• Indianica

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 21:59:54 följande:
    isåfall är jag då ett undantag och även min mamma. Mamma växte upp på stort Gods med flera våningar, kristallkronor och antika möbler i ek mm... hon satsade direkt på enkelhet då hon flyttade till sin första studentlya där hon förförde min då 28 åriga far genom att bjuda honom på en varm folköl

Pappa blev helt såld!

Mamma har sedan aldrig brytt sig om vrken maner, kläder, mode, eller annat som hör till överklassen.

Jag är en som älskar mitt bardoms 70 tal och samlar på retrotyger ,men jag har faktiskt min mormors finaste kristallkrona hemma, mitt bland alla loppisfynd!

Tror mamma slog bakut mot överklass-fasonerna och hon har då aldrig nämnt sina föräldrar eller morföräldrar ( de som hade godset) som överklass eller fina. Hon har enbart i alla år talat om deras egenskaper: att de avr gästvänlig ,kärleksfulla och att hon älskade dem oerhört! 

Men det är en sak att vara född på ett gods och tillhöra rent av överklassen (?) och att göra en klassresa och "bli" medelklass. För det är ju väldigt många som har blivit det, det var väl först på 50-talet folk började kunna göra klassresor om_de_ville. Om man gör en klassresa tror jag det blir viktgare att tillägna sig de attribut man tror är norm i en viss klass. Och det är ju rätt naturligt, då man vill bli accepterad av de som befinner sig i den klass man är på väg att bli en del av. Men för någon som är född t ex i överklassen kanske det kan vara något av en frigörelsegrej att strunta i sin klass också när man är ung...?

Ofta är det ju något enormt omvälvande att göra en klassresa, man ska ensam träda in i en nu värld och lära sig ett helt nytt språk, då vill man anpassa sig och veta hur man "ska" vara och man vill vara så!
  • Indianica
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 22:04:16 följande:
    jJg plöjde alla klassiker i bokhyllan där hemma som barn men inte gillade jag atta "analyser djupa böcker" för det i skolan! 
    Man behöver inte gilla det. Poängen är att man om man har ett starkt kulturellt kapital, kan klara av att göra det bra om man tvingas
  • Indianica
    miljarden skrev 2011-05-09 22:09:35 följande:
    Så klart har hon inte talat om dem som överklass eller fina. Det vore ganska märkligt om hon gjorde.
    Jag håller med Speranzetta om att den typen av antikonsumtion är rätt typiskt medelklassen. Det finns något demonstrativt över ditt sätt att tala om hur ni lever, en stolthet över normbrytandet som också talar för att ni är medelklass. Handlade ni på loppis av nöd skulle du inte tycka att det var något anmärkningsvärt med det. Det är ett val ni gör och den valmöjligheten är det främst medelklassen som har.
    Ja, det är stor skillnad på att tvingas handla på lopis av nöd och att göra det mer som en hobby eller bara ibland. Medelklassen säger: "Det är inte bra för miljön att köpa nytt".

Man säger inte: "Jag har inte råd att köpa en ny soffa/kofta, så jag köper en på Myrorna istället", vilket man kan säga i arbetarklassen utan att skämmas ihjäl sig.
  • Indianica
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-09 22:10:23 följande:
    Det finns flera teoretiker som är stora inom klass och skiktning i samhället.

En del menar att det är kopplat till inkomst, kapital (socialt kapital, humankapital, ekonomiskt kapital osv), att det är något som märks och syns i ens yttre "approach" (habitus) i form av smak på konst, koll på vilken mat som är exklusiv, och hur man för sig/beter sig, språket, nätverk, position i samhället....klass är mycket mer än bara utbildning.

