Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

    Vilken socialgrupp hör en till?

    trettioplus skrev 2011-05-13 10:19:28 följande:
    Vilka "ni"?

    Precis som en person som pluggat ett visst ämne, som de flesta personer inte studerat,  kan konstatera att hen har kunskaper i ett område som de flesta saknar, så kan jag göra detsamma. Det innebär inte att någon av oss är smartare än resten, utan att vi har kunskaper som de flesta saknar för närvarande.
    Jag skulle gärna vilja att du talar om vad det är för kunskaper som vi belästa uppenbarligen kan sakna?
     
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:20:42 följande:
    Du använder ju du själv? *förstår inte*
    Trettioplus bad dig sluta nia henne redan häromdagen. Visst kan jag förstå att man kan få hjärnsläpp - men just du säger ju hela tiden att du fixar att byta nivåer och klass hela tiden, och ändå fixar du inte sluta skriva "ni" ?
    Tungan ute
    Nej..jag tilltalar alltid folk med ni och tyvärr så kan det ibland blandas ihop när jag skriver  trots att jag vet att tal och skriftspråk aldrig ska blandas ihop.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:20:42 följande:
    Du använder ju du själv? *förstår inte*
    Trettioplus bad dig sluta nia henne redan häromdagen. Visst kan jag förstå att man kan få hjärnsläpp - men just du säger ju hela tiden att du fixar att byta nivåer och klass hela tiden, och ändå fixar du inte sluta skriva "ni" ?
    Tungan ute
    Jag poängterade  med du i det inlägget eftersom ts tror att jag menar fler.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:23:00 följande:
    Javisst ändras världen. Men den ändras faktiskt i två riktningar. I vissa fall måste kompetensen valideras (t ex för lärare) och annars går man i allt större utsträckning (återigen) på referenser.
    Om man kan gå på referenser så är det bra. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:26:00 följande:

    Ursäkta - jag har tyckt bra om dig i den här tråden och tyckt du haft mycket intressant att säga - men det här? Det lät mer än lovligt drygt. "Vi belästa" ???


    Det finns massor av saker som "vi belästa" inte kanske är så belästa på - eller vad menar du at du har för superutbildning?


    Hur tänkte du här? Obestämd


    Det var inte  meningen att du skulle ta illa upp, men jag menade oss alla som har någon form av skola som ts uppenbarligen inte tycker är nödvändig då vi uppenbarligen saknar något som hon har och  jag vill veta vad det är.  Självklart har jag ingen superutbilding men jag vill inte nedvärderas för att jag har en och sedan få läsa att vi som har det saknar något.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-13 10:32:32 följande:
    Utan att veta vad du läst och i vilka sammanhang du befunnit dig, kan jag omöjligen säga vilka kunskaper du kan tänkas sakna. Däremot är du säkert på det klara med att det du studerat innebär att du har insikt i ett område som de allra flesta andra inte har. Detsamma gäller mig. Jag vet att de flesta saknar den föreningsvana som jag har.
    Självklart kan du inte säga vad jag saknar för du vet inget om mig eller någon annan i tråden. Så jag tycker det var förmätet att skriva så. Precis som det var fel av mig att skriva vi belästa. 
    Så om jag trampade någon på tårna så ber jag om ursäkt.

     Men jag skulle ändå vilja ha några exmepel på vad du tycker att folk kan sakna. Bara för att man har en högre utbildning så utesluter det inte att folk kan vara involverade i olika föreningar. Som ett exempel. 
     
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:41:24 följande:
    Men, jag tycker ju att det skulle tyda på självinsikt och viss bildningsnivå att kunna acceptera att man faktiskt har bildningsluckor. Det FINNS ju människor som läst sig till allt de kan på egen hand - det finns de som hittar vägar att nå hög bildningsnivå även utanför utbildningssystemet.

    Jag har en sjujäkla massa högskolepoäng och övriga kurser i bagaget och är rätt allmänbildad och har två examen. Och jag har sett massor av kursare, som förvisso lyckats ta examen, men som inte sett längre än sin egen utbildnings horisont och som faktiskt inte kan sägas vara (allmän)bildade.
    Själv tycker jag att jag är hyfsat allmänbildad, men att jag definitivt har en mängd luckor i mina kunskaper. Det jag HAR är en väl utvecklad förmåga att SJÄLV kunna fylla dessa luckor genom att söka information, läsa, kritiskt granska, fråga andra, diskutera osv. Den här förmågan är det inte självklart att man har bara för att man har klarat en längre högskoleutbildning.
    Du har helt rätt i ditt inlägg men jag reagerar på  dessa citat som Anonym nja tar upp.

