Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:13:49 följande:
Vilka är "ni" i ditt inlägg härovan? Jag blir lite förvirrad av hur du blandar du och ni här..
Jag tycker för övrigt också att ett examensbevis är ett något trubbigt instrument för att mäta bildningsnivå hos någon. Fast trots att det är trubbigt så säger det, trots allt, i de flesta fall någonting om en persons bildningsnivå.
Däremot är jag helt emot den här fixeringen på diplom och utbildningsbevis, som finns på sina håll i samhället. Jag har sett tillräckligt med kompetent folk utan högre utbildning, som inte får högre lön eller gå vidare i karriären bara pga avsaknaden av ett papper - medan de varit kompetentare, smartare, kunnigare etc etc än kollegan med de fina utbildningspappren..
DU får ursäkta mig, jag råkar ibland blanda in mitt talspråk, skrivspråk och glömmer av att de flesta använder du.
Det beror helt på brancher, Jag kan garantera dig att i min branch kommer du ingenstans utan diplom och helst en doktorsgrad eller mer. Helt enkelt för att branchen kräver att man måste ha ett tänkande då det på högre nivå ej finns kursböcker.