Vilken socialgrupp hör en till?
Det spelar väl ingen roll vad jag tycker (?). Jag skulle definiera dig som lägre medelklass.
Jag tycker Bourdieus indelning känns ganska vettig. Han menar att man bär med sig diverse olika kapital som klassmössigt positionerar individen (både ekonomiskt- och symboliskt samt kulturellt). Han säger ju bland annat i princip "Titta på din bokylla så får du se vilken klass du tillhör" - så det är väl ett hett tips Hittar du då en massa Kafka, Dastojevskij mm, då till hör du sannolikt medelklassen.
Men eftersom det här kulturella kapitalet förs vidare i stor utsträckning vidare via föräldrarna och på så sätt införlivas som "smak" hos inidviden tror jag han menar att man måste födas in i medelklassen (den akademiska) för att "tillhöra den". Det räcker inte med att plugga på universitetet om man vuxit upp i en familj där låg inkomst och Harlöequinböcker och skräckfilmer stått högst i kurs, för att plötsligt "tillhöra" medelklassen.
Utifrån språket skulle jag också positionera dig hos maximalt lägre medelklass på grund av att språket också är en viktig del av den sociala grupperingen, sannolikt därför att den tunga litteraturen och föräldrarnas språk, ounvikligen påverkar det egna språket, så man inte kan "dölja" sin klasstillhörighet.
Jag själv anser mig tillhöra lägre medelklass. Är uppvuxen med en pappa som har 3.5 års universitetsutbildning (sedemera chef). Mamma var arbetare. Har själv läst i drygt fem år på universitetet. Bor med en man som pluggat lika länge, vi har en inkomst på ca 60 000 per månad.
Jag har nog alltid haft lite "klasskomplex" och känt mig obildad så jag jobbar hårt på mina statusmarkörer, men jag kommer nog aldrig att bli riktigt bekant med t ex Shakespeare, så jag blir sannolikt inte mer än lägre medelklass Fast det spelar väl mindre roll egentligen, he,he..