Inlägg från: frökenelin |Visa alla inlägg
  • frökenelin

Panik! Varför tar han plötsligt inte flaskan? Bråttom!!!

Jag har precis börjat jobba 2 dagar/vecka och min man är då hemma med vår son på drygt 3 månader. Jag visste redan innan han föddes att jag skulle börja jobba tidigt, så därför introducerade vi flaskan redan tidigt (jag ammar, men har gett ett mål ersättning som komplement till sista kvällsamningen i över en månads tid nu) och det har inte varit några problem.
    Han har ätit flaska med ersättning varje kväll, ammat där utöver, och det har funkat bra.

Men igår kväll vägrade han flaskan. Han skrek hysteriskt, både när jag och min man försökte. Vi gav upp efter ca 15 minuters försök, tänkte att han kanske inte var så hungrig ändå eller att det var något tillfälligt (han har varit förkyld ett tag, tänkte att det hade med det att göra).
    Men samma sak händer ikväll: Rutinenligt ammar jag honom, sedan lämnar jag över till pappan som ger flaska (det är så vi gjort varje kväll i en månads tid utan problem, han får äta så mycket han vill ur flaskan och oftast slukar han ca 100 ml!!), men då börjar sonen skrika hysteriskt igen. Jag provar att ge honom bröstet igen och han äter ordentligt, så jag smyger in flaskan i stället och då tar han den, och äter upp nästan 100 ml. Men efter rap så provade jag med sista skvätten i "sittande" ställning (så som vi brukar ha honom när han flaskmatas) och då vägrar han igen.

Vad är det som händer? Jag får panik av detta, eftersom att jag ska iväg och jobba i morgon och mannen måste ge flaska. Hittills har det inte strulat EN ENDASTE GÅNG. Varför nu? Någon som har liknande erfarenheter eller råd?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 19:16
    Vi ger Dr Browns-flaska med MAM-napp som är formad som bröstet och har kört samma hela tiden.

• Svar på tråden Panik! Varför tar han plötsligt inte flaskan? Bråttom!!!
  • frökenelin
    Lindreas skrev 2011-05-10 19:16:02 följande:
    Vilken storlek på nappen har ni? Vid den åldern brukar det vara dags att byta till en större storlek för de flesta, min son började böka som sjutton.
    Vi har storlek 2, som ska passa välling, ersättning och mjölk. Bör man ha ännu större?
  • frökenelin

Men vi kör ju redan strl 2, och har gjort hela tiden, så det kan ju inte vara det som är problemet.

Svar på tråden Panik! Varför tar han plötsligt inte flaskan? Bråttom!!!