• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym skrev 2011-05-14 00:25:29 följande:
    Definitivt WT.
    Hemmafru utan högre  utbildning misslyckat firma och leva med två partners. WT.
    Ja jisses...
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-14 07:58:25 följande:
      Hela den här tråden är för övrigt mumma för sociologer med trådens alla manifestationer om klasstillhörighet.
    Det förstår jag
  • trettioplus

Asch, nu råkade jag skicka innan jag var färdig.
    Hur ser du som sociolog på det här diskussionerna om "White trash" (med anledning av ovan) som blivit populärt att prata om på Familjeliv?

• trettioplus
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-14 13:32:33 följande:
    Som ett sätt att positionera sig. Att skapa ett Vi och ett Dem. WT är ett gammal uttryck, men har dock först på de sista åren kommit till Sveirge. WT kan vara synonymt med en rad andra nedsättande sociala kategorier, såsom "soc-fall", "slödder", ja ni fattar. Tänk på hur diskussionerna kring resandefolket, romer och samer gick för cirka 50 år sedan.
    En direkt jämförelse skulle vara det att folk kallar varandra för "Tattare", kan jag tänka?

Varifrån kommer det här behovet av att positionera sig (gäller den här tråden i stort) i så många olika grupper? Det är uppenbart att de flesta inte nöjer sig med en kategori (exempelvis "skivsamlare").
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-14 18:03:04 följande:
    Med reservation för att tattare/resande är en etnisk (nåja) grupp med eget språk, kultur etc så det inte räcker med yttre faktorer.

Nu behandlar ju den här tråden sociala grupper och jag gissar att intresset av att positionera sig, för att använda ert uttryck, visar sig tydligare i den typen av diskussion. Du själv till exempel vidmakthåller ju med stor eneragi din invanda syn på dig själv som havande en medelklassuppväxt i diskussion med dem som använder andra kriterier
    Ja, jo, men som skällsord, menar jag. Jag tror att få faktiskt är/var medvetna om att Tattare faktiskt var något annat än "slödder" för de som använder/använde det så.

Det enda jag vänt mig emot är väl egentligen utbildningsnivå och arbete i min syn på vad som är medelklass?
  • trettioplus

Angående WT, så skulle jag inte tänka mig att kalla en människa något sådant. Det "elakaste" någon någonsin bedömde en annan familj att vara i mitt barndomshem var att kalla någon för "lite bohemisk". Idag platsar jag själv in i det begreppet.

• trettioplus

Jag vet inte vad det krävs för utbildning för att bli av med fördomar om hur det går till i politiken...

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-14 22:47:27 följande:
    Ingen rök utan eld...
    Det händer varje gång det blir kallgrader.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-14 23:35:51 följande:
    Orka... *kastar pajjen tillbaka*
    Jag tycker det är skillnad på att kasta paj och att skoja lite. Men på cirkusen är det väl i och för sig detsamma...
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?