• Anonym

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (wee) skrev 2011-05-09 15:30:56 följande:
    Vad säger ni att jag är då...studerar till lärare. Pappa har flera miljoner på banken(jobbat ihop som egen företagare) men mamma har ingen gymnasieutbildning ens. 

Både mamma och pappa kommer ifrån arbetarklass men jobbat sig upp så att säga. Levt i ett fint ommråde, många bilar etc.

Jag trodde jag var arbetarklass hela min uppväxt. Lärde mig att pengar fårman kämpa för...inget man viftar i folks ansiken. Men jag är väl lägre medelklass kanske då? 
    I mitt tyckande arbetarklass eftersom jag inte tycker att klasserna har med pengar att göra, men jag förstår att andra här tycker annorlunda.
    Fast egentligen tycker jag inte att man klassar människor över huvud taget.
  • Anonym

Jag blev med nyfiken hur jag "ses" av andra. Är nog inte så bra på det där med klass.... Mina föräldrar var vanliga arbetare. Jag är nu barnmorska  (4,5års universitetsutb.) Min syster har läst till 2 magisterexamenia och jobbar åt staten. Min man har 2 års högskoleutb. men arbetar med helt andra saker. Vi är gifta och bor i villa med 2 snart 3 barn....? Vad är JAG för klass då?     Ni som vet?

• Anonym
    Anonym (1s) skrev 2011-05-09 15:51:47 följande:
    Jag skulle säga/skriva att du är arbetarklass, TS. Och här är motiveringen:
    - Dina föräldrar var arbetarklass
    - Du har gått en yrkesutbildning på gymnasienivå.
    - Av dina partners har en ett typiskt arbetaryrke.
    Ja, ungefär så tänker jag, kändes inte som något att fundera så mycket över.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 16:18:38 följande:
    Bara utifrån den informationen skulle jag nog kleta lägre medelklass på dig också. Det skulle jag göra på de flesta.
    Men vänta nu... Du tycker själv att du är medelklass, men jag som är gift (och ingen swinger) med akademisk utbildning och en årsinkomst på ca 350 tusen kr är LÄGRE medelklass. Oj, vilken sned världsbild du verkar ha!
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 17:02:02 följande:
    Intressant förressten att många kommenterat min frånvaro av arbete som något som petar nedåt på klasstegen.
    Hur har ni tänkt då?
    Jag ställer tusen frågor, men det får ni stå ut med. Är lite manisk för tillfället.
    Men självklart är väl frånvaro av både akademisk utbildning OCH arbete något som puttar ned dig. Vad skiljer dig från en annan lågutbildad och arbetslös person??
  • Anonym

oh vilken rolig tråd. Vilken klass tillhör jag:

Föräldrar: Båda Överläkare

Mannen: Pilot

Jag: Ingenjör

3 barn och bor i villaområde, köpt nyligen för 5miljoner

• Anonym

Vilken klass tillhör vi då:

Mina växte upp höghus, mina föräldrar hade soc.bidrag och jag lever idag med sambo och vi båda får soc. är 20 år och inga barn

• Anonym

Jag vet inte hur man delar in klasser ens, men överklass kanske?

• Anonym

Fast man räknar väl en hel familj till en klass? Jag "tillhör" lägre meldeklass som lärare och min man 2tillhör" övremedelklas som beteendevetare. Vad är då vår familj.....? Vilken klass tillhör vår son...?

• Anonym

Jag då?

Föräldrar i arbetarklasen
    Arbetar som lärare mot de yngre åldrarna
    Min man är personalvetare på ett privat företag.
    Bor i villa i en stor stad
    Ett barn
    Bra ekonomi
    I princip alla våra vänner har studerat minst 3 år av högre studier
    Gör ofta kulturella saker som opera, bokklubb mm

Kul tråd, är egentligen ganska säker på vart jag hamnar.....

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?