Vilken socialgrupp hör en till?
Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 21:59:54 följande:
isåfall är jag då ett undantag och även min mamma. Mamma växte upp på stort Gods med flera våningar, kristallkronor och antika möbler i ek mm... hon satsade direkt på enkelhet då hon flyttade till sin första studentlya där hon förförde min då 28 åriga far genom att bjuda honom på en varm folköl Pappa blev helt såld!
Mamma har sedan aldrig brytt sig om vrken maner, kläder, mode, eller annat som hör till överklassen.
Jag är en som älskar mitt bardoms 70 tal och samlar på retrotyger ,men jag har faktiskt min mormors finaste kristallkrona hemma, mitt bland alla loppisfynd!
Tror mamma slog bakut mot överklass-fasonerna och hon har då aldrig nämnt sina föräldrar eller morföräldrar ( de som hade godset) som överklass eller fina. Hon har enbart i alla år talat om deras egenskaper: att de avr gästvänlig ,kärleksfulla och att hon älskade dem oerhört!
Ofta är det ju något enormt omvälvande att göra en klassresa, man ska ensam träda in i en nu värld och lära sig ett helt nytt språk, då vill man anpassa sig och veta hur man "ska" vara och man vill vara så!