• mikroE

Vilken socialgrupp hör en till?

Föräldrar med arbetarbakgrund, min mammas familj till och med fattig arbetarklass. Pappa realskola, mamma 7 årig grundskola och sedan påbyggnad till 9 åring grundskola. Pappa arbetade som företagare och drev ett mindre företag. Mamma hemmafru. Bosatt i ett av stans bättre kvarter och vi hade rätt goda ekonomiska förhållanden men sämre än de andra i kvarteret. Jag upplever att mina föräldrars värderingar var mer arbetarklass än medelklass och mina syskon gick praktiska utbildningar.

Jag gick teoretiskt gymnasium och har senare läst till gymnasielärare. Jag arbetar som detta idag. Idag bor jag med studerande sambo i hyresrätt som ligger i ett fattigare område. Sambon har ännu ingen examen och hans mamma jobbade i storkök och hans pappa var en lägre tjänsteman. Han växte upp i ett villaområde men utan stämpeln 'fint' som mitt.

Vad växte vi upp som och var är vi nu?

• mikroE
    Lavish skrev 2011-05-09 16:41:22 följande:
    Själv tycker jag nog att jag är ganska typisk medelklass. Föräldrarna har god ekonomi med villa och sommarstuga och det där paketet. Pappa har en universitetsutbildning och ett välbetalt arbete från det, mamma har läst kurser på universitetet men blev aldrig klar med det och arbetar deltid med ett okvalificerat arbete (men lever i praktiken på pappa med tanke på skillnaderna i lön).

Farfar var ämbetsman, farfarsfar och bakåt storbönder. Morfar var chef för ett kommunalt bolag med universitetsutbildning, morfarsfar var tulltjänsteman.

Själv har jag en 4 årig universitetsutbildning och arbetar med det men tjänar inte värst mycket pengar.
    Jag är beredd att hålla med, solid medelklass
  • mikroE
    Björnmossa skrev 2011-05-09 22:37:42 följande:
    Apropå hur man lyckas i skolan.

Jag kommer från en medelklassbakgrund (båda föräldrarna akademiker). Det har alltid varit en självklarhet att jag skulle ta examen från universitetet. Därför har jag aldrig varit rädd att misslyckas. Därför har jag vid mer än ett tillfälle druckit öl istället för att plugga, missat tentan och fått tenta om. Jag tog examen några år senare än tänkt. En nära vän med arbetarbakgrund var tvärtom. Hon pluggade hårt, tog alla tentorna direkt och avlade examen efter fyra år blankt. För henne var det extremt viktigt att lyckas. Hon fick all pepp hemifrån och sådär, men jag tror ändå att det var skillnad, hennes föräldrar var inte sådär lugnt övertygade som mina var. Hon är bättre akademiker än jag för jag behövde aldrig bevisa nåt.
    Känner igen mig i din vän. Det hade aldrig varit accepterat från min familj att dra på sig en massa omtentor. Att plugga på universitet är en lyx och något man ser till att förvalta om man tar den chansen. Jag gjorde en enda tenta på omtentatillfället och då var det för att den ordinarie tentan krockade med en annan kurs jag läste och inte för att jag inte klarade tentan första gången. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag hade gjort som du eftersom jag fick nog frågor från min familj om när jag skulle börja jobba och sluta gå och 'dra runt på universitetet'. Jag kan nästan önska att jag känt mig friare att ha mer kul under universitetstiden eftersom den tog ju slut så fort för mig jämfört med andra jag känner som dragit ut kurser som borde ha klarats av på 4-5 år till att ta 7-8. Jag älskade att plugga men det är också skönt att ha gått vidare.
  • mikroE

Pengar är den minst viktiga klassmarkören eftersom den är den som är lättast att få tillgång till. En duktig snickare tjänar mer en än en hel del akademiker. Utbildning är också relativt lätt att skaffa sig i Sverige jämfört med i andra länder och har därför ett lägre värde här än på många ställen men den ÄR en viktigare faktor än pengar. Gymnasielärare är medelklass trots låga löner i förhållande till utbildning liksom bibliotekarie. Utbildningen ger bättre möjlighet att få tillgång till kultur och den innebär ofta att man kan tillägna sig svårare texter och resonemang vilket i sin tur ökar ens kapital. Dock utnyttjar inte alla som studerar den möjligheten. Sedan bakas det in vem du umgås med och dina kontakter och detta är det som är svårt att bygga upp om du kommer från en lägre klass och vad jag skulle kalla en riktig avskiljare.

Även om jag skulle önska att klasser inte finns så gör de det. För mig som kommer från arbetarklass om än respektabel sådan märker det så oerhört tydligt eftersom jag har studerat på universitet. Jag är både annorlunda från de runt mig som är mer medelklass även i ursprung och mot min familj som är mer arbetarklass. Jag tycker inte att det är normalt att ens barn kör epa-traktor i fyllan "boys will be boys" eller att gå på operan. Jag dricker inte vin men jag dricker heller inte Norrlands Guld för att det är billigt. Jag kan läsa en doktorsavhandling och göra det som en avkoppling om ämnet är rätt men samtidigt skäms jag inte för att jag ser usla amerikanska komedier hellre än en dramafilm om polska gruvarbetare. Jag har aldrig blivit tvingad att läsa en teoretisk utbildning och ingen förväntade sig att jag skulle läsa vidare men när jag gjorde det så visst var mina föräldrar stolta.

