• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 13:06:20 följande:
    De enda jag kan räkna till riktig överklass på er lista är Kung Abdullah.
    Jag är inte flera personer. Tidningens lista är över de tio största makthavarna i världen. Jag tror inte att de utger sig för att vara aristokrater, ändå har de betydligt viktigare positioner som då egentligen är över överheten, om överheten är aristokrater.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 12:49:26 följande:
    Men man kan ju inte bara inte gå in och ändra den semantiska betydelsen av ordet överklass. Jag är kvinna men vill kalla mig för man. Då är jag man med andra ord för männen kan ju inte äga rätten till order man. Eller? Hur vet man då vad någon egentligen menar med något om man ska ha sin personliga tolkning av allt?
    Om man kan ändra innebörden i ordet arbetarklass - så som gjorts med tiden-  så bör man rimligen kunna göra det även med överklassen.
  • trettioplus
    Lavish skrev 2011-05-11 13:11:12 följande:
    Det är klart att Bill Gates har makt eftersom relativt stora förändringar går att genomföra med mycket pengar. Men jag tycker inte alls han har makt på samma nivå som ett statsöverhuvud, utom kungen av Lesotho kanske då men... Det finns oändligt många saker man faktiskt inte kommer åt med bara pengar, särskilt i en demokrati, riksdagen beslutar i slutändan och alla där är inte mutbara.
    Riksdagen har förvisso lagen i sina händer, men i övrigt är det tveksamt om det är den styrande makten i ett marknadsstyrt samhälle.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:17:51 följande:
    Man säger er och ni. Jag  syftar inte på att ni är flera
    Jag föredrar att bli duad.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:20:35 följande:
    Den har ej ändrats på 100-tals år och kommer ej  att göra det den närmaste tiden heller. Man kan ej jämföra arbetarklass med överklass.
    Självklart kan man göra jämförelser. Man kan jämföra allt!
    Och likväl som arbetarklassen förändras i samklang med samhället, så gör övriga klasser det.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:26:14 följande:
    De är inte överheten de är rika affärsmän.
    Ja, men det jag vill komma till är att makt är en otroligt viktig fråga i samtalet om klass. Kanske till och med den viktigaste. Det kan vara ett skäl till att de gamla klassbegreppen har behov av förnyelse, fler eller färre segment.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:29:04 följande:
    Om man vill få överklass till en urvattnad samling med rika människor utan rätt skolning i de fina kretsarna så javisst. Men de blir ändå aldrig aristokrati. I sånat fall skulle allt från rika rockstjärnor som Brttney spears till Obama vara överklass. För att inte tala om lottomiljonärer.
    Britney har betydligt mera makt än en lottomiljonär och borde i ett modernt klassamhälle hamna högre upp på skalan. Samtidigt är hennes makt mera förgänglig än exempelvis en skivbolagsdirektörs, vars namn vi inte känner, men vars påverkan når oss.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:34:46 följande:
    Hon har ingen finskolning för fem öre. Hon är en typisk nyrik bling bling med wt  personlighet. Hon har ingen stil och klass alls. Hon uppför sig illa. Är det överklass?
    Jag vet inte. I vårt samhälle kanske det är det?
    Överklassen är ju traditionellt de som varit samhällets överhuvud och makthavare. Om den rollen förs av någon annan, vad gör det då överklassen till? Accessoarer i likhet med väskhundar, men för ett helt samhälle?
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:41:48 följande:
    Det är faktiskt roligt att läsa att ni uppriktigt tror att en sådan kvinna kan räknas som överklass. En person utan bildning, finskolning eller ens ett hum om hur man uppför sig.

Hon ville inte åka till afrika för att hon gillar inte sushi som de äter där???

Snälla någon. 
    Jag säger inte ATT hon räknas som överklass, men att hon enligt maktaspekten kanske skulle göra det. Hur ogärna vi än vill att hon ska inneha den makten, så har hon den.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:49:58 följande:
    Nej det har inte hon är kanske en förebild för fjortonåringar och människor i arbetarklass. 
    Och det ger henne mer makt än de flesta. Så svårt är det väl ändå inte?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?