Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

Vilken socialgrupp hör en till?

Lavish skrev 2011-05-11 13:21:21 följande:
    Men då menar du att de stora delar av världen som inte har en adel på vårt sätt, inte har någon aristokrati/överklass?
    De har andra varianter av aristokrati, även de länder som idag ej har Kungar har ofta någon form av aristokrater som har haft titlar. Tex Italien.

Det är så jag är upplärd att de enda riktiga överklassen är aristokrater. Det finns dock en familjer som har åtnjutit previlegier som har gjort att de räknas som överklass enligt folk.
    De har ej tillträde till de aristokratiska klubbarna.
  • Anonym (hmm)
    Lavish skrev 2011-05-11 13:23:09 följande:
    Fast även adelstitlarna hängde väl en gång i tiden samman med ett "jobb"? Att man gjorde rusttjänst för kungen. Så småningom även för andra insatser som ämbetsman för kronan. Men allra oftast mot någon form av prestation.
    Detta är sant men Kungen gav dem titel, en president ger inte en sådan titel.
    Anonym skrev 2011-05-11 13:25:49 följande:
    Om man heter "Sir" i förnamn har man då en titel? Vem som helst kan väll döpa sig till Sir.
     Döpa och bli dubbad är två olika saker. jag kan döpa mitt barn till Sultan om jag vill.
  • Anonym (hmm)
    Lavish skrev 2011-05-11 13:39:23 följande:
    Man skulle kunna kalla Mr President för en titel dock? Visst är överklassen mer traditionstyngd än någon annan klass men viss föränderlighet i vad uttrycket avser måste ändå finnas tycker jag. Världen förändras och därför också vad ord i språket syftar till. Jag kan tycka att personer/familjer som hade varit adliga idag, om vi hade levt kvar i ett samhälle där det var relevant att adla folk, kan kallas för överklass. Det är möjligt att det finns rum där nyrika aldrig får tillträde, hur långt in i överklassen de än nästlar sig. Men så är väl ändå även riddarhuset uppdelat mellan högadel och lågadel, det finns skillnader även inom adeln. Således inom överklassen i stort. Det finnns säkert rum en lågadlig person aldrig kommer över tröskeln till också, även om de inte är så många längre?
    President är en titel en jobbtitel precis som doktor. De rummen finns kvar i allra högsta grad och världen ändras men de är väldigt traditionsbunda så de ändras inte i samma takt. Högadlen är om jag minns rätt enbart för aristokrati som markiser. medan lågadel är till för de andra.
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-05-11 13:39:34 följande:
    Tillhör man överklassen så vet man omedelbart vilka som hör dit eller inte. Om du inte vet vilken klass du tillhör, lutar det åt arbetarklass möjligen övre medelklass första generation.
    En i överklassen vet var de hör hemma och känner igen den outalade små tecken som de har.
    Annars är man troligen allt från arbetarklass till övre medelklass. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 13:47:03 följande:
    Jag håller med dig!
    I synnerhet i USA, där det ju inte finns någon adel i den europeiska bemärkelsen, måste ju Mr President vara en titel. Men, bara för att det inte finns någon adel eller aristokrati så betyder ju inte det att det inte finns någon överklass.

Och när det gäller exemplet Christina Stenbock håller jag om att hon är en representant för överklassen. Och det är också helt OK att tycka att Kamprad inte hör dit. Fast någonstans på vägen så blir ju nya pengar gamla också, och Kamprads barnbarn skulle mycket väl kunna kvala in i överklassen. Deras referensramar lär se helt annorlunda ut än farfar Ingvars.. Redan sönerna gränsar nog till överklass, helt ärligt - med deras exklusiva utbildningar och expat-leverne.
    Man blir inte automatiskt överklass för att man har ett jobb oavsett om det är president. Tycker ni att Bush är överklass med?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 13:50:45 följande:

Fast jag vänder mig emot det och säger att jag inte är överklass, trots att andra i överklassen uppfattar mig så, och att jag kan sända ut sådana signaler.

Jag är övre medelklass, trots en underklassbakgrund fylld med överklasstraditioner i en arbetarklass/medelklass-stad. Övre medelklass - pga min utbildning, min inkomst, mina intressen, mitt samhällsintresse, de namn jag ger mina barn, bekvämhet med att vara med andra människor i övre medelklassen osv osv. Därmed inte sagt att jag INTE behärskar koden i ett arbetarklassgäng, eller på besök hos släkten i överklassen.

Självklart så finns det alltid individer som avviker. Jag själv är en blandning mellan överklass aristokrati och arbetarklass. En av varje. Men jag är absolut inte hemmastadd i arbetarklassen. Är dock inte skrämd av överklass heller eller personer med  extremt mycket pengar.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 14:05:50 följande:
    Ja, han tillhör någonsorts amerikansk politisk överklassfamilj. Absolut!
    Överklass, vet inte det.gammak rik och politisk familj ja. Framför allt utan de sociala koderna och den fina uppfostran, eller så struntar i den och vill leka redneck cowboy.
  • Anonym (hmm)

Ursäkta stavningen skriver med en hand o matar

• Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 14:13:13 följande:
    Jag är inte flera personer. Tidningens lista är över de tio största makthavarna i världen. Jag tror inte att de utger sig för att vara aristokrater, ändå har de betydligt viktigare positioner som då egentligen är över överheten, om överheten är aristokrater.
    Man säger er och ni. Jag  syftar inte på att ni är flera
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 14:15:53 följande:
    Om man kan ändra innebörden i ordet arbetarklass - så som gjorts med tiden-  så bör man rimligen kunna göra det även med överklassen.
    Den har ej ändrats på 100-tals år och kommer ej  att göra det den närmaste tiden heller. Man kan ej jämföra arbetarklass med överklass.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?