• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 10:35:40 följande:
    ..och när det gäller de nyrika så är det faktiskt frågan om de inte ändå är en del av överklassen ändå. På samma sätt som som det finns olika grupper inom medelklassen, så måste väl ändå stinkrika och diplomater osv kunna höra till överklassen?
     Det behöver inte betyda att den mer klassiska överklassen inte rynkar på näsan åt dem.

(Precis som en medelklassmoderat kan rynka på näsan åt en medelklassmiljöaktivist, osv..eller en bohemisk medelklassetnolog kan rynka på näsan åt villagrannen, också medelklass, som åker på all-in-semester i Egypten..)
    Jag håller faktiskt med om detta också. Det är väl rimligen så att befolkningen i stort måste ha lika stort inflytande i tolkningen som överklassen själva. Om tio personer överklass anser att Ingvar Kamprad inte är en av dem, men hundra andra anser det, så tycker jag det åtminstone bör luta åt att majoriteten har tolkningsföreträde.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 11:15:46 följande:
    Nej för referenser kan man fuska sig till genom rätt kontakter och välsmord mun.

Ett examensbevis är svart på vitt ett bevis på att man kan genomföra något och ro det i hamn, samt att man kan inhämta, bearbeta information på ett korrekt sätt.
    Det är enklare att förfalska ett examensbetyg.

Som arbetsgivare skulle jag gå mera på referenser än betyg. Med tanke på hur många tjänster som tillsätts genom kontakter, så kan man inte förringa vikten av att kunna "föra sig".
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-11 11:18:52 följande:
    Ja, jag talar om ekonomi för enkelhetens skull, men menar bara att alla ser det inte på samma sätt som du gör, precis som du skriver, kräver det ett homogent samhälle för att det inte ska märkas skillander.  Ponera att det finns 100 hyresrätter i ett område med ett par tusen villor och att du är låginkomstattagare som bor i en av dessa hyresrätter. Majoriteten av dina grannar har förutom sina dyra villor också andra sker som välbetalda arbeten . Även om du då kanske inte har en aning om ifall de är akademiker eller inte, är jag säker på att även du skulle kategorisera in dig i en annan klass än medelklassen, även om du har mat på bordet, DVD och råd att åka utomlands årligen.

På samma sätt är jag nästan säker på att ditt klassbregrepp skulle förändras om du hamnade på en arbetsplats där du t ex var städerska och alla andra akademiker. För även om du kanske var gift med en lärare och hade hyfsad inkomst i hushållet, skulle de där akademikerna inte alls se dig som en i gänget, som medelklass. Du får gärna se dig själv som medelklass om du nu vill det, men jag tror du har fel om du tror att majoriteten av alla människor gör det. Att pengar är så primärt.

Sedan skrev du ifrån början att din manmma var undersköterska och då fick iaf jag intrycket av att hon arbetade. Inte att hon var hemmafru och att din pappa försörjde fyra personer på en lön. Nu låter det plötsligt som någon slags direktörstillvaro, och det är förstås sen annan sak.
    Jag förstår inte ditt inlägg som svar på  mitt riktigt, om jag ska vara ärlig.

Någon direktörstillvaro hade jag inte som barn heller, men mamma var hemmafru under många år. Omgivningen var som sagt en blandning av folk med arbetaryrken och akademiker, vilka umgicks (man gjorde ju så på den tiden), så några tydliga klasskillnader fanns inte (med undantag för någon enstaka). Självklart påverkas man av det.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-11 11:23:07 följande:
    Jag håller med dig och det vore väldigt intressant om TS helt kunde radera bort ekonomin ur sitt "klasstänk", det skulle tydliggöra saker. Att man tänker att: om inte ekonomin har betydelse för klass, viika faktorer bidrar då till att man hör hemma i en viss klass? Föreningsliv är en sak hon tagit upp, men inte något mer så vitt jag minns.
    Det där är jättesvårt, eftersom det oftast är antingen sublima saker eller så självklara normer att de är svåra att se då man befinner sig mitt i dem. Mycket handlar det väl om att jag inte känner mig malplacerad i sammanhang som jag betraktar som medelklass och att jag inte känner igen mig i beskrivningar av arbetarklassen.
    Men de i omgivningen jag betraktar som "en annan sort" är sådana som pratar sport, gillar coverband på krogen, spelar korpbandy och påstår att somliga människor är "djupa".

