Inlägg från: Anonym (fyrtioblankt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fyrtioblankt)

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (hmm) skrev 2011-05-10 13:03:34 följande:
    I mina ögon kan en nyrik aldrig bli överklass. Utan enbart övre medelklass. Överklassen har en titel som inte kan köpas för pengar. Med den kommer en förfining som man växer upp med. De små tecknen som  de flesta folk inte inser som skiljer dem åt.
    Men person med titel kan också ha mindre pengar men ändå ha en överklass uppfostran. 

Fast, detta gjorde ju att hela familjen blev/förblev överklass. Så enligt det sättet att se det skulle bara farfar vara övre medelklass medan de andra överklass? Jag tror inte det - även inte alla ränderna gick ur, så blev han faktiskt överklass genom dem han umgicks med. Jag tror det var en gradvis process över åren. "Uppfostran" behöver ju inte sluta när man blir myndig..

För mig är klassmarkörerna inte bara pengarna, det har med umgänget och sättet att umgås att göra också. Med tankar och värderingar. Med hur självklar man är i vissa situationer.

Jag håller med om att inte alla lottomiljonärer/andra plötsligt rika plötsligt byter klass- vissa är och förblir arbetar-/medelklass om än en mycket välbärgad representant för dessa klasser.

• Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym skrev 2011-05-11 08:53:39 följande:
    Man kan inte "bli" överklass, man föds in eller möjligen gifter sig in i överklass. Pengar ger inte tillträde, snarare sociala koder.
    Och sociala koder kan man tillägna sig och därmed kan man "bli" överklass (vilket man ju faktiskt också blir när man gifter sig in i överklassen)

När det gäller överklassen är det dock rätt tydligt att det har väldigt mycket med ett bildnings-/kulturkapital. Den övriga diskussionen här handlar om arbetarklass - medelsvensson - medelklass. Och där blandar vi äpplen och päron huller om buller.

Om man med samma stringens skulle säga att man bara kan "bli" en annan klass genom att lära sig de sociala koderna, så är det rätt tydligt att en stor del av medelsvensson faktiskt är arbetarklass och en annan del medelklass. Tittar vi på klassbegreppen och gör ekonomin och levnadsstandarden lite mindre viktig, så blir skillnaden tydligare. Det handlar om vanor och värderingar, utbildning/bildning, vad man värdesätter, hur man umgås, etc etc..
  • Anonym (fyrtioblankt)

..och när det gäller de nyrika så är det faktiskt frågan om de inte ändå är en del av överklassen ändå. På samma sätt som som det finns olika grupper inom medelklassen, så måste väl ändå stinkrika och diplomater osv kunna höra till överklassen?
     Det behöver inte betyda att den mer klassiska överklassen inte rynkar på näsan åt dem.

(Precis som en medelklassmoderat kan rynka på näsan åt en medelklassmiljöaktivist, osv..eller en bohemisk medelklassetnolog kan rynka på näsan åt villagrannen, också medelklass, som åker på all-in-semester i Egypten..)

• Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:13:43 följande:
    Jag håller faktiskt med om detta också. Det är väl rimligen så att befolkningen i stort måste ha lika stort inflytande i tolkningen som överklassen själva. Om tio personer överklass anser att Ingvar Kamprad inte är en av dem, men hundra andra anser det, så tycker jag det åtminstone bör luta åt att majoriteten har tolkningsföreträde.
    Ja, och alternativet till det du skriver, skulle ju kunna vara att de hör till en alldeles egen grupp/klass, eftersom ingen annan tycks vilja kännas vid dem Flört

Att automatiskt stoppa in de nyrika i övre medelklass är liksom inte heller rätt, eftersom likheterna med den övriga överklassen kanske t o m saknas.
  • Anonym (fyrtioblankt)

Ett annat grepp man kan ta för att sortera ut klasserna är att kolla vad som är tabu för en viss grupp.

I ett medelklasshem är det t ex tabu att gå in med skorna på.
    I arbetarklassen ska man inte förhäva sig.
    I överklassen ska man inte överdosera med bling-bling och man ska inte prata om sina egna pengar (pengar i allmänna ordalag kan däremot vara ett uppiggande samtalsämne).

Har ni fler förslag?

