Vilken socialgrupp hör en till?
Var det inte Bosse Ringholm som inte ens hade gått i gymnasiet.
Var det inte Bosse Ringholm som inte ens hade gått i gymnasiet.
Man ska inte glömma att utbildning , klass och pengar nödvändigtvis går hand i hand.
Finns många rika som inte har adelstitel coh tvärtom.
*fundersam*
Ja, det har du nog rätt i. En hel del nyrika är nog arbetarklass i det kulturella kapitalet, men överklass när det kommer till ekonomi. Och då borde rimligtvis vissa också landa i medelklassen, men med ett arbetar-kulturkapital.
Börjar fundera lite på mina farföräldrar:
Farmor: fattig adel som lyckades gifta sig rikt och rädda sig själv ur fattigdomen.
Farfar: arbetarpojke som jobbade sig upp från springpojke till VD och ägare i stor firma.
De var så tydlig överklass, men jag tror att farfar ibland dundrade runt som en nyrik kan göra och att farmor fick stå för "förfiningen". Men, det är lustigt, för jag VET ju att farfars bakgrund var en arbetarbakgrund, men jag ser honom ändå som överklassdirektör - när det gäller överklassen tror jag att det faktiskt är en hel del i vanor och attityder som ligger nära arbetarklassen, medan medelklassen är lite ängslig av sig..
Fast, detta gjorde ju att hela familjen blev/förblev överklass. Så enligt det sättet att se det skulle bara farfar vara övre medelklass medan de andra överklass? Jag tror inte det - även inte alla ränderna gick ur, så blev han faktiskt överklass genom dem han umgicks med. Jag tror det var en gradvis process över åren. "Uppfostran" behöver ju inte sluta när man blir myndig..
För mig är klassmarkörerna inte bara pengarna, det har med umgänget och sättet att umgås att göra också. Med tankar och värderingar. Med hur självklar man är i vissa situationer.
Jag håller med om att inte alla lottomiljonärer/andra plötsligt rika plötsligt byter klass- vissa är och förblir arbetar-/medelklass om än en mycket välbärgad representant för dessa klasser.
En lottomiljonär kan inte bli överklass om de inte gifter in sig och skolas på rätt sätt. Det gäller alla nyrika.
Det handlar om en skolning som jag kan tänka mig du är medveten om.