Med stigande ålder börjar jag förvisso distansera mig mer och mer ifrån "allmänheten", men det är en lite annan gren, tror jag.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 11:43:42 följande:
    Jag håller inte med där. Många tjänster tillsättsgenom kontakter, ja.. men jag anser inte att det är tillräckligt för att anställa en individ till ett arbete som egentligen kräver högskolekompetens. Men tyvärr är ju samhället så idag, att man med en välsmord mun och rätt kontakter kan snacka sig till det mesta, oavsett vilken kunskap man besitter.
    Oftast behövs väl både meriter i form av betyg och referenser?
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 11:53:37 följande:
    Kanske utåt sett men anser de få överklass att det inte är så då kan Kamprad inte få tillgång till de finare salongerna. Han kan göra affärer med dem men blir aldrig en av dem.
    Nej, men har då överklassen den självklara rätten att bedöma vad som är överklass? De kan naturligtvis avgöra vilka som ingår i deras exklusiva klubb, men om andra (nyrika t.ex) har samma makt, men på andra vägar, så kanske de hamnar i överklassen, om än inte i klubben för inbördes beundran.
  • trettioplus
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-11 11:53:36 följande:
    Usch ja! Det har dykt upp "tomtar" på jobbet som har varit just "tomtar" och en del har haft examen, andra har noll utbildning/erfarenhet inom området.  Det blir flopp oavsett om de har examen eller inte. Det enda de kan är just att snacka. Det brukar dock visa sig ganska snart att personen inte funkar, men det är svårt att göra sig av med "svarte Petter"...
    Det här är en av de bakomliggande anledningarna till att utbilningsformen KY startades. Det skulle vara en utbildningsform i nära sammarbete med näringslivet, där de som examinerats direkt skulle kunna fungera som en kugge i arbetsorganisationen, utan den långa introduktion som många högskoleutbildade behövde.
    Hur det ser ut idag vet jag inte riktigt. har inte hållt mig uppdaterad där.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:01:01 följande:
    Det finns slutna klubbar där man inte har tillträde om man inte har en godkänd titel.
    Aristokratklubben. De finns i de flesta länder.
    Det spelar ingen roll om ni är miljonär eller Gates själv.  De blir aldrig insläppta i dessa klubbar.
    De kan hamn på överklass skalan men kommer givetvis inte räknas till riktig överklass utan i kategorin nyrika eller rika utan titel.
    Frågan är om det är viktigt att klubben för inbördes beundran räknar in en eller inte, om majoriteten av övriga befolkningen anser att det är överklass man är?

Det är lite som att det inte spelar någon roll ifall ens näsa är stor i jämförelse, i de fall alla talar om att den är det, så kommer den räknas som stor.
  • trettioplus

Ska väl tillägga att det inte spelar så stor roll ifall Gates har tillträde till klubbarna eller inte. Han förfogar ändå över mera makt än dem.

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 12:10:19 följande:
    Bill gates har inte makt i den bemärkelsen eller på det sättet som t ex. en diktator i ett u-land har. Finns nog inte en själ på denna jord som är "rädd" för Bill gates, således har han inte mycket makt. Hans enda vapen är pengar, men allt här i världen kan inte köpas.
    Inte rädd i bemärkelsen "rädd för sitt liv" kanske, men det är garanterat många som blir skrämda av det inflytande han har över världsmarknad och vanor. I det stora hela skulle jag säga att han antagligen har makt att förändra fler människors liv än ett landsöverhuvud.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?