Inlägg från: Anonym (Smygsosse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smygsosse)

    Vilken socialgrupp hör en till?

    Anonym skrev 2011-05-11 19:02:59 följande:
    Det där går väl igenom i det mesta. Det går utmärkt att ha inredningsdetaljer som är "fel" om det inställningen är "det är bara så kitschigt; jag bara ääälskar det" men gud nåde den som bara tycker det är fint.

    Det kan vara ganska frustrerande när koderna krockar och min mans arbetarfamilj tittar ur ögonvrån på mina skrynkliga linnekläder, slarviga knut  och dammiga bokhyllor och tycker det ser mer än sjaskigt ut medan jag inte är särskilt impad av deras klädstil, parfymmoln, prydliga hem med fem miljoner prydnadssaker och kaffediskussioner om kungahuset och TV-kändisar. I motsats till dem kommer jag dock inte med några diskreta kommentarer för att "uppfostra" dem
    Hahaha! ÅH, så träffande! Det är min bild av arbetarklassen också, de är pedanter. Überrädda och galet noggranna med de grejer de har, det sitter i ryggmärgen att det ska vara rent, snyggt och prydligt och perfekt på alla vis. Allt för att försöka mäta sig med medelklassen, för att de tror att medelklassen har så himla fint och perfekt. Mindervärdeskomplex, helt enkelt. Och så får ingenting gå sönder utan skorna ska hålla i tre generationer, minst. Ja, nu överdrev jag friskt, men lite åt det hållet är det faktiskt åtminstone i min familj. Får rätt mycket gliringar för att jag är så slarvig, sparsmakad och antirojalist. Men ärligt talat, vem vill att bokhyllan ska se ut som en glas-och porslinsbutik? Jag tycker det är tantigt med tusen kristallvaser och femhundra inramade fotografier. Men det är jag, det...
  • Anonym (Smygsosse)
    Indianica skrev 2011-05-12 10:12:33 följande:
    Ha,ha, men då är det ju lättare att fuska sig fram naturvetenskapligt  och tekniskt då om man kan ha formler på en lapp och tills tor del har just salstentor

    Det är ju svårare med t ex en tenta i t.ex Kinas världshistoria, kan inte gärna fusklappa sig fram på det, då får man ha en hel katalog med anteckningar innanför tröjan och springa på toa hela tiden förmodar jag! Jag har mest haft hemtentor där man ska sitta ensam och där hela tentan körs genom en databas som reagerar på fusk. Jag tycker dock det är bra med blandade examinationer, själv lär jag mig mest av salstentor, skärper till mig mer då
    Ja, gud ja! Som du säger, svårt att fuska i ett ämne som Kinas världshistoria till exempel. Men i ämnen som bygger på logik och formler är det fullt möjligt att fuska.

    Jo, salstentor kräver nog mer, då har man ju tidspressen också på ett annat sätt än vid hemtenta. Då har man väl några dagar på sig snarare än fem timmars skrivkrampsrace...
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-12 13:05:41 följande:
    Det är inte så lätt att fuska sig igenom all naturvetenskap heller, tex lac oporonen och vad som slår av och på dem i molekylärbiologiObestämd
    Nej, ingen (inte ens jag) har sagt att det går att fuska sig igenom ALLT. Men en hel del.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-12 18:47:53 följande:
    Har varit borta från tråden några dagar på grund av jobbet.

    Att skriva man och en är dock tecken på sämre svenska. Likaså som det är sämre att skriva mej, dej och sej istället för mig, dig och sig.

    Olika rubrikalternativ: 

    Vilken socialgrupp hör en till? (den valda) Vilken socialgrupp tillhör man? (ej genusneutral) Vilken socialgrupp tillhör jag? (korrekt svenska)


     


    Att syfta på ett jag är alltid korrekt. När du talar om dig själv talar du alltid om ett jag, aldrig ett mig eller ett hon/henne, han/honom.


    Exempel: Du är äldre än jag, inte: Du är äldre än mig.


    Jag gav boken till honom. inte: Jag gav boken till han.


     


    Ett korrekt språk signalerar alltid kulturellt kapital.


