• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (eh) skrev 2011-05-09 19:47:20 följande:
    ursäkta,kan du utveckla delen angående två partners? OT jag vet, men?
    Inte så mycket att säga om det just här. Vi är tre och vi lever ihop.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-09 19:58:43 följande:
    Återigen tror jag att vi landar i att vi definierar medelklass, och, verkar det, arbetarklass olika. För mig är inte arbetare synonymt med underklass, medan den familjebakgrund och uppväxt du beskriver i trådstarten hör till de varianter som "faktiskt är" arbetarklass. Väletablerad arbetarklass, ja, men inget så här långt som talar om medelklass. Du  har skrivit sådant som antyder att din identifikation kan handla om mer än ekonomi men jag har fortfarande inte klart för mig vad.

DU definierar klasser rent ekonomiskt och då blir förstås indelningarna annorlunda. "Mitt" perspektiv är det som normalt används inom förutnämnda sociologi. Men det är som sagt en förklaringsmodell, och inte automatiskt tillämpbar på individnivå. Och som MadHatter beskrivit på ett tydligt sätt har det längre tillbaka funnits en tydligare koppling mellan klass och inkomster vilket kan ge en viss förvirring om vad som gäller när ett sådant samband saknas. Av liknande anledning är det också svårt att diskutera "klass" med utlänningar från kulturer där sambandet klass/ekonomi är tydligare än här, och möta uppfattaningar om att "Sverige består enbart av medelklass", utifrån jämförelser med hur ekonomin i olika grupper ser ut i deras hemländer.
    Nej, men nu måste det ändå vara tydligt att jag inte enbart definierar klasserna ekonomiskt, även om jag anser att det är en enorm bit av det hela. Social/kulturell status och identitet hör också dit, liksom intresseområden och umgängeskrets - och givetvis bildningsnivå (kanske snarare än utbildningsnivå?)

Men jag håller faktiskt med om att Sverige (nästan) bara består av medelklass.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-09 20:03:43 följande:
    Men vem har du ett förhållande med?

Det blir lite svårt att positionera dig socialt om du vägrar uppge vad din partner arbetar med och har för intressen, eftersom det ingår i ditt "livs-kit", vilket positionerar dig socialt. Precis som dina föräldrars bakgrund gör det.
    Båda.

Jag har redan berättat att den ena arbetar som fabriksarbetare och den andre är gymnasielärare. Intressen är svårare, eftersom det går i skov. Det intresse som jag själv anser som ett av de mest självdefinierande är nog mitt föreningsnörderi. Jag dragits med åtskilliga förtroendeuppdrag genom åren.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-09 20:09:12 följande:
    Va? Jag som är norrlänning  (bor i norra norrland) håller inte med dig

Men nog finns det många norrlänningar som jobbar på industrier, tittar på "BB" och anser sig tillhöra medeklassen Främst då för att de anser sig ha nog så god inkomst som medelklassen...

Det finns dock säkert många medelklassare i Sthlm. Typ civilekonomer som bor i dyra innerstadslägenheter och så
    Det här är för övrigt mycket intressant (någon var inne på området tidigare):
    Medelklassen i Stockholm har ju betydligt högre inkomster och har sannolikt annat socialt och kulturellt leverne än andra delar av landet.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-09 20:14:42 följande:
    Fast du är hemmafru och är försörjd av dina partners. Du är i realiteten arbetslös. Din mamma var undersköterska och din pappa fastighetsskötare. Jag har svårt att placera dig någon annanstans än i lägre medelklass möjligtvis. Bara för att ni tre har två inkomster som kanske är hyfsade och gymnasieläraren kanske för in lite kulturellt kapital mellan väggarna, gör det dig inte till medelklass i mina ögon..
    (Pappa var någon slags fastighetsskötare. Underställda och eget ansvar och sådant.)

