Anonym skrev 2011-05-10 16:56:54 följande:
Jag tycker inte att utbildning har något med klass att göra längre. Det är alldeles för vanligt att vidareutbilda sig för att det ska säga något om någonting.
Tidigare har väl klassbegreppet dessutom varit ganska kopplat till inkomst. Akademikerna är idag är ju de som tjänar minst. Jag forskar (och har därmed väldigt gedigen akademisk bakgrund) och jag har förmodligen lägre lön och sämre arbetstider än en undersköterska.
Ja, fast jag undrar ändå, vad är då mer "exxklusivt" än att studera i många år? Det krävs ju inte bara en arbetsinsats och hyfsat läshuvud och envishet, utan en vilja att dels avstå lön under alla dessa år och kanske dessutom dra på sig lån. Jag tänker mig ändå att det faktiskt är en minoritet som utbildar sig länge och inom vilka yrken satsar man massor på att seriöst kompetensutveckla sina medarbetare via universitetet? Det är då ingenting jag hör talas om.
Jag såg en gång en slags karta över det här med sociala positioner och den var ganska bra, för den visade hur flytande det är och att man ofta hör hemma någonstans mitt emellan "extrempolerna". På ena sidan (övre medelklass) ansåg då författaren att professorer hör beroende på lång utbildning, avancerad undervisning och hög lön, samt "finkulturell" smak som utvecklats och vissa specifika fritidsintressen . I mittfältet (lägre medelklass) låg sjuksköterskor och gymnasielärare samt bibliotekarier om jag inte missminner mig beroende på att de har viss akademisk utbildning och finkulturell smak, samt relativt bra lön och på den andra extrempolen befann sig ("arbetarklassen") beroende på att de ofta har relativt låg lön och låg utbildning och att den kulturella smaken särskiljer sig markant ifrån professorernas.
När man tittar på den kartan kanske man ser att man lätt hamnar någonstans mellan de där polerna, beroende på att man kanske har just god ekonomi, men kanske inte så lång utbildning eller finkulturell smak.
Men som jag tidigare skrivit, om man mår bra av att själv positionera sig som t ex övre medelklass fast man enligt vissa vedertagna kriterier inte alls hör hemma där är det väl bara att göra det utifrån sina egna definitioner. Som andra skrivit verkar klassbegrepet rätt urvattnat -även om jag faktiskt tror att de flesta upplever att folk som t ex bor i bostäder för många miljoner tillhör en annan klass än dem själva. Men oftast konfronteras man ju sällan med den typen av extremskillnader.