Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 15:24:53 följande:
Möjligen pratar vi olika saker.
På "min tid" (känner mig oerhört gammal när jag skriver så), så kallades de inte brats och Eurotrash - men liknade dem på i princip alla punkter.
De jag var bekant med hade alla antingen adliga namn, eller var representanter för gamla pengar, och de flesta hade gått på Lundsberg. Det var verkligen inte något gäng jag ville vara med i, utan snarare försökte hålla mig undan (det var något i människosynen där, som inte funkar med min livssyn). Det var som att bli uppraggad av någon man bara vill bli av med.
Från olika håll kom frågor om vem jag var, vem jag var släkt med, vem jag kände, på vilken utländsk skola jag gått (eftersom jag obviously inte gått på Lundsbergs) - för, som det hette, "det är som om vi känner dig men inte kan sätta fingret på hur".
Det man menade var förstås inte var jag kom ifrån, utan om jag var adlig eller umgicks med några adliga, eller åtminstone kom ifrån en respekterad gammalrik familj..
Jag HAR träffat på trevliga normala överklassmänniskor också, men hela den här grejen med att välja polare och flickvänner odyl efter adelskalendern fick mig illamående.
Och ja, runt det här gänget hängde också ett antal wannabees, framförallt tjejer.
Vad tråkigt att du har sådana erfarenheter. Man ska ju välja vänner utifrån hur de är.
Jag har inga adliga vänner alls i Sverige. Men jag vet vad du menar, jaa dejtade en kille i gymnasiet som kom från gammal rik familj och jag skulle visas upp och godkännas.
Till deras förvåning hade jag mer bakom mig än de hade med sina pengar. Då ville de att jag skulle titta förbi när jag ville och deras dörr stod minsann alltid öppen.