Jag anser nog att jag själv bär in ett visst kulturellt kapital också, genom umgänge och föreningsliv. I övrigt skulle jag snarare kalla mig arbetsfri än arbetslös . Vill jag ha ett arbete utanför hemmet är det ju bara att jag skaffar ett. Det verkar inte helt rimligt att det ska inverka så väldigt mycket på klasstillhörigheten.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-09 20:28:03 följande:
    Kan du definiera det kulturella kapitalet du har? Vad läser du för böcker? Hur ofta läser du böcker? Vad har du för musiksmak? Hur oftas besöker du muséer? Vad gillar du för konst?

Enligt Bourdieu är det kulturella kapitalet nästan avgörande för socialgrupp som jag förstår det. Det räcker inte med att umgås med t ex littareturvetare (man kanske bara diskuterar väder och vind med dem) utan det ska vara kuturella saker man aktivit och helhjärtat ägnar sig åt.

Vad är det för föreningsliv? Det är skillnad på en konstförening och en flugfiskeförening..
    Jag känner inte riktigt att jag vill lämna ut så mycket av mitt privatliv på ett bräde här, men jag kan sträcka mig så långt att berätta att jag norpar kulturdelen och slänger sporten ;)
    Föreningsaktivismen handlar väldigt mycket om föreningsbygget i sig och sträcker sig från saker liknande lokala flugfiskeföreningen till sakpolitik. Allt från att ta hand om kaffekassan till styrelsearbete på nationell nivå.
    När det kommer till konst är jag utövare likväl som betraktare och har med det konstnärens mindre elitistiska hållning, om jag får säga det själv.
    Djupare än så vill jag inte släppa in bödeln för närvarande.

Jag har aldrig någonsin känt mig hemma i de här "smink och sport-diskussionerna" som någon talade om här tidigare. Den kulturen är jag inte uppväxt med.
  • trettioplus
    SmilingCoast skrev 2011-05-09 22:19:01 följande:
    Är det här något de flesta tycker? 

Själv skulle jag kategorisera mig som medelklass/ övre medelklass, beroende lite på definitionen, och en solklar Svensson.

Var går gränsen för Svensson?  
    Ja, det är också intressant: I hur många avseenden får man "sticka ut" för att inte längre vara en Svensson?
    Även här kanske man kunde skapa en ekvation där man mäter tyngd i "svenssoneriet" i ena vågskålen, mot "omständigheter som sticker ut" i den andra? ;p
    Vidare kan man fundera kring om det skulle vara "svenssonaktigt" att inte sticka ut någonstans alls? Tillhör ett visst mått av "icke tillhörande omständigheter" saken i sig?
  • trettioplus
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 22:25:03 följande:
    nej.. så tycker jag inte alls att det är...jag tvingas leva på loppisfynd pga mina studier och jag skäms inte det minsta!
    Det tror jag i och för sig skiljer sig beroende på vilken livssituation du har. Om du har familj och arbete, men samtidigt tvingas leva på loppisfynd (istället för att aktivt välja det), så finns antagligen inte samma sociala acceptans.
  • trettioplus
    miljarden skrev 2011-05-09 22:33:41 följande:
    Nej du skäms inte för du har valt att kalla dig anti-konsument. Anti-konsumtion, sopletande, återvinning och loppisköp är typiskt medelklassen.

*ser mig om i hemmet och ler lite*
  • trettioplus
    Analoga skrev 2011-05-09 22:43:14 följande:
    Finns det fortfarande klassindelning i samhället anno 2011??  Varför är det så viktigt att indela folk i klasser?
    Ja, det är en av de frågor som nötts och blötts länge, länge i tiden. Själv är jag av devisen att det finns klasser (inte nödvändigtvis över-, medel- och arbetarklass) så länge det finns klyftor. Och klyftor finns det tydliga i Sverige. Däremot är det inte säkert att de ekonomiska klyftorna utgör de kulturella skillnaderna, även om det säkerligen bidrar till vissa vanor att ha eller inte ha ekonomiska medel. Har man exempelvis inte råd att ständigt fika på stan, så försvinner en del av det sociala på samma bräde.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?