• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:12:14 följande:
    Majoriteten kan aldrig få en överklass att bjuda in folk de inte räknar som en av dem. Som sgt de kan göra affärer för att det gagnar båda men ej mer. Den övriga befolkningens åsikt räknas inte så mycket.
    Det är inte demokrati som gäller utan en titel och en familjehistorik. 
    Jo, men frågan är om det är intressant för den övriga befolkningen. Maktaspekten är väldigt viktig när vi kommer till att tala klass. På den lägre skalan handlar det mest om att ha makt över sitt eget liv, medan det på den andra sidan även tillkommer att ha makt över andra.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 12:17:08 följande:
    Usama bin ladin hade makt. Barack Obama har makt. Men Bill gates, han har det inte. Han har bara pengar.
    Pengar är en otrolig maktfaktor i vår värld.
    Vad sitter du med för operativsystem? Vem äger rättigheterna till de program du kör? Vem ligger bakom marknadsföringen till de individualiserade annonserna du stöter på när du surfar?
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:22:23 följande:
    Troligen är det inte intressant för övrig befolkning så då är denna frågeställning egentligen oviktig.
    Gates har ingen makt i överklass, men har det i lägre klasser troligen genom de jobb han tillför.
    Han är definitivt inget man blir imponerad och skrämd inför. 
    Överklassen är mycket naiv om den inte tror sig styras i viss mån av Gates. Så länge som den inte helt avskärmar sig från allt vad datorer och interaktiv media heter (vilket de omöjligen kan), så har han delaktighet i deras liv.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:28:02 följande:
    Om du har läst ordentligt så borde du ha sett att jag skrev att de kan ha utbyte så länge det gagnar båda.
    Men han får fortfarande inte  tillgång till deras salonger.
    Nej, det har han kanske inte, men hur viktigt är det, när man har mera makt än dem ändå?
    Han har inte tillträde till Vatikanens rum heller, men det gör inte att han sannolikt har mera makt över folks vardagsliv än Påven.
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 12:37:59 följande:
    Ingvar Kamprad är duktig, rik, ambitiös you name it. Men han är inte överklass för det. Jag ser inte sambandet.

Känner du/ni till Michael Carroll - king of chavs - från England? En arbetarkille som vann £10M (då cirka 150 miljoner SEK) för cirka 10 år sedan. Ganska mycket pengar även för många i överklassen... Han blev inte överklass trots sina miljoner men rik för en stund
    www.dailymail.co.uk/news/article-1301508/Lott...
    Jag försöker ifrågasätta överklassens rätt till begreppet överklass. En kung har inte mera mandat än vad folket ger honom eller vad han med våld tillskanskat sig.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:37:58 följande:
    OM du tror att Gates har mer makt än Påven... vad sägs om att läsa på om katolicismen?

Jag tror du är upprörd över att det finns ställen man aldrig är välkommen till om man enbart har pengar. 

Du vet inte hur mycket pengar en person överklassen kan ha så hur kan du bedöma detta?
    Gates har väldigt mycket men även du måste erkänna att har man kombinationen titel och pengar så kommer man bra mycket längre. 
    Det finns otroligt många människor som är katoliker och ännu fler som Påven har makt över. Men jag tror inte du har förstått vidden av det inflytande över människors liv som Bill Gates har.
    Vad kör du själv för operativsystem på din dator? Har du sparkapital? Bankkort?

Du missar min poäng fullständigt om du tror att jag är upprörd över att pengar inte öppnar dörrar till alla platser. Alla människor är helt enkelt inte välkomna överallt. Men den sammantagna makten personen har gör att sådana saker får mindre betydelse.
  • trettioplus
    BossOrange skrev 2011-05-11 12:46:53 följande:
    Det är väl nästan bara icke-akademiker som tycker det. Och det är ju mycket för att de arbeten som icke-akademiker har inte kräver en examen. Men för andra jobb är examen en "grundförutsättning" och referenserna kan då säga andra saker. Viktiga likaså.
    Så du skulle som arbetsgivare lita blankt på ett examensbevis och inte bry dig om att ta referenser? Jag skulle inte vara så naiv.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 12:49:57 följande:
    Det är just däri "makten" ligger. När andra individer ger makten till en annan individ.
    Det är precis det jag försöker säga:
    Om den samlade lägre klassen inte skulle erkänna kungens makt, så kan han heller inte behålla den med mindre än att ta till våld.
    Överklassens salonger är bara viktiga så länge det finns folk som inte kan, men vill, ta sig in i dem. Läggs makten på sidan av dessa salonger, så kommer det istället att vara aristokraterna som vill ta sig in i DE rummen.
  • trettioplus

2009 listar affärsmagasinet Forbes de tio mäktigaste personerna i världen såhär:

1. Barack Obama, president i USA

2. Hu Jintao, president i Kina

3. Vladimir Putin, premiärminister i Ryssland

4. Ben Bernanke, ordförande för USA:s federala centralbank

5. Sergej Brin och Larry Page, skapare av Google

6. Carlos Slim, mexikansk telemiljardär

7. Rupert Murdoch, medieboss från Australien

8. Michael T Duke, vd på Wal-Mart

9. Kung Abdullah, Saudiarabien

10. Bill Gates, grundare till Microsoft

2010 anses Hu Jintao ha den största makten.
  • trettioplus

Jag pratar inte aristokrati "hmm", jag talar om makt.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?