Inlägg från: Anonym (Mom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mom)

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag svarar bara på din fråga TS - defiinitivt medelklass. (Det finns nog för övrigt ingen annan socialgrupp som metapratar om och analyserar sig själv så mycket som medelklassen. )

I min släkt finns en märklig blandning. På mammas sida var det nog ren arbetarklass men pappa kom från en familj av akademiker där den intellektuella traditionen värderades högt. Alla har universitetsexamen och sjäv är jag på doktorandnivå. De var inte direkt rika men pappa gjorde spikrak karriär och blev under en period mycket förmögen. Jag växte upp med all tänkbar lyx och överflöd men p.g.a. en rad felbeslut förlorade han allt och idag har jag ingenting kvar förutom en hyresrätt och några tusen på banken.

Jag brukar skämta om att jag har gjort en klassresa neråt men jag har nog alltid varit och förblir medelklass, eftersom jag anser att den tillhörigheten handlar om intellektuellt och inte materiellt kapital.

Jag har däremot släktingar som är enormt rika och enbart umgås med högt uppsatta personer, inklusive kungafamiljen, men jag träffar sällan den delen av släkten. De tillhör en överklass som man nästan aldrig ser om man inte rör sig i de kretsarna. De skulle aldrig showa off med sitt överflöd och det är svårt att få tillgång till deras gemenskap. Själv är jag inte intresserad men skulle kanske kunna ta mig in genom släkten. Fast jag är rätt nöjd med hur jag har det nu - lugnt, tryggt och medelklassigt. 

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?