Inlägg från: Anonym (Smygsosse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smygsosse)

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (sociolog) skrev 2011-05-09 22:22:50 följande:
    Vad som är genomgående i sociologiska teorier inom klass, är just att de i den andra klassen MÄRKER om en individ egentligen inte tillhör deras klass. Dvs att sådant oftast lyser igenom, man "missar" detaljer som avslöjar vart man egentligen tillhör. Därför är det enormt svårt att på riktigt smälta in obemärkt i en "äkta" klass som är ovanför ens egen nivå.

För att man inte känner till de små "felen" man kan göra, som avslöjar en.

Utmärkande för arbetarklassen är i flera teorier att de inte konsumerar konst, samt tolkar den avsevärt annorlunda än övre klasser...
    Ja, så kan det många gånger vara. Själv "ser" jag inte sådant, utan har alltid trott att det handlar om hur någon är som individ snarare än klasstillhörighet.

Jag råkade en gång ut för en fördömande överklassperson som tydligen kände att det luktade arbetare om mig (fast jag hade faktiskt duschat innan jag gick på den där festen) och som högdraget frågade mig vad jag hade för bil. Jag svarade, och han kontrade med "Jaså, jag trodde att du hade en Volvo 240!" Jag förstod vad han insinuerade, jag var WT, helt enkelt tyckte han. Dock så visste jag inte att han var överklass, det fick jag berättat för mig senare. Hur som helst, senare under kvällen råkade han höra att jag tycker om att laga mat och framför allt en viss råvara. DÅ blev han intresserad av mig!  Men jag blev riktigt förbannad, men eftersom även vi i arbetarklassen får lära oss lite vanligt folkvett så sa jag ingenting, men jag fortsatte prata med de andra och han fick sitta snällt och lyssna. Jag vill inte beblanda mig med så ytliga människor som tycker att det skulle gjort mig till en sämre människa ifall jag hade haft en Volvo 240. Än i denna dag förstår jag inte exakt vad det var jag sa eller gjorde som fick honom att vilja kränka mig från första början. Kanske ett enormt självhävdelsebehov?
  • Anonym (Smygsosse)
    Indianica skrev 2011-05-09 22:30:24 följande:
    Ja, det har du en poäng i antar jag. Fast jag tror att är man uppväxen med en viss materiell standard kan man ibland faktiskt nöja sig med den. Jag har många sådana vänner, fast de kanske är lyckligt lottade..? De är uppvuxna med ärvegods, (väldigt)begagnade bilar och bor gladeligen kvar i sin hyresrätt. Men de kanske är unikum?
    Ibland, kanske. Problemen uppstår väl när just den där "jakten" kommer igång. Man kanske hade det bättre ställt när man växte upp än man har när man själv blir vuxen. Men att behöva erkänna att man inte har råd  - det är inte roligt. Att alltid behöva vara den som säger nej till sina barn att de inte kan få spela fotboll etc. Somliga har inte råd med bil alls heller.

Hyresrätt har sina fördelar det också, men det är dåligt investerade pengar att bo kvar år efter år efter år.

Nej, de är inte unika. Innerst inne är vi alla mer stereotypa än vad vi vill erkänna ens för oss själva.
  • Anonym (Smygsosse)
    Björnmossa skrev 2011-05-09 22:37:42 följande:
    Apropå hur man lyckas i skolan.

Jag kommer från en medelklassbakgrund (båda föräldrarna akademiker). Det har alltid varit en självklarhet att jag skulle ta examen från universitetet. Därför har jag aldrig varit rädd att misslyckas. Därför har jag vid mer än ett tillfälle druckit öl istället för att plugga, missat tentan och fått tenta om. Jag tog examen några år senare än tänkt. En nära vän med arbetarbakgrund var tvärtom. Hon pluggade hårt, tog alla tentorna direkt och avlade examen efter fyra år blankt. För henne var det extremt viktigt att lyckas. Hon fick all pepp hemifrån och sådär, men jag tror ändå att det var skillnad, hennes föräldrar var inte sådär lugnt övertygade som mina var. Hon är bättre akademiker än jag för jag behövde aldrig bevisa nåt.
    Jag börjar tro att jag har rätt. Arbetarklassen känner sig ofta tvingade att lägga manken till mer än medelklassen. Medelklassen är mer avslappnad"Det fixar sig, ta det lugnt!" medan arbetarklassen resonerar "Om inte det här går vägen så...".
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-09 22:49:33 följande:
    Säger bara en hel del om honom som människa och om hans osäkerhet. Osäkerhet har ju faktiskt inget med klass att. Hellre arbetarklass och ett gott självförtroende än överklass med risig självinsikt.
    Så tycker jag också.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-05-09 22:49:32 följande:

Jag har upplevt att många som tillhör så kallad arbetarklass har lite väl stor respekt för personer med längre utbildningar. Just för att de i grunden är osäkra och kanske känner sig i underläge.

Visst får man kämpa för att klara vissa utbildningar på universitetet MEN många program och kurser är faktiskt inte särskilt svåra att klara av. Men råkar man nämna vad man jobbar med så är det kommentarer som "Oj då måste du vara smart" eller "vilket mattesnille du måste vara då" så skulle inte någon som har pluggat en längre utbildning säga.