Det gör att man liksom är obekväm oavsett situation lite grann och det är inte förvånande att nästan alla jag umgås med regelbundet är precis som jag från arbetarbakgrund eller i gränslandet arbetare/medelklass.

• mikroE
    tahira skrev 2011-05-10 13:49:31 följande:
    Ja, visst är det så. En väldigt uppenbar och basic grej är det där med att vara otrevlig och bete sig som en översittare mot servicepersonal. Det är 10 gånger av 10 arbetare som blivit nyrika som beter sig illa.

Sedan är det allt från gester till ord och uttryck och ett allmänt sätt att bete sig. Här i England är det t.ex. överklassen som säger "what?" istället för "pardon?" och "die" istället för "pass on" för att ta två av de få exempel man faktiskt kan sätta fingret på.

Och så är det ju tvärtom också. Trots att min mamma var låginkomsttagare under min uppväxt så behöll hon mycket av det grundläggande beteendet hon växt upp med. Hon är nog mer naturlig i ett "överklassamanhang" än vad en lottovinnare med arbetarbakgrund är.
    I engelska pratar man om U och non-U English (U står för överklass, upperclass). Sedan finns det en kategori, non-U trying to sound like U och där kommer 'pass on' in tex.
  • mikroE
    Mollie och Maya skrev 2011-05-10 16:49:57 följande:
    Spelar det verkligen någon roll vilken socialgrupp man tillhör?!
    Jag struntar i socialgrupper utan det som är viktigt är väl att vara en bra människa anser jag.
    Skitstövel är man vare sig man är överklass eller arbetarklass...
    Så sant, idioter finns i alla grupper i samhället men roll spelar det, mer ju lägre ned du befinner dig...
  • mikroE
    tänkertill skrev 2011-05-11 14:58:47 följande:
    Nu talar jag nog mest för UK för jag kan inte de svenska koderna så bra längre och det är mer utsuddat men Eurotrash här är inte överklass eftersom de helt saknar stil. Men här är överklassen mer definierbar. Man kan nästa peka ut den genom att nämna några skolor (därmed inte sagt att alla som går i dessa skolar är överklass).
    När överklassen gör saker som går emot vad som är förväntat så är det ett medvetet val. Man måste kunna koderna för att kunna bryta mot dem. En överklassunge som super tills h*n spyr och lyssnar på usel musik gör det som en sorts ironisk ungdomsgrej men inte för att det egentligen är eftersträvansvärt. En ur underklassen kan aldrig göra så ironiskt utan då gör den detta för att den inte förstår bättre. Drömma om att festa på de finaste krogarna och klubbarna är inte överklass, där är det en självklarhet att kunna göra det men för det mesta inte göra det eller bara göra det under en tid i livet.
  • mikroE
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 15:47:40 följande:
    Överklass gör det mest som en välplanerad rebell tid som varar innan man ska fortsätta på sin färd mot att vara respektabel och följa koderna.
    Vad lustigt att drömma om att festa på fina klubbar. 
    Jag trodde det var vad jag sa, ursäkta om jag var otydlig.
  • mikroE
    Åsa skrev 2011-05-13 16:11:12 följande:
    Tillåter mig att ha en annan åsikt. Alla drömmer inte om att bli just läkare, civilingenjör eller forskare

För övrigt så var ju intagningspoängen på läkarutbidningen betydligt mer moderata för ett antal år sedan och de som kom in på den tiden tycks ju både ha klarat utbildningen och blivit hyfsade yrkesmän (därmed inte sagt att det inte är arbetskrävande; men idag påstås det inte sällan att de höga intagningspoängen krävs för att klara utbildningen.) 
    En annan femma är att man inte automatiskt blir allmänbildad av en högre yrkesutbildning. Om en civilingenjör eller läkare är allmänbildade så är det för att de skaffat sig den bildningen på annat håll än på sin utbildning.
    Min kompis pappa är läkare, hans kommentar om läkarutbildningen var att nästan vem som helst klarar den om de lägger manken till. Man måste kunna plugga in en massa men man måste inte vara smartare än genomsnittet. Jag tror honom faktiskt utifrån vad jag sett av vad läkarstudenter studerar. Sedan kan jag tycka att läkare borde antas efter intervju, varenda en, jag har stött på så många läkare man inte kan föra ett normalt samtal med. För övrigt tycker jag samma om min egen utbildning (lärare), allför många som inte passar som lärare läser den och jag tror att en sådan urvalsmetod skulle kunna ge lärarutbildningen mer status. Jag är glad att den ansvarige för lärarutbildningen på en institution faktiskt sa åt några av mina kamrater att han tyckte att de skulle tänka över sitt yrkesval, av dem vet jag dock att en av dem fortsatte och han är examinerad nu men han är arbetslös och jag förstår varför.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?