Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:41:24 följande:
Men, jag tycker ju att det skulle tyda på självinsikt och viss bildningsnivå att kunna acceptera att man faktiskt har bildningsluckor. Det FINNS ju människor som läst sig till allt de kan på egen hand - det finns de som hittar vägar att nå hög bildningsnivå även utanför utbildningssystemet.
Jag har en sjujäkla massa högskolepoäng och övriga kurser i bagaget och är rätt allmänbildad och har två examen. Och jag har sett massor av kursare, som förvisso lyckats ta examen, men som inte sett längre än sin egen utbildnings horisont och som faktiskt inte kan sägas vara (allmän)bildade.
Själv tycker jag att jag är hyfsat allmänbildad, men att jag definitivt har en mängd luckor i mina kunskaper. Det jag HAR är en väl utvecklad förmåga att SJÄLV kunna fylla dessa luckor genom att söka information, läsa, kritiskt granska, fråga andra, diskutera osv. Den här förmågan är det inte självklart att man har bara för att man har klarat en längre högskoleutbildning.
Du har helt rätt i ditt inlägg men jag reagerar på dessa citat som Anonym nja tar upp.
” Nu är jag väl medveten om att somliga akademiker inte riktigt värderar utbildning utanför högskoleväsendet som lika värdefull, men det ser jag mest som ignorant.”
”All kunskap man kan tillskanska sig på universitetet kan man dock tillskanska sig på annat håll.”
”Att du känner behov av att berätta att det inte är samma innehåll i populärvetenskapliga verk som det man pluggar på högskolan tar jag som en förolämpning.”
” Ett examensbevis säger mindre än en referenser, skulle jag säga. Det är väldigt platt.”
Plus denna
"Jag har, förutom mina år i ky-utbildning, lärt mig enormt mycket genom mitt föreningsarbete exempelvis. Det ovärdeliga kunskaper som de allra flesta saknar, vare sig de har universitetsutbildning eller ej."
Att praktiskt taget säga att att utbildning är onödigt trots en ky-utbildning i bagaget så väger föreningsliv och refernser högre då man uppenbarligen kan tex kan fixa allt på referens och de som ej har föreningsliv eller dylikt som passar ts saknar de egenskaper personen har.
Visst ts jag skulle gärna vilja se dig tillskansa dig en utbildning till forskare hemma.
Det finns många som ej har gått i skolor som har varit väldigt smarta och klarat sig mycket väl.
Det är väldigt imponerande i mitt tycke, men man ska inte tro att det är en barnlek att läsa på högre nivå heller.
Vissa brancher funkar det utmärkt att jobba sig upp och i andra går det inte.