Det tragiska är ju att det leder till att individen kanske inte vågar ifrågasätta en auktoritet ex läkare. Det finns ju en anledning till varför personer med högre utbildning får bättre vård många gånger. Tyvärr

Jag delar din upplevelse! Jag är en av de första som pluggat vidare i min familj och jag brukar säga att om man bara är tillräckligt envis så klarar man det om man bara vill tillräckligt mycket. Inom vissa rimliga gränser, förstås. Receptet stavas "Motivation och disciplin". Det är helt sant som du säger, att folk utan högre skolning många gånger inte vågar ifrågasätta "auktoriteten".
  • Anonym (Smygsosse)
    miljarden skrev 2011-05-09 22:56:11 följande:
    Snarare så beror väl folks behov av att trycka till andra på osäkerhet? (Men det här blir faktiskt lustigt för jag har tänkt på att folk från arbetarklassen ofta förklarar översitteri av den här typen som ett tecken på folks känsla av överlägsenhet.)
    Ja, det är ju ett beteende som finns i alla klasser, förtryckande. Min spontana reaktion var att han var dum i huvudet, rätt och slätt. När jag sedan fick veta att han hörde till överklassen så tänkte jag "då är han VERKLIGEN dum, han borde veta bättre". Jag förstod inte varför han skulle välja just mig av alla människor att hävda sig mot. Om han tyckte sig vara överlägsen mig så borde han väl ha haft lite överseende med mig i stället för att göra sig själv pinsam. Han borde ju som sagt kunna föra sig...
  • Anonym (Smygsosse)
    miljarden skrev 2011-05-09 23:03:17 följande:
    Ända sedan jag postade det här har jag oorat mig för att det här inlägget ska ses som ett försök att trycka till och det var inte min avsikt, det var verkligen bara en reflektion.
    Måste bara säga det. 
    Oj då! Slå då genast det ur hågen för min del i alla fall, jag tog det inte så.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-05-09 23:03:18 följande:
    Analoga: Du har uppenbart inte gjort en klassresa för hade du det så hade inte sagt så. Klass finns och kommer alltid att finnas  i alla kulturer på olika sätt.

Själv är jag född i en svensk medelstor stad, villa, volvo men med föräldrar utan någon akademisk utbildning. Där "alla" grannarna röstade åt vänstern. Nu i vuxen ålder boendes i en storstad mitt inne i city röstar "alla" blått i umgängeskretsen och har föräldrar som är akademiker.

Nej det är inte klasstjafs. Det finns stora skillnader och vi som byter "klass" genom utbildning, partner, boende, vänner  etc märker detta tydligt ännu 2011.
    Jag vet inte Analogas bakgrund eller inte, men jag håller med om att det är gammalmodigt. Jag tror mig ha gjort en så kallad klassresa men jag anser inte att det gjort mig till någon annan än jag alltid varit. Jag står upp för att jag har mina rötter i arbetarklassen och skulle aldrig någonsin försöka förneka det till skillnad mot somliga andra.

Jag har många gånger mötts av förvåning. Då jag pluggade fick vi alla berätta vad våra föräldrar jobbade med, läraren var intresserad av hur det kom sig att vi valde den utbildning vi gjort. Något år senare satt vi och diskuterade och jag sa glatt att min pappa var snickare. "OJ, jag trodde att han var konstruktör!" var det en som sa. För att bara ta ett exempel. Varje gång jag stött på denna förvåning har jag i mitt stilla sinne blivit irriterad över vilka fördomar folk går och bär på. Dags att slänga bort fördomarna tillsammans med denna envetna klassindelning och bygga broar över klyftorna i stället.
  • Anonym (Smygsosse)
    miljarden skrev 2011-05-09 23:11:13 följande:
    Jag håller med.
    Det blir extra otrevligt att försöka sätta sig på någon genom att antyda att den inte är "fin" nog.
    Gissning: Du gör ett ganska självsäkert intryck här i tråden. Det var kanske det som han tyckte var läbbigt.
    Javisst! Jag känner rent spontant att vad är det för folk som tar sig friheten att kalla mina föräldrar till exempel för WT bara för att vi levde ett enkelt liv? De arbetade, betalade räkningarna och såg till att det fanns mat på bordet och jag var hel och ren. Enligt mitt sätt att se var de vanliga, skötsamma människor med förvisso enkla arbeten men alla typer av arbeten behövs för att hålla världen rullande.

"Bönder", fnyser somliga föraktfullt. "As long as you eat, you are involved in agriculture" såg jag skrivet någonstans, någon gång. Alla fyller en funktion.

Hehe...ja, jag fastnade i denna tråd, jag som skulle titta på nyheterna. *s* Tyckte detta var ett intressant ämne att diskutera. Fast inför den där tomten hade jag knappt sagt flasklock, det var nog min svarta blick som skrämde honom...hehehe!
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-05-09 23:27:33 följande:
    Nej jag försöker inte heller "dölja" min bakgrund men visst finns det skillnader och jag kan ibland undra var jag hör hemma rent åsiktsmässigt i många frågor.
    Jag menade inte att just DU försöker dölja din bakgrund, det var snarare ett retoriskt påstående än ett sakligt. Själv har jag flera "gelikar" till klassresenärer i min bekantskapskrets och blir faktiskt lite sårad när de just förnekar sin härkomst. Ledsen ifall jag fick dig att känna dig påhoppad.

Jag känner så väl igen det där om att man inte vet var man står politiskt, därav mitt nick. Jag hör inte hemma någonstans politiskt känner jag. För jag blir även förbannad på min familj som går och slentrianröstar på sossarna fastän de inte på en fläck instämmer med deras nuvarande ideologi utan fortfarande sitter och fantiserar om Palmes retoriska konster på den tiden det begav sig. Dock har jag många klassiskt röda åsikter, men minst lika många blå och gröna!
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?