     


    Att ett korrekt språk alltid signalerar kulturellt kapital ställer jag mig en aning tveksam till. Det var en invandrare som lärde mig svenska så jag tappar väl lite på det, antar jag. Men jag tycker att jag är rätt duktig ändå, fick trots allt högta betyg i svenska språket på gymnasiet. Men bara för att man behärskar grammatiken besitter man väl inte nödvändigtvis ett kulturellt kapital? Jag köper inte det där. Jag är ju mer eller mindre kulturell analfabet har jag tidigare hävdat. Jag är intresserad av teknik, forskning och vetenskap i första hand.
  • Anonym (Smygsosse)
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-12 21:52:46 följande:
    Men hur kul är det med en examen man fuskat sig till? Hellre rent mjöl i påsen och stolthet.
    Det tycker jag också. Man ska vara stolt över att ha genomgått en utbildning i högre skolan, det är inte alla som pallar med trycket det innebär att genomföra det hela.

    Vi kan ringa Refaat El-Sayed och fråga om det är kul med en falsk examen...jag tror inte han tyckte det var så kul när bubblan sprack i alla fall.
  • Anonym (Smygsosse)
    trettioplus skrev 2011-05-12 19:25:15 följande:
    Apropå språkbruk

    Jag anser att det är med svenskan som med överklassen:

    Är man medveten om reglerna kan man ge sig tillåtelse att bryta mot dem!

    Skrattande
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-12 21:56:56 följande:
    Men många gånger vid en salstenta så handlar det endast om att memorera kunskap i kortidsminnet. En vecka senare har man glömt skiten. Så på så sätt är inte salstentor något att föredra tycker jag, iaf inte om syftet är att man ska utveckla kunskap inom ämnet som man sedan kan ta med sig.
    Med hemtenta så kan man arbeta i lugn och ro på ett helt annat sätt, man har tid att reflektera över texterna och svaren osv. Jag anser att man lär sig mycket mer och mycket bättre på en hemtenta.
    ...Eller om man får omtenta, då fastnar saker bättre också. Men visst är det så också många gånger. Man läser, läser och läser, stoppar in info genom ena örat, skriver tentan, drar ut proppen ur det andra örat och så blir det korsdrag. Sedan kommer man inte ihåg mycket alla gånger. Hur mycket man minns 10 år senare ska vi bara inte tala om...alla sätt är bra utom de dåliga!
  • Anonym (Smygsosse)
    trettioplus skrev 2011-05-13 07:50:48 följande:
    Högskolevärdens dilemma: tempot och upplägget är sällan anpassat efter den kunskap som faktiskt finns kring hur inlärning fungerar. I viss mån kan en student själv ta ansvar för det, men det krävs både medvetenhet och motivation för att lägga upp sina studier på ett sådant sätt att inlärningen maximeras.
    Helt sant. Det är ett stort språng mellan gymnasiet och högskolan när det handlar om studiemetoder. Det vimlar av mindre motiverade studenter på högskolan, många är där för att det enda alternativet är arbetslöshet. Bäst är om man pluggar för att man verkligen vill, inte för att man känner sig tvungen. Att börja högskolan blir lite av en kalldusch för både motiverade och motvilliga, så pass stor skillnad är det.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 09:05:34 följande:
    Kan inte svara på det, jag har aldrig testat.
    Det har inte jag heller om det är vad du insinuerar, men det är rätt uppenbart att somliga kurser inbjuder till fusk medan andra inte gör det på samma sätt. Krävs inte mycket fantasi för att förstå att det går att skriva av varandras uppgifter osv, eller använda dem som förlaga. När jag pluggade delade elever i högre årskurser ibland ut lösningarna till numeriska metoder och annat till kompisar i lägre klasser. Men nej, jag fuskade inte heller, det känns inte bra för samvetet. Det enda "fusk" jag gjorde var det där deriverings/integreringsprogrammet jag berättade om förut. Men vad skulle man göra, det är ju helt uppåt väggarna att behöva lära sig C-programmering bara för att klara ett moment i en mattekurs! När det dessutom står i förkunskapskraven att man ska kunna matte D, gymnasial nivå och inget annat. Hur som helst hoppade jag av den kursen för läraren vägrade släppa fram oss till tentamen innan vi hade klarat restinlämningen på inlämningsuppgifterna. Så han stal flera dagars pluggtid och då tyckte jag att han kunde ta sig. Det är vad jag kallar maktmissbruk. Så gick det till i slutet av 90-talet, hoppas att det inte är så idag också.

    Att ha gått igenom en kurs utan att ha fattat vad det var den gick ut på känns inte bra. Lånta fjädrar, helt enkelt. Dem ska man som bekant passa sig för att flyga alltför högt med.
  • Anonym (Smygsosse)
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-13 10:11:47 följande:
    Det är få som kan tillgodogöra sig en civilingenjörsutbildning över huvud taget.
    Vad menar du med "tillgodogöra sig"? Menar du som jag tror, att verkligen ha LÄRT sig något, eller att bara ha tagit sig igenom?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?