• kallekula01

Vilken socialgrupp hör en till?

Intressanta frågeställningar, även om jag avskyr att dela upp folk i klasser. Om man utan högskoleutbildning genom idogt kämpande har lyckats arbeta sig upp till ett förhållandevis välbetalt arbete så anses detta som "mindre fint" än att ha utbildat sig till samma position.

Givetvis är det den högskoleutbildade som gör ovanstående klassning, så jag gissar att det har med någon form av avundsjuka att göra. Själv tycker jag snarare tvärtom, att arbeta sig upp till en position som vanligtvis kräver högskoleutbildning tyder på mer vilja och kämpaglöd.

Hade jag varit beslutande chef på ett företag med rekryteringsbehov hade jag generellt sett hellre valt den som har arbetat sig upp.

• kallekula01
    Åsa skrev 2011-05-24 12:31:02 följande:
    Jag håller inte med rakt av. Nu är det väl iofs vanligare att man arbetar i olika sektorer med och utan specifik utbildning än att man slåss om samma tjänster men vad som är status varierar mellan olika grupper.
     Visst finns det de som anser att "intellektuell bildning" (inte nödvändigtvis välbetald) är det viktigaste men det finns förmodligen ännu fler som tycker det är löjligt att över huvud taget utbilda sig till vag examen som inte ger en rejäl yrkestitel och kanske inte ens klirr i kassan.
    Det beror sig på vilka sektorer man tittar på. Inom vissa yrkesområden kräver fackförbunden att alla anställda ska ha akademisk examen, just för att hålla uppe yrkets status. Socionom är bara ett exempel på detta.

Inom andra områden, kanske främst inom industri, IT och teknik, är det nästan lika vanligt att arbeta sig upp till en viss position som att utbilda sig till densamma. Ofta sker detta med hjälp av utbildningar som företaget bekostar. Det går dock aldrig att komma ifrån att de som har fått sin anställning efter akademisk utbildning känner sig lite "finare" än kontorsgrannen som har arbetat sig dit.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?