Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

Vilken socialgrupp hör en till?

Ginevra skrev 2011-05-11 18:46:23 följande:
    Jag håller med. Samma sak med Kennedyfamiljen: även om den ursprungligen härstammar från fattiga irländare har den också utvecklats till något av penningadel.
    Penningadel?? Snälla blanda inte ihop de två orden. Gammal rik familj kan jag gå med på.
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-05-12 06:21:13 följande:
    Varför finns då uttryck som knapadel eller fattigadel?
    Uttryck finns det alltid. Då kan man säga wt rika med men de är inte överklass ändå.
  • Anonym (hmm)
    Indianica skrev 2011-05-12 10:12:33 följande:
    Ha,ha, men då är det ju lättare att fuska sig fram naturvetenskapligt  och tekniskt då om man kan ha formler på en lapp och tills tor del har just salstentor

Det är ju svårare med t ex en tenta i t.ex Kinas världshistoria, kan inte gärna fusklappa sig fram på det, då får man ha en hel katalog med anteckningar innanför tröjan och springa på toa hela tiden förmodar jag! Jag har mest haft hemtentor där man ska sitta ensam och där hela tentan körs genom en databas som reagerar på fusk. Jag tycker dock det är bra med blandade examinationer, själv lär jag mig mest av salstentor, skärper till mig mer då
    Det är inte så lätt att fuska sig igenom all naturvetenskap heller, tex lac oporonen och vad som slår av och på dem i molekylärbiologiObestämd
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-12 21:48:55 följande:
    Nej, ingen (inte ens jag) har sagt att det går att fuska sig igenom ALLT. Men en hel del.
    Kan inte svara på det, jag har aldrig testat.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 09:48:36 följande:
    Precis som jag anser att det är okunnigt att helt och hållet förkasta universitet och högskola och andra yrkesutbilndningar, och anse att det är onödigt.

Likaså är det få som lyckas tillgodogöra sig innehållet tex en läkarutbildning, civilekonomutbildning eller juridiken på egen hand. Visst kan man läsa en bok, men en utbildning innebär så mycket mer än att bara läsa en bok eller delta i diskussioner med andra som inte heller fått en helhetsbild av ämnet.

En utbilning är inte allt, men det är ett bra steg på vägen.  
    Så du tycker att en lång universitetsutbildning inte är en bedrift till tex läkare? Och det är inte enbart att läsa en bok och delta i diskussioner. Om det var så enkelt så hade alla varit läkare, civilingejörer och forskare.
    Man måste tänka själv också och förstå sammanband. Boken ger inget om man inte förstår vad man gör. 
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-13 09:56:28 följande:
    Det känns som jag blir anklagad för det flera gånger om i den här tråden. Det har jag aldrig gjort.
    Allt jag hävdat är att det finns olika arenor för lärande. Jag har, förutom mina år i ky-utbildning, lärt mig enormt mycket genom mitt föreningsarbete exempelvis. Det ovärdeliga kunskaper som de allra flesta saknar, vare sig de har universitetsutbildning eller ej.
    Du har rätt men det låter nästan som om ni nedvärderar en högre utbildning, det är det jag reagerar på. Självklart kan man vara oerhört drifting och smart utan skolning. men det är lite förmätet att säga att de allra flesta saknar denna oväderliga kunskap som ni talar om utan att veta vad andra kan och är kapabla till. 
    Bara för att man har en högre utbildninge betyder tex inte att man inte kan vara street smart. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 10:07:08 följande:
    Nej tvärtom. JAG tycker att det är viktigt. Men då är jag högutbildad själv.DEt jag skrev var att det INTE är samma sak att läsa en bok på egen hand, att det INTE går att jämföra med en utbildning eftersom en utbildning innehåller så mycket mer.

Jag skrev att det är FÅ som kan tillgodogöra sig innehållet i en läkarutbildning på egen hand.
    Jag missförstod, jag ber om ursäkt.
  • Anonym (hmm)
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-13 10:11:47 följande:
    Det är få som kan tillgodogöra sig en civilingenjörsutbildning över huvud taget.
    Så är det i min branch med. De flesta ramlar av på vägen.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:13:49 följande:
    Vilka är "ni" i ditt inlägg härovan? Jag blir lite förvirrad av hur du blandar du och ni här..

Jag tycker för övrigt också att ett examensbevis är ett något trubbigt instrument för att mäta bildningsnivå hos någon. Fast trots att det är trubbigt så säger det, trots allt, i de flesta fall någonting om en persons bildningsnivå.
    Däremot är jag helt emot den här fixeringen på diplom och utbildningsbevis, som finns på sina håll i samhället. Jag har sett tillräckligt med kompetent folk utan högre utbildning, som inte får högre lön eller gå vidare i karriären bara pga avsaknaden av ett papper - medan de varit kompetentare, smartare, kunnigare etc etc än kollegan med de fina utbildningspappren..
    DU får ursäkta mig, jag råkar ibland blanda in mitt talspråk, skrivspråk och glömmer av att de flesta använder du.

Det beror helt på brancher, Jag kan garantera dig att i min branch kommer du ingenstans utan diplom och helst en doktorsgrad eller mer. Helt enkelt för att branchen kräver att man måste ha ett tänkande då det på högre nivå ej finns kursböcker.

• Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:13:49 följande:
    Vilka är "ni" i ditt inlägg härovan? Jag blir lite förvirrad av hur du blandar du och ni här..

Jag tycker för övrigt också att ett examensbevis är ett något trubbigt instrument för att mäta bildningsnivå hos någon. Fast trots att det är trubbigt så säger det, trots allt, i de flesta fall någonting om en persons bildningsnivå.
    Däremot är jag helt emot den här fixeringen på diplom och utbildningsbevis, som finns på sina håll i samhället. Jag har sett tillräckligt med kompetent folk utan högre utbildning, som inte får högre lön eller gå vidare i karriären bara pga avsaknaden av ett papper - medan de varit kompetentare, smartare, kunnigare etc etc än kollegan med de fina utbildningspappren..
    Världen ändras även när det gäller utbildning precis som du tycker att klasser ändras. Skaffa en validering eller läs vidare. Det är tufft men så är det.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?