• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Åsa skrev 2011-05-10 21:37:00 följande:
    Du köper det inte eftersom din definition jämställer arbetare med underklass respektive ordnad ekonomi med medelklass. För mig som inte gör den definitionen är det inte något märkligt  att Sverige skulle ha fler arbetare än medelklass, lika lite som det förvånar mig att en lastbilskörande ingifting tjänar dubbelt så mycket som socionomsläkting.
    Ja, delvis därför och för att jag anser att 'Medelsvensson' självklart är medelklass, men också för att jag tillhör dem som anser att det kulturella kapitalet är större än den formella utbildningen.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-10 21:58:28 följande:
    ....och alltså kan du inte skaffa mitt liv.

Arbetarklass enligt NE: "Vanligen räknas till arbetarklassen de som utför avlönat kroppsarbete, men i en vidare definition av begreppet kan även andra löntagare utan chefsställning och utan högre utbildning räknas dit."

men jag tänkte på (bla)

- dina föräldrars yrken
    - din utbildning
    - ditt yrke
    - medelhavssemestret på sommaren
    - nuvarande livssituation

Du ställde ju frågan...och det är ju inget fel i att vara arbetarklass. Det är ju inte underklass. Och jag tror att en mycket stor del av sveriges bvefolkning faller in i den kateogrin.
    Jag förstår fortfarande inte vad det är du anser vara så stor skillnad mellan ditt liv och mitt? En universitetsexamen är den egentliga skillnaden jag ser mellan oss två, och det är ju bara att skaffa sig.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-10 22:08:11 följande:
    Visserligen. Jag säger inte att du har fel i allt.

Men många anser att klassindelningen hänger på många faktorer och inte bara ordnad ekonomi alternativt bidragstagare. Det är en kombination av bakgrun, yrkesval, utbildning, kulturellt kapital, ekonomiskt kapital och människosyn.

Tex bara för att man läser klassiker hamnar man ju inte i överklassen, på samma sätt som en adlig person skulle jobba som sjuksköterska inte hamnar i arbetsklassen.
    Jag hävdar detsamma, varför jag ser att min egen situation tydligt indikerar medelklass och -trots partnersituationen- är väldigt mycket medelsvensson. Det sistnämnda möjligen något mindre än mina föräldrar.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 22:11:32 följande:
    Jamen skaffa dig det då! Jag kan bli lite konfunderad över alla som inte investerar i en utbildning som sitter och fnyser åt utbildningar. För det är rätt många "uppoffringar" man i realiteten gör, både i tid och pengar och med möda, det är inget man "skaffar sig" på postorder. Jag antar att det är därför det i vissa fall inte görs
    Jag har inget behov av det i nuläget. Jag vill hellre leka självförsörjande månskensbonde och skulle ha mindre tid för det om jag studerade, speciellt med tanke på att jag funderar på att bli lokalpolitiker. Men det är möjligt att jag tar en strökurs då och då. Inte tänker jag studera bara för att få status
    Vad är det jag sagt som får dig att uppfatta det som att jag "fnyser åt utbildningar"? Snarare är det väl ett gäng som negligerat andra utbildningsformer än högskola.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-10 22:19:21 följande:
    åkkej. Jag har inte skrivit om hela mitt liv men jag spaltade ju upp det jag uppfattade som mest olika utöver att min hela familj och nuvarande familj är akademiker tillika 95% av umgängeskretsen och att vi alla har helt ok jobb med helt ok löner som kan betala villa i storstad och stuga och båt. Det var väl det på det hela. Inga stora saker, men det var ju både synsätt, kulturellt och ekonomiskt kapital som jag tycker skiljer oss åt. Men det är ju svårt i texter att känna nyanserna. Men jag anser fortfarande att uska och fastighetsskötare med charter till medelhavet på sommaren och ingen högre utbildning ÄR arbetaklass om det ska definieras. Absolut inte underklass. Så varför ta illa vid? Hoppas löptexten gör det hela bättre
    Jag tycker helt enkelt inte att det verkar skilja så pass mycket mellan oss att det skulle utgöra skilda klasser. Möjligen är du mera elitistisk än jag, men det behöver inte vara klassrelaterat.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 22:18:00 följande:
    Medelsvensson- också ett intressant begrepp.

Men ponera att du bara hade haft en partner och varit hemmafru, då hade ni levt på betydligt lägre inkomst, du och din man. Hade du då fortsatt att se dig som medelklass tror du?
    Ja, i det läget hade jag sannolikt tagit ett arbete eller brytt mig om att driva mitt företag med betydlig vinst. I dagsläget går jag mest omkring och glassar - för att jag kan.
  • trettioplus
    BossOrange skrev 2011-05-10 22:29:08 följande:
    Jag känner större förtroende för våra politiker om de har en adekvat utbildning. Om de som ska styra vårat land inte har djupare kunskaper i ekonomi, demografi, histora, politik, antropologi mm än vad jag har - jag då vill jag inte att de ska styra vårat land.

Ponera att finansministern inte vet vad bruttonationalprodukt innebär, eller måste googla mikro- respektive makroekonomi inför nästa budgetmöte... huga

Studier är till för att tillförskaffa sig kunskap, inte en status. All kunskap kan man inte få via livets skola
    All kunskap man kan tillskanska sig på universitetet kan man dock tillskanska sig på annat håll.

Själv vill jag att politiker i en representativ demokrati ska kunna representera folket. Det finns dock skäl för att somliga individer får ansvar för vissa områden och andra uppdras annat.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-10 22:32:47 följande:
    Nej, men symboliken i var och hur man bor har ju tagits upp tråden. och vi pratade ju om vad som avgör. och då är pengar och utbildning två tungt vägande poster liksom hur man väljer att spendera dem. Jag tycker snarare att du väljer att blunda för det faktum att dina föräldrar och du är arbetarklass. Och det är ju absolut inget fel med att vara det.
    Det är möjligt att jag är helt förd bakom ljuset, men mina arbetande föräldrar till trots, så
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-10 22:32:47 följande:
    Nej, men symboliken i var och hur man bor har ju tagits upp tråden. och vi pratade ju om vad som avgör. och då är pengar och utbildning två tungt vägande poster liksom hur man väljer att spendera dem. Jag tycker snarare att du väljer att blunda för det faktum att dina föräldrar och du är arbetarklass. Och det är ju absolut inget fel med att vara det.
    Det är möjligt att jag är förd bakom ljuset, men faktum kvarstår ändå att jag aldrig definierat eller identifierat mig som arbetarklass. Min och makens uppväxtförhållanden är likartade, trots att hans båda föräldrar är akademiskt skolade när mina inte är det.
  • trettioplus
    trettioplus skrev 2011-05-10 22:47:03 följande:
    Det är möjligt att jag är helt förd bakom ljuset, men mina arbetande föräldrar till trots, så
    jävla laptop
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?