• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

tänkertill skrev 2011-05-11 01:02:47 följande:
    Ut vilket perspektiv? Kanske rent ekonomiskt men kulturellt?
    Både och, skulle jag säga. I och med att tillgången på kunskap och information ökar (vilket delvis har med pengar att göra), så minskar avståndet i befolkningen även där.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 01:11:47 följande:
    I min värld är de inte arbetarklass generellt eftersom jag tänker på storbönder. Men ärligt talat vet jag för lite om hur bönder idag lever för att kunna svara.
    Storbonde måste man nästan vara för att klara sig. Eller möjligen exklusiv eko-bonde. Generellt brukar väl bönder inte ha tid med så mycket annat än att vara bönder.
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 01:16:10 följande:
    Nja tillgången på information ökar förvisso men det är ju både "bra" och "dålig" information, så skillnaden ligger kanske mer i förmågan att kunna granska kritiskt. Kolla bara på FL hur flosklerna haglar, i bästa fall baserat på Aftonbladets löpsedel... Skillnaderna finns nog kvar men på andra sätt.
    Ja, men då behöver de inte alls längre ligga i linje med någon klasstillhörighet. Förvisso främjar utbildning kritisk källgranskning, men å andra sidan är det väldigt individuellt hur vi tar till oss. I grundskolan och gymnasiet är reflektionen central idag (det var den inte på min tid), vilket åtminstone teoretiskt borde innebära att klasskillnaderna bör krympa ännu mera på sikt.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-11 01:18:53 följande:
    Bondesamhället i södra Sverige har framproducerat ett antal väletablerade intellektuella; ska man tolka det som att synen på bildning är mer positiv än hos "arbetare"?
    Tror du inte att arbetslöshet ligger närmare sanningen?
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 01:28:40 följande:
    Jag tycker att utbildning till mångt och mycket handlar om att inhämta material och processa den. Där är ju den kritiska källgranskningen central skulle jag säga. Man skulle ju kunna säga att i Sverige har alla alltid haft tillgång till samma utbildning och ändå har vi sett skillnader där så nej jag kan inte hålla med dig där Skillnaderna finns kvar men tar sig uttryck annorlunda i och med samhällets utveckling
    Visst ser vi skillnader, men nog har väl skaran "mindre välbeställda" krympt med åren, om man bortser från mindre ökningar då och då?
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-11 00:55:20 följande:
    På den frågan skulle jag sponant svara nej, du är inte Medelsvensson längre; som polyamorös kvalar du inte in. Som frivilligt arbetsfri/hemmafru till två partners definitivt inte. (Inget av grejerna hade hindrat dig att vara medelklass dock )
    Här kan vi ju fortsätta att diskutera det där med hur mycket man får sticka ut som "medelsvensson".

Du tycker att gränsen går vid polyamorös. Skulle man kunna väga upp det med annat? Om jag var precis medel i allting annat jag företog mig, skulle det göra att jag ändå kunde vara en svensson?
    Skulle två partners till exempel kunna vägas upp av tacos på fredagar och bag in box? Väger en Volvo upp en flock getter? Kan en platt-tv och pelletspanna väga upp bristen på inomhustoalett?
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 01:40:18 följande:
    Fast normen för vad som är välbeställt har ju ändrats. TV var ju inte norm när den kom på 50-talet men är det idag. Har man inte tv (ofrivilligt) räknas man som "mindre välbeställd". Tillstånden är ju inte statiska utan ändras med samhällets utveckling.
    Förvisso, men samtidigt så  borde man någonstans väga in omvärldens standard (och kanske också ekologiskt avtryck?) i detta. Intressant är ju också att arbetsskadorna numera i högre grad drabbar folk i högre positioner än de "på golvet". Då tänker jag främst på ohälsa i form av stressrelaterade sjukdomar och skador som uppkommer vid för mycket sittande.
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 01:44:59 följande:
    I mitt sätt att se det är de flesta "Svensssons" men dock inte medelklass
    Nej att du inte sätter likhetstecken däremellan har jag förstått. Där får vi enas om att vara oense. Men hur är en person som INTE är svensson enligt din uppfattning?
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 01:54:58 följande:
    Fast då är vi mer inne på en definition av välstånd eller? I begreppet medelklass ligger ju så mycket mer än så... Jag tror ohälsa finns i alla samhällsklasser men kanske av lite olika slag. Finns ju många förslitningsskador hos de med fysiskt krävande jobb. 
    Jag tänkte mer på att det tidigare var nästan enbart de kroppsarbetande som ådrog sig skadorna, medan det nu slår på hela befolkningen.

Visst ligger det mera i begreppet medelklass än välstånd,men jag anser i alla fall att den aspekten inte är försumbar ändå. Hälsa är och har varit en klassmarkör under överskådlig(?) tid. Och då tänker jag inte bara på arbetsskador, utan hälsa överlag. De undre klasserna har också den sämsta hälsan.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 05:01:17 följande:
    Arbetarklass. Alla gånger. Du är även arbetarbarn.
    Ny i tråden som gärna får berätta på vilka kriterier du anser detta, då jag inte anser det själv.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?