Det går inte att säga vilken klass du tillhör, det beror ju på vilka teorier man vill gå på...
    Japp. Men om man tror på Bourdieu är det väl också så att ens klasstillhörighet beror på hur andra uppfattar ens sociala position? Dvs, även om man nu är jordbrukare, lågutbildad, har motorsport som högsta intresse och är låginkomsttagare, men anser att man tillhör medelklassen för att man minsann har köpt en ny bil och läst "Idioten", så betyder det inte att man tillhör medelklassen, eftersom helt enkelt inte så många andra anser att man gör det...
  • Indianica
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 22:22:48 följande:
    Fel. Man skäms som en hund för att man inte har råd, just för att man är av arbetarklass. Det är arbetarklassens stora skam, att inte kunna köpa allt som medelklassen har råd med. Och min bild är att man skäms över detta faktum. Varför tror du annars att så många hamnar i "Lyxfällan"-sitsen? Att yttra orden "Jag har inte råd" sitter väldigt långt in för de allra flesta. Man vill ju så gärna. Och att behöva säga nej till sina barn på grund av ekonomiska skäl är hjärtslitande.
    Ja, det har du en poäng i antar jag. Fast jag tror att är man uppväxen med en viss materiell standard kan man ibland faktiskt nöja sig med den. Jag har många sådana vänner, fast de kanske är lyckligt lottade..? De är uppvuxna med ärvegods, (väldigt)begagnade bilar och bor gladeligen kvar i sin hyresrätt. Men de kanske är unikum?
  • Indianica
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-09 22:22:50 följande:
    Vad som är genomgående i sociologiska teorier inom klass, är just att de i den andra klassen MÄRKER om en individ egentligen inte tillhör deras klass. Dvs att sådant oftast lyser igenom, man "missar" detaljer som avslöjar vart man egentligen tillhör. Därför är det enormt svårt att på riktigt smälta in obemärkt i en "äkta" klass som är ovanför ens egen nivå.

För att man inte känner till de små "felen" man kan göra, som avslöjar en.

Utmärkande för arbetarklassen är i flera teorier att de inte konsumerar konst, samt tolkar den avsevärt annorlunda än övre klasser...
    Ja, och det är kanske främst i mötet med andra klasser man själv tydligt också märker sin egen klass?

Jag tänker lite på Solsidan-avsnittet där Alex och Anna tvingas ha parmiddag med den intellektuella eliten, en sådan situation har jag också befunnit mig i när vi blev hembjudna till två professorer på makens gamla jobb, vilken mardröm - Jag kallsvettades när hans fru rabblade klassiska dikter utantill På samma sätt är det mardrömslikt att umgås med inlands-raggare, tala om att känna sig malplacerad
  • Indianica
    Thaleya skrev 2011-05-09 22:33:27 följande:
    Det är typ jag! men jag skäms som en hund. Är så less på atta alla jag känner antingen föds med privilegier eller lyckats jobba på samma ställe i flera år samt haft en sambo som tjänat lika bra i flera år så de ständigt lyckas uppgradera sig. Jag och min sambo är kvar i skiten då vi fått betala för varandra i omgångar istället.
    Fy, vad tråkigt
  • Indianica
    AllyZ skrev 2011-05-10 09:02:08 följande:
    De flesta svenskar idag skaffar sig en utbildning, det ar inget speciellt med det. Det ar gratis och pa nagot universitetsprogram kommer man alltid in. Darfor kan man inte mata klass i utbildning tycker jag, som man kan i andra lander.

Det kan heller inte matas i pengar, finns mangder av manniskor som tillhor en lag klass som ar mijonarer, speciellt de senaste 10-20 aren nar arbetsmarknaden forandrats och det kommit fler tillfallen att expandera foretag. 

Jag vager in vad man jobbar med, vilken umgangeskrets man har, hur berest man ar, var man valt att bosatta sig, hur man klar sig, vilken inkomst man har samt vilken utbildning man har. Da far man nog den basta bilden.  
    Delvis sant, men jag tycker ändå det är skillnad på utbildningar och utbildningslängd. Det är skillnad på att under tre terminer läsa till undersköterska och på att under 5.5 år läsa till läkare eller att läsa strökurser på några poäng. Även om utbildning är kostnadsfri är det väl över 90% av alla läkarstudenter som har föräldrar som är högutbildade och med högutbildad brukar avses två års universitstsutbildning eller längre tror jag. Bara för att man i praktiken kanske kan komma in på en utbildning betyder det inte heller att man klarar av den. Den som läst ett tag på universitetet har säkert märkt en hel del avhopp?
  • Indianica
    Älskarlivet skrev 2011-05-10 09:26:23 följande:
    Har inte läst hela tråden.
    Måste ställa en fråga:

Beror det på vilken utbildning man har eller beror det på hur mycket pengar man har?
    Jag har aldrig riktigt förstått vilket man går efter?
    Man brukar inkludera båda sakerna.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-10 08:23:52 följande:
    Är det inte precis det, det är. För mig är medelklassen av idag verkligen "medel". Majoriteten av gymnasieeleverna studerar vidare, varför akademisk examen också tillhör Svenssonskiktet. Jag tycker det märks lite i den här tråden att många är unga och har en lite annan syn på detta än exempelvis mig, även om jag inte är lastgammal.
    Nepp, 50% studerar vidare och flest ifrån akademikerhem.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?