    ” Nu är jag väl medveten om att somliga akademiker inte riktigt värderar utbildning utanför högskoleväsendet som lika värdefull, men det ser jag mest som ignorant.”


    All kunskap man kan tillskanska sig på universitetet kan man dock tillskanska sig på annat håll.”


    Att du känner behov av att berätta att det inte är samma innehåll i populärvetenskapliga verk som det man pluggar på högskolan tar jag som en förolämpning.”


    ” Ett examensbevis säger mindre än en referenser, skulle jag säga. Det är väldigt platt.”

    Plus denna 


    "Jag har, förutom mina år i ky-utbildning, lärt mig enormt mycket genom mitt föreningsarbete exempelvis. Det ovärdeliga kunskaper som de allra flesta saknar, vare sig de har universitetsutbildning eller ej."

    Att praktiskt taget säga att att utbildning är onödigt trots en ky-utbildning i bagaget så väger föreningsliv och refernser högre då man uppenbarligen kan tex kan fixa allt på referens och de som ej har föreningsliv eller dylikt som passar ts saknar de egenskaper personen har.

    Visst ts jag skulle gärna vilja se dig tillskansa dig en utbildning till forskare  hemma. 

    Det finns många som ej har gått i skolor som har varit väldigt smarta och klarat sig mycket väl.
    Det är väldigt imponerande i mitt tycke, men man ska inte tro att det är en barnlek att läsa på högre nivå heller.

    Vissa brancher funkar det utmärkt att jobba sig upp och i andra går det inte.
     
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:48:52 följande:
    Här hoppar jag objudet in igen. Glad

    Kritiskt öga och förmåga att se saker från olika perspektiv är sådant som kan saknas. En känsla för historia (i ett mycket brett perspektiv) och för att kunna sätta in saker i sitt sammanhang - att öht kunna se breda sammanhang. Förmåga att analysera komplexa sammanhang och dra slutsatser.

    En högre utbildning ger ju kunskaper och färdigheter bara på ett rätt begränsat kunskapsområde, så "allt" utanför det kunskapsområdet kan ju faktiskt vara en vit fläck på kartan för den nyutexaminerade.
    Ja, än en gång beror det på vad man läser. Så vi får nog komma överens att jag utgår från min branch där man är tränad till att tänka brett och tänka ut teorier och testa som ej finns än.
    Medan i det i andra brancher förhåller sig annorlunda.
    Vilket är det som troligen tas upp i tråden.  
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 10:58:54 följande:
    Vad menar du med "tillgodogöra sig"? Menar du som jag tror, att verkligen ha LÄRT sig något, eller att bara ha tagit sig igenom?
    Hoppade in trots jag ej fick frågan.

    Att ha lärt sig något tolkar jag det som. Att bara ta sig igenom är ingen garanti för att man kan sin branch och kan jobba inom det.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 10:57:15 följande:
    Det har inte jag heller om det är vad du insinuerar, men det är rätt uppenbart att somliga kurser inbjuder till fusk medan andra inte gör det på samma sätt. Krävs inte mycket fantasi för att förstå att det går att skriva av varandras uppgifter osv, eller använda dem som förlaga. När jag pluggade delade elever i högre årskurser ibland ut lösningarna till numeriska metoder och annat till kompisar i lägre klasser. Men nej, jag fuskade inte heller, det känns inte bra för samvetet. Det enda "fusk" jag gjorde var det där deriverings/integreringsprogrammet jag berättade om förut. Men vad skulle man göra, det är ju helt uppåt väggarna att behöva lära sig C-programmering bara för att klara ett moment i en mattekurs! När det dessutom står i förkunskapskraven att man ska kunna matte D, gymnasial nivå och inget annat. Hur som helst hoppade jag av den kursen för läraren vägrade släppa fram oss till tentamen innan vi hade klarat restinlämningen på inlämningsuppgifterna. Så han stal flera dagars pluggtid och då tyckte jag att han kunde ta sig. Det är vad jag kallar maktmissbruk. Så gick det till i slutet av 90-talet, hoppas att det inte är så idag också.

    Att ha gått igenom en kurs utan att ha fattat vad det var den gick ut på känns inte bra. Lånta fjädrar, helt enkelt. Dem ska man som bekant passa sig för att flyga alltför högt med.
    Jag insinuerade ingetGlad 
    Nej jag har förstått att det fanns folk när jag läste med som fuskade men det uppdagades alltid eftersom  man ej kan svara på frågorna om man inte kan teorin och sätta ihop sammanhang. De svarade på fel frågor helt enkelt för att de inte förstod.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?