Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

Vilken socialgrupp hör en till?

trettioplus skrev 2011-05-11 14:13:13 följande:
    Jag är inte flera personer. Tidningens lista är över de tio största makthavarna i världen. Jag tror inte att de utger sig för att vara aristokrater, ändå har de betydligt viktigare positioner som då egentligen är över överheten, om överheten är aristokrater.
    De är inte överheten de är rika affärsmän.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 14:26:06 följande:
    Självklart kan man göra jämförelser. Man kan jämföra allt!
    Och likväl som arbetarklassen förändras i samklang med samhället, så gör övriga klasser det.
    Om man vill få överklass till en urvattnad samling med rika människor utan rätt skolning i de fina kretsarna så javisst. Men de blir ändå aldrig aristokrati. I sånat fall skulle allt från rika rockstjärnor som Brttney spears till Obama vara överklass. För att inte tala om lottomiljonärer.
  • Anonym (hmm)

Det krävs mer än makt..en president sitter i 4 år max 8 vad blir han sedan? Medelklass?
    Om det blir börskrasch och affärsmännen förlorar pengar är de fortafarande överklass om de går bankrutt?
    Eller rent av säljer sin firma är de fortfarande överklass i ditt tycke? De förlorar ju då en del av makten.

I din defination vad är överklass??

• Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 14:31:30 följande:
    Britney har betydligt mera makt än en lottomiljonär och borde i ett modernt klassamhälle hamna högre upp på skalan. Samtidigt är hennes makt mera förgänglig än exempelvis en skivbolagsdirektörs, vars namn vi inte känner, men vars påverkan når oss.
    Hon har ingen finskolning för fem öre. Hon är en typisk nyrik bling bling med wt  personlighet. Hon har ingen stil och klass alls. Hon uppför sig illa. Är det överklass?
  • Anonym (hmm)
    tänkertill skrev 2011-05-11 14:32:53 följande:
    Och det har man väl gjort i och med att inte bara aristokrater kan tänkas tillhöra överklassen? Dock räcker det inte med enbart pengar.

Men jag har tänkt på det förut faktiskt att det som är medelklass i Sverige är "fattigare" än i England relativt sätt. Typisk middle class i England skickar barnen på privatskola (150k SEK per år minst) osv. Men så är klassamhället mer definierat här också. Att göra något typiskt "middle class" är väl mer det gamla "borgerligt" kanske.
    Det verkar framför allt finnas en luddig defination av vad klasser är och hur de delas in. Vad som räknas in att tro att Brittney Spears är mer inflyelserik och borde vara högre upp på listan är skrämmande enbart för att hon har pengar.
  • Anonym (hmm)
    tänkertill skrev 2011-05-11 14:36:53 följande:
    Men är det så konstigt att man föds in i överklassen? Jag tycker personligen att man kan vara ingift i överklassen,däremot blir man inte överklass själv men barnen antagligen...
    Man föds in i den. Kan gifta in sig och skolas in beteendemässigt.  Barnen blir överklass. Och man kan förvärva en titel i till exempel i England. Bli adlad.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 14:38:26 följande:
    Jag vet inte. I vårt samhälle kanske det är det?
    Överklassen är ju traditionellt de som varit samhällets överhuvud och makthavare. Om den rollen förs av någon annan, vad gör det då överklassen till? Accessoarer i likhet med väskhundar, men för ett helt samhälle?
    Det är faktiskt roligt att läsa att ni uppriktigt tror att en sådan kvinna kan räknas som överklass. En person utan bildning, finskolning eller ens ett hum om hur man uppför sig.

Hon ville inte åka till afrika för att hon gillar inte sushi som de äter där???

Snälla någon. 
  • Anonym (hmm)
    tänkertill skrev 2011-05-11 14:42:34 följande:
    Jag är som tidigare nämnt typisk medelklass (iaf middle class) och då jag har en del bekanta i överklassen vet jag vad skillnaden är. Vi kanske jobbar på samma jobb m.m. Imen ändå. nget konstigt med det.
    Jag är kamelionten. Min far är aristokratisk överklass och hans fru. Min mor är arbetarklass/ medelklass.
    Jag pendlar lite, blir dock ibland galen på arbetarklassens attityd och jantelag.

Känner inte alls mig hemma där för jag inget gemensamt med dem vara sig utbildningsmässigt eller kulturellt.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 14:47:20 följande:
    Jag säger inte ATT hon räknas som överklass, men att hon enligt maktaspekten kanske skulle göra det. Hur ogärna vi än vill att hon ska inneha den makten, så har hon den.
    Nej det har inte hon är kanske en förebild för fjortonåringar och människor i arbetarklass. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:49:58 följande:
    Nej det har inte hon är kanske en förebild för fjortonåringar och människor i arbetarklass. 
    Det har hon inte, ska det vara.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?