• mikroE

Vilken socialgrupp hör en till?

Föräldrar med arbetarbakgrund, min mammas familj till och med fattig arbetarklass. Pappa realskola, mamma 7 årig grundskola och sedan påbyggnad till 9 åring grundskola. Pappa arbetade som företagare och drev ett mindre företag. Mamma hemmafru. Bosatt i ett av stans bättre kvarter och vi hade rätt goda ekonomiska förhållanden men sämre än de andra i kvarteret. Jag upplever att mina föräldrars värderingar var mer arbetarklass än medelklass och mina syskon gick praktiska utbildningar.

Jag gick teoretiskt gymnasium och har senare läst till gymnasielärare. Jag arbetar som detta idag. Idag bor jag med studerande sambo i hyresrätt som ligger i ett fattigare område. Sambon har ännu ingen examen och hans mamma jobbade i storkök och hans pappa var en lägre tjänsteman. Han växte upp i ett villaområde men utan stämpeln 'fint' som mitt.

Vad växte vi upp som och var är vi nu?

• mikroE
    Lavish skrev 2011-05-09 16:41:22 följande:
    Själv tycker jag nog att jag är ganska typisk medelklass. Föräldrarna har god ekonomi med villa och sommarstuga och det där paketet. Pappa har en universitetsutbildning och ett välbetalt arbete från det, mamma har läst kurser på universitetet men blev aldrig klar med det och arbetar deltid med ett okvalificerat arbete (men lever i praktiken på pappa med tanke på skillnaderna i lön).

Farfar var ämbetsman, farfarsfar och bakåt storbönder. Morfar var chef för ett kommunalt bolag med universitetsutbildning, morfarsfar var tulltjänsteman.

Själv har jag en 4 årig universitetsutbildning och arbetar med det men tjänar inte värst mycket pengar.
    Jag är beredd att hålla med, solid medelklass
  • mikroE
    Björnmossa skrev 2011-05-09 22:37:42 följande:
    Apropå hur man lyckas i skolan.