Indianica skrev 2011-05-09 20:28:03 följande:
Kan du definiera det kulturella kapitalet du har? Vad läser du för böcker? Hur ofta läser du böcker? Vad har du för musiksmak? Hur oftas besöker du muséer? Vad gillar du för konst?
Enligt Bourdieu är det kulturella kapitalet nästan avgörande för socialgrupp som jag förstår det. Det räcker inte med att umgås med t ex littareturvetare (man kanske bara diskuterar väder och vind med dem) utan det ska vara kuturella saker man aktivit och helhjärtat ägnar sig åt.
Vad är det för föreningsliv? Det är skillnad på en konstförening och en flugfiskeförening..
Jag känner inte riktigt att jag vill lämna ut så mycket av mitt privatliv på ett bräde här, men jag kan sträcka mig så långt att berätta att jag norpar kulturdelen och slänger sporten ;)
Föreningsaktivismen handlar väldigt mycket om föreningsbygget i sig och sträcker sig från saker liknande lokala flugfiskeföreningen till sakpolitik. Allt från att ta hand om kaffekassan till styrelsearbete på nationell nivå.
När det kommer till konst är jag utövare likväl som betraktare och har med det konstnärens mindre elitistiska hållning, om jag får säga det själv.
Djupare än så vill jag inte släppa in bödeln för närvarande.
Jag har aldrig någonsin känt mig hemma i de här "smink och sport-diskussionerna" som någon talade om här tidigare. Den kulturen är jag inte uppväxt med.