån? Och isåfall, har du haft nytta av den?

Oj, nu blev det långt ;) Men så roligt att få kontakt med fler LCHF-are! :D
  • Jennie1987
    JWN skrev 2011-05-17 17:44:40 följande:
    Jag håller motivationen uppe just nu genom att hittat 2-4 "tillbehör" som funkar LCHF-mässigt.

I vanliga fall altenerar man ju mellan potatis, pasta, ris osv...
    Jag märkte vid första LCHF-gången att jag gärna ville hitta nya tillbehör hela tiden till köttet, fisken osv
    men så slog mig tanken att det gör man ju inte i vanliga fall...
    så nu har jag typ tre olika som jag gör till den vanliga maten som övriga familjen får..

Just nu är : kokta morötter, blomkålpure eller mos och bönsallad...
    Vilken klok idé! Det är ju faktiskt lite konstigt att man alltid ska krångla till allting!
    Som du säger så är det ju oftast pasta, potais eller ris man äter till kött, fisk eller fågel.
    Så varför ska det vara svårare med LCHF? Nu fick jag genast mer inspiration! Jag har faktiskt inte testat blomkålsmos, men det ska jag verkligen göra!

Tack för att du delade med dig!
  • Jennie1987

Nu har jag fått ännu en spontan mens!
    Helt otroligt!
    Min förra kom ju 13 maj, och denna kom 14 juni. Så det är ju väldigt regelbundet också!
    Jag kan knappt fatta detta...

Hur kommer detta sig? Betyder detta att mina chanser ökar att bli gravid?
    Mensen är väldigt riklig!

Snälla, ni som vet, har varit med om nåt liknande, dela med er! :)

Svar på tråden Spontan mens med PCOS?