Varför är mitt akvarium så ludet?
Varför ser det ut så här? Vad gör jag för fel?
Och hur får jag bort det?
behövs lite fler info först, hur stort är akvariet, vad har du för filter, har du kollat kvalitet på vattnet, hur ofta gör du rent både akvariet och pumpen, hur många växter har du i, har du algätare i ditt akvarium????
jag vet inte hur stort de är. hmmm
litet iaf kanske 40 l
filter vet ja inte heller men de är ju nytt. ca ett år så de borde ju va bra.
Inte alls mkr växter nu för jag får slänga för dom blir så ludna. Blir de bättre om man har fler?
Japp jag har två algätare
i alla fall ska du tömma akvariet och göra rent med ättika, använd aqua safe i vattnet, byt ut en 10 nde del av vattnet varannan vecka minst och gör rent filtret ordentligt vid varje vattenbyte. Det behövs många växter för att hålla upp balansen, ju mindre ett akvarium är desto svårare är det att få ett bra miljö. Algätare är jätte viktiga, malar, snäckor,... ju mer desto bättre. Mata bara försiktig, bättre lite för lite än för mycket, en bantedag per vecka. Tillsätt syre med luftslang. Det du har är alger, men det som jag skrev ner hjälper att bli av med de.
ättika? kommer inte fiskarna dö då?
Ska jag plocka ur alla stenar oxå??
När jag köpte akvariumet så sa hon i affären att man bara kör med en sån där sug & gör rent bland stenarna ca 1 ggn veckan. Sen byter jag ca 2 hinkar vatten oxå då. Häller i det medel som behövs efter vattenbyte.
Men det räcker ju inte då
och vad menar du med syre med luftslang?
Jag har fler bilder i mitt galleri
Vi har också algproblem, ska testa lite av det som står här.
http://www.andreas-akvarium.se/alger_algproblem.html
När bytte du ljuskälla senast? tofsalger brukar frodas när ljuset blir sämre, det blir inte synbart sämre men du ser det på ökad algtilväxt.