Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

Vilken socialgrupp hör en till?

Var det inte Bosse Ringholm som inte ens hade gått i gymnasiet.

• Anonym (hmm)

Man ska inte glömma att utbildning , klass och pengar nödvändigtvis går hand i hand.
    Finns många rika som inte har adelstitel coh tvärtom.

• Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-10 08:32:54 följande:
    Å andra sidan: Varför skulle en person från överklassen automatiskt känna sig mera värd och mindre benägen att behöva trycka åt andra? Är inte det att redan i inledningsskedet ge honom/henne en särställning som inte förvärvats?
    Oftast är de previligerade att ha såpass bra självförtroende just på grund av sin bakgrund.
    Om de inte har det så har de uppfostran och skolning som borde dölja detta.
    Att göra sig lustig på någon annans bekostnad på detta sätt är pinsamt.

Skulle någon i min krets ha ett sådant beteende så blir de inte långvariga.

En god aristokrat, värd eller värdinna sla få folk att känna sig välkomna.
    Det berömda exemplet  på Nobelfesten då en forskare gjorde etikettsbrott genom att ställa kuvertväskan på bordet.
    Som en god värdinna så ställde Drottningen sin på bordet med för att det inte skulle uppfattas som dålig stil av forskaren. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-10 12:56:10 följande:

*fundersam*
    Ja, det har du nog rätt i. En hel del nyrika är nog arbetarklass i det kulturella kapitalet, men överklass när det kommer till ekonomi. Och då borde rimligtvis vissa också landa i medelklassen, men med ett arbetar-kulturkapital.

Börjar fundera lite på mina farföräldrar:
    Farmor: fattig adel som lyckades gifta sig rikt och rädda sig själv ur fattigdomen.
    Farfar: arbetarpojke som jobbade sig upp från springpojke till VD och ägare i stor firma.

De var så tydlig överklass, men jag tror att farfar ibland dundrade runt som en nyrik kan göra och att farmor fick stå för "förfiningen". Men, det är lustigt, för jag VET ju att farfars bakgrund var en arbetarbakgrund, men jag ser honom ändå som överklassdirektör - när det gäller överklassen tror jag att det faktiskt är en hel del i vanor och attityder som ligger nära arbetarklassen, medan medelklassen är lite ängslig av sig..

I mina ögon kan en nyrik aldrig bli överklass. Utan enbart övre medelklass. Överklassen har en titel som inte kan köpas för pengar. Med den kommer en förfining som man växer upp med. De små tecknen som  de flesta folk inte inser som skiljer dem åt.
    Men person med titel kan också ha mindre pengar men ändå ha en överklass uppfostran. 
  • Anonym (hmm)
    Indianica skrev 2011-05-10 13:10:02 följande:
    Kan de ens bli övre medeklass...beror på hur man definierar tycker jag. Tänker lite på min svägerska vars årsinkomst plötsligt blev månadsinkomst, vilket resulterat i ett till synes tvångsmässigt konsumerande av "statusprylar", men räcker det för att bli övre medelklass? Hon har liksom kvar sitt "arbatarklassbeteende" i form av intressen för motorsport odyl och läser nästan aldrig en bok, men nu har det blivit enormt viktigt med "bling-bling" och sådant.
    Det låter snarare som en vill vara övre medelklass men har arbetarklass attityd.
    Folk med mycket pengar flashar inte och skryter inte om sin lön och tillgångar. 
    Det är fult att göra. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-10 13:18:54 följande:

Fast, detta gjorde ju att hela familjen blev/förblev överklass. Så enligt det sättet att se det skulle bara farfar vara övre medelklass medan de andra överklass? Jag tror inte det - även inte alla ränderna gick ur, så blev han faktiskt överklass genom dem han umgicks med. Jag tror det var en gradvis process över åren. "Uppfostran" behöver ju inte sluta när man blir myndig..

För mig är klassmarkörerna inte bara pengarna, det har med umgänget och sättet att umgås att göra också. Med tankar och värderingar. Med hur självklar man är i vissa situationer.

Jag håller med om att inte alla lottomiljonärer/andra plötsligt rika plötsligt byter klass- vissa är och förblir arbetar-/medelklass om än en mycket välbärgad representant för dessa klasser.

Självklart kan man skolas in i överklassen och i ditt fall är det så som ni beskriver. Men som ni även påpekar så kan man inte bli överklass för att man får/ vinner/ förvärvar på något sätt pengar.

Vi alla vet att det finns de små tecknen som avgör och som gör att överklass kan känna igen varandra.
    Det som ingen vill prata om.
  • Anonym (hmm)

En lottomiljonär kan inte bli överklass om de inte gifter in sig och skolas på rätt sätt. Det gäller alla nyrika.
    Det handlar om en skolning som jag kan tänka mig du är medveten om. 

• Anonym (hmm)
    Lavish skrev 2011-05-10 19:04:29 följande:
    Överklassen är inte nödvändigtvis överdrivet rik, så att de kan äta all mat ute eller ha kock. (Fast det finns ju dem som är).  Men jag skulle väl tro att det oftare äter rent kött och mer sällan fiskpinnar eller fiskbullar än övriga befolkningen. Och att de oftare har antingen "sund" mat eller någon knasig diet på tallricken eftersom det är hög prioritet att hålla sig i form och inte bli tjock. Förmodligen kostar rejäla primörer och fina köttbitar mer än storpack med hamburgare av 10% köttinnehåll, men går väl ändå att inhandla på ICA...
    Jag kan nog hålla med där. Jag är till stor del uppväxt med min styvmor som är grevinna.
    Ja, mina föräldrar är skilda för min far upptäckte att min mor och han aldrig skulle funka just på grund av klasskillnader.
    Vi åt inte fiskpinnar utan panerad fisk, inte köpta halvfabrikat som köttbullar, mycket inhandlades på saluhallen.
    Det var ALLTID minst 2 rätter det som kunde uteslutas var efterätten.
    Dukningen var oerhört viktig och hur man satt och åt vid matbordet. 

Jag och min sambo importerar lamm eller köper från svenska gårdar och gör likadant i största möjliga mån med rotfrukter och ägg. Annars går man på Ica och väljer det som ser bra ut.

Rysk kaviar är dock i mitt tycke överskattat. En gång och aldrig mer. 
    Men jag ska erkänna att en pizza kan slinka ner Drömmer
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:13:43 följande:
    Jag håller faktiskt med om detta också. Det är väl rimligen så att befolkningen i stort måste ha lika stort inflytande i tolkningen som överklassen själva. Om tio personer överklass anser att Ingvar Kamprad inte är en av dem, men hundra andra anser det, så tycker jag det åtminstone bör luta åt att majoriteten har tolkningsföreträde.
    Kanske utåt sett men anser de få överklass att det inte är så då kan Kamprad inte få tillgång till de finare salongerna. Han kan göra affärer med dem men blir aldrig en av dem.

• Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-05-11 11:53:11 följande:
    Är det genom en relativt nära kontakt så behövs det troligen inga meriter i form av betyg.. Sedan om man tittar på politker så behövs det inte mycket på pappret, utan där handlar det främst om att ha en välsmord mun.
    Så sant.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?