Indianica skrev 2011-05-10 09:37:58 följande:
Ca 50% av en gymnasiekull studerar vidare, men hur många som tar en examen vet jag inte, känns tveksamt om nästan alla verkligen gör det. Många ungdomar studerar fristående kurser i brist på jobb- inget fel i det, men Sverige består inte bara av mestadels tandläkare, vilket du ger lite intryck av att påskina
Om man studerar beror på bakgrund och även bostadsort. Ungdomar som bor i "små hålor" och komemr ifrån arbetarhem är sällan benägna att flytta och studera vidare. Det är inte status, status är att få jobb på t ex en industri där resten av släkten arbetat. Inget negativt med det.
Det är så klart fantastiskt för många som vuxit upp i arbetarhem att t ex ta en läkarexamen. Inget konstigt alls om man vill framhäva det. Lika vanligt verkar det vara bland arbetarbarn att fnysa åt de som "tror att de är något för att de pluggat- jag kan minsann va´medelklas sändå för ajg har ju livserfarenhet". Just den kommentaren tycker jag personligen är lika mycket "klassavslöjande" som stoltheten över att ha pluggat och försökt eller lyckats göra en klassresa. Den visar var man står.
Vi har olika uppgifter här i tråden. Någon sa 70%. Själv har jag inte koll, utan förlitar mig till andra i det avseendet.
Jag vet inte varför du får det till att jag anser att Sverige har "mestadels tandläkare", men jag vänder mig emot att utbildning skulle ha så enorm inverkan på klasstillhörighet som många här verkar anse. Man kan ha samma status, likartade värderingar, lika ekonomi, samma umgänge och kulturella kapital oberoende på om en är tjänsteman eller hantverkare. Och samtliga kan de vara av medelklassen.
Jag tycker snarare att det är många med längre akademisk bakgrund (och i synnerhet humanoria) som hävdar andra erfarenheter som mera betydande än de akademiska. Många kurser och program är ju, som någon annan nämnde, inte särskilt svåra att genomföra.