• Anonym (fyrtioblankt)
    Lavish skrev 2011-05-11 13:39:23 följande:
    Man skulle kunna kalla Mr President för en titel dock? Visst är överklassen mer traditionstyngd än någon annan klass men viss föränderlighet i vad uttrycket avser måste ändå finnas tycker jag. Världen förändras och därför också vad ord i språket syftar till. Jag kan tycka att personer/familjer som hade varit adliga idag, om vi hade levt kvar i ett samhälle där det var relevant att adla folk, kan kallas för överklass. Det är möjligt att det finns rum där nyrika aldrig får tillträde, hur långt in i överklassen de än nästlar sig. Men så är väl ändå även riddarhuset uppdelat mellan högadel och lågadel, det finns skillnader även inom adeln. Således inom överklassen i stort. Det finnns säkert rum en lågadlig person aldrig kommer över tröskeln till också, även om de inte är så många längre?
    Jag håller med dig!
    I synnerhet i USA, där det ju inte finns någon adel i den europeiska bemärkelsen, måste ju Mr President vara en titel. Men, bara för att det inte finns någon adel eller aristokrati så betyder ju inte det att det inte finns någon överklass.

Och när det gäller exemplet Christina Stenbock håller jag om att hon är en representant för överklassen. Och det är också helt OK att tycka att Kamprad inte hör dit. Fast någonstans på vägen så blir ju nya pengar gamla också, och Kamprads barnbarn skulle mycket väl kunna kvala in i överklassen. Deras referensramar lär se helt annorlunda ut än farfar Ingvars.. Redan sönerna gränsar nog till överklass, helt ärligt - med deras exklusiva utbildningar och expat-leverne.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 13:45:03 följande:
    En i överklassen vet var de hör hemma och känner igen den outalade små tecken som de har.
    Annars är man troligen allt från arbetarklass till övre medelklass. 

Fast jag vänder mig emot det och säger att jag inte är överklass, trots att andra i överklassen uppfattar mig så, och att jag kan sända ut sådana signaler.

Jag är övre medelklass, trots en underklassbakgrund fylld med överklasstraditioner i en arbetarklass/medelklass-stad. Övre medelklass - pga min utbildning, min inkomst, mina intressen, mitt samhällsintresse, de namn jag ger mina barn, bekvämhet med att vara med andra människor i övre medelklassen osv osv. Därmed inte sagt att jag INTE behärskar koden i ett arbetarklassgäng, eller på besök hos släkten i överklassen.

• Anonym (fyrtioblankt)

Ja, han tillhör någonsorts amerikansk politisk överklassfamilj. Absolut!

• Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:34:46 följande:
    Hon har ingen finskolning för fem öre. Hon är en typisk nyrik bling bling med wt  personlighet. Hon har ingen stil och klass alls. Hon uppför sig illa. Är det överklass?

Nu fnissade jag halvt ihjäl mig.. 

Hon har ingen finskolning, ingen stil, hon har ingen klass, hon uppför sig illa...hmm...check, check, check och check...
    Ja, det låter som hon kvalar in bland bratsen i Båstad och Visby och därmed skulle känna sig rätt hemma i överklassen.

Men, jag håller med dig om att hennes stil faktiskt inte signalerar överklass. Inte heller hennes sätt att hantera depression, skilsmässa och nya kärlekar, även om det säkerligen kan vara svårt att styra över det alldeles, när man är så offentlig som Britney är. 

• Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-11 14:38:26 följande:
    Jag vet inte. I vårt samhälle kanske det är det?
    Överklassen är ju traditionellt de som varit samhällets överhuvud och makthavare. Om den rollen förs av någon annan, vad gör det då överklassen till? Accessoarer i likhet med väskhundar, men för ett helt samhälle?
    Och det här är intressant, för då stämmer det som det ibland hävdas att media-eliten skulle kunna hänföras till överklass.
    Annars skulle den kunna få vara kvar i medelklassegmentet men ingå i kulturelit/intelligentsia (beroende på vilken terminologi man använder).

Å andra sidan, höga militärer räknas ofta in i överklassen, liksom diplomater - det skulle vara logiskt utifrån ett perspektiv av makt. Men, då borde ju högt uppsatta poliser också räknas in där, och det är jag betydligt mer tveksam till